Годишната кампания "Добрите практики на фокус" на фондация "Заедно в час" и сайта prepodavame.bg завърши със събитие, което събра в София над 400 учители, директори и образователни експерти.
Освен награждаването на отличените от журито и от публиката училищни практики, форумът включваше дискусии, работилници и образователно изложение.
Как да се проследява и измерва напредъкът на учениците и качеството на обучението в различните училища, как добрите примери да се превърнат в добра образователна система, подкрепяща учителите и гарантираща благосъстоянието и житейската реализация на децата, бяха основните обсъждани въпроси, които чакат решение.
"Важно е да се показва и да се разпространява какво наистина е възможно и какво постигат колегите. И е много трудно те да достигат до повече колеги в системата, затова и ние взехме решение да насочим усилията си в това да мотивираме хората да споделят, учители, директори, такъв вид практики и съответно да ги публикуваме, да ги описваме и, разбира се, да ги празнуваме и отличаваме на такива събития." Така Борислава Данева от "Заедно в час" мотивира за слушателите ни решението на организацията да вложи усилия и ресурси за издирването и популяризирането на добри практики, осъществени от училища в цялата страна.
Гост-лектор на събитието беше д-р Рима Шор, образователен експерт, учен и анализатор с много публикации и книги, свързани с ранното детско развитие и средното образование, ръководителка на Департамента за образователно лидерство на Педагогическия колеж Банк Стрийт в Ню Йорк. Тема на нейната лекция и практическа работилница беше овластяването на учителите.
В интервю за рубриката "Всичко за образованието" тя каза: "Овластяване на учителите обикновено означава цялата инфраструктура, политики, ресурси и учебни планове, от които те се нуждаят, за да си вършат работата, включва също възможности за обучение и за съвместна работа с колеги. Всичко това е много важно, но за мен понятието "овластяване на учителите" има не съвсем изчистено значение. То предпоставя, че учителите нямат власт и тя трябва да им бъде дадена от някакви хора или институции.
Аз мисля, че преподаването е изначално дейност с огромно въздействие. Имах възможността да се запозная с някои от иновативните практики, които ще бъдат представени тук, и това ми напомни, че учителите имат силата да въздействат. Те променят съдби, зная това, има много изследвания, които показват какво е влиянието на учителите и колко трайни са последствията за учениците, които са имали истински отдадени учители и за други, чиито учители са били незаинтересувани. Зная това и от собствен опит, има учители, които са променили живота ми и заради които сега навярно съм тук с вас, сигурно и вие имате и това важи за повечето от нас. Така че, учителите имат влияние, но с голямото влияние идва и голямата отговорност, както казва Спайдърмен.
Учителите носят отговорност за напредъка на учениците си, за непрекъснато подобряване на собствената си работа и за осмисляне на ценностната си система и преосмисляне на схващанията си кой може и кой не може да учи. Защото, само ако учителите са истински убедени, че всеки може да учи, нещо, което твърдим, но не всякога вярваме, те могат да се отнасят еднакво с всички свои ученици…"
За проблемите пред учителите в САЩ и дали те са подобни с проблемите, пред които са изправени българските учители, д-р Шор каза:
"Всички проблеми на образованието са свързани с политически и идеологически проблеми, както навсякъде. Вие ще кажете дали и у вас е така, но характерно за моята в страна е, че идеологическите битки се водят в училищния двор.
Споровете в нашето общество за расите, историята на робството се превръщат в спорове за учебните програми. Споровете за правото на притежаване на оръжие в нашето общество се превръщат в спор за престрелките в училищата и как те да бъдат предотвратени. Споровете в обществото за правата на хората с различна сексуална ориентация се превръщат в спорове как да изглеждат и да се ползват училищните тоалетни. Днес някои книги от училищните библиотеки са забранени, нещо, което не се е случвало през моето ученическо време.
Всичко това създава напрежение у учителите, директорите и образователните институции в работата и решенията, които вземат. Те непрекъснато имат усещането, че някое политическо лице наднича над рамото им. Мисля, че от това най-много губят учениците."
Още чуйте в звуковите файлове.
Много от слушателите на "Покана за пътуване" със сигурност са ходили до Сицилия, единият от двата италиански острова с автономен статут. Първата ни асоциация от там, естествено е вулкана Етна и природни красоти, а втората – мафия. Но едва ли в съзнанието ни ще изникне кинофестивал. А точно на такъв, при това за документални филми с..
Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...
Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език. Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..
На 18 ноември 1989 г. преди 35 години пред Храм-паметника "Св. Александър Невски" се проведе първият митинг на българската опозиция, възвестил необратимостта на политическите и обществени промени в страната. Тогава видяхме лицата на т.нар. "неформали" – косясали, брадясали, рошави и донякъде неугледни, но в същото време всички с плам в очите,..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg