Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Записки по едно предателство":

Робът е предател, свободният човек не е

Зрителите на 41-вата "Златна роза" гледаха новия филм на проф. Георги Дюлгеров

Снимка: zlatnaroza.bg

Проф. Георги Дюлгеров – тази институция в българското кино, както го наричат всички, представи на "Златна роза" 2023 новия си филм "Записки по едно предателство". Той е вдъхновен от епохалните "Записки по българските въстания" на Захари Стоянов и цели да репродуцира смъртта на Георги Бенковски, но и да припомни кой е той всъщност. Разказът проследява основни етапи от неговата дейност по подготовката на въстанието и след това.

Въпросът за предателството занимава режисьора още от 1975 година, но едва сега той успява да представи извода, до който достига – че робът е предател, свободният човек не е.

"Първо, трябваше категорично да се противопоставим на тази митологема, че българското племе е предателско. Аз от край време споря с разни народопсихолози, като ми заговорят за това, и винаги давам като пример как Захари е влязъл в Пловдивския затвор, 300 души са го познали и никой не го е предал, не е разбил легендата. При положение че мнозина от тях са били със смъртни присъди и биха могли да се надяват на смекчаване на присъдата, ако го предадат", обясни проф. Дюлгеров.

С филма си той се опитва да разгледа човека в неговото диалектично многообразие.

Проф. Георги Дюлгеров
"Питам се какво е свободният човек – каза още режисьорът – и си отговарям, че свободният човек е този, който уважава другия, който уважава свободата на другия. Робът, освен че се подчинява физически на господаря си, а наум го псува, той също така не уважава свободата на другия. За да предадеш някого – това означава, че другият въобще за тебе нищо не значи. В наши дни това
, да не уважаваш другия, избива в много странни прояви."

94-минутният исторически разказ проследява и срещата на Захари Стоянов с дядо Вълю десет години по-късно. През по-голямата част зрителят вижда това, което и Стоянов. Или в случая Иван Николов, актьорът, който пресъздава автора на записките, върху които стъпва филмът и които сюжетът следва напълно достоверно. Без излишен героизъм и с някакво смирение към историята.


Според режисьора историческите филми не би трябвало да бъдат илюстрации към читанките по история. Те въпреки това, че трябва да са автентични и да възпроизведат историческите събития максимално вярно, би трябвало да имат и някакво послание към съвременниците. Затова и Дюлгеров много стриктно се придържа към "Записките" – защото самият Захари Стоянов не си позволява да преиначава фактите и да създава погрешни патриотарски настроения. По думите на професора това е и майсторството на тази книга – че в нея има и величието, и падението.

"Захари Стоянов е такава фигура в българската история, в българската литература, че много заслужава да се говори за него и най-сетне да се въплъти. Аз мисля, че това, което Иван направи – разбира се, то вече в е съзвучно с нашето време – е много близко до Захари такъв, какъвто днес ни е необходим", обясни режисьорът.

От своя страна Иван Николов казва, че винаги е мечтал да участва във филм на проф. Георги Дюлгеров, дори да участва точно в този филм. По отношение на свободния дух и интересите ни към миналото, актьорът допълва:

"Това любопитство понякога е свързано с желанието ни да заседнем в едни травми от миналото, които ние не можем да преодолеем и обявяваме себе си за жертви на това минало, както и че от нас в настоящето нищо не зависи. Свободата на духа е плод на ежедневна работа на човека, това е отговорност към собствения живот на всеки един от нас – всеки ден да преодолява тези предизвикателства, които са непрекъснати."

Като човек от XX век, който иска да разказва на хората от XXI век истории от миналото, проф. Георги Дюлгеров дълго е разсъждавал над "Записки по българските въстания" – българската библия, с която според него трябва да се гордеем. И тази среща с предателя години по-късно, която е толкова покъртително драматична, че си плаче за кино, е имала много варианти за реализация. В първата идея за филма "Да отвориш рана" Захари Стоянов е трябвало да бъде изигран от Иван Добчев. През годините в неговите обувки проф. Дюлгеров е виждал Ивайло Христов и Филип Аврамов. Накрая обаче историята си дочаква времето и правилния актьор за образа на Стоянов, а именно – Иван Николов.

Към днешна дата поводът Георги Дюлгеров да напише този сценарий е емоционален, а възможност да реализира филма по него му дава БНТ с обявената позиция за екранизация. Намесена е и една телевизионна игра на знания, в която незнанието на един учител в гимназията го провокира още повече.

Подробностите можете да чуете в звуковия файл.

В "Записки по едно предателство" участват още Пламен Димов в образа на Георги Бенковски и Ивайло Христов в ролята на предателя дядо Вълю. Ключови персонажи във филма са и отец Кирил, изигран от Цветан Алексиев, Нею в лицето на Красимир Доков и Стефо Далматинеца, в чиято роля влиза Джордж Арабаджийски. Всички те са работили със специалист по диалектите, за да пресъздадат максимално вярно времето, в което се развива действието във филма.

В рамките на 41-вия фестивал на българския игрален филм "Златна роза" проф. Георги Дюлгеров представи и книгата си "Биография на моите филми".

"Записки по едно предателство" можете да гледате и днес, 27 септември, на официалната му прожекция в Дома на киното в София. Разпространител на филма, който тръгва по кината от 29-и, е No Blink | Film.

Снимки - "Златна роза"

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Правдоюб Иванов

"Истината за истината" – самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов

"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..

публикувано на 19.03.25 в 17:40

"Невидими следи" на Весела Динева

Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..

публикувано на 19.03.25 в 17:35
Л. В. Маринов (вляво) и Велин Манов

Могат ли да бъдат опасни "Маските, които носим"?

Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..

публикувано на 19.03.25 в 17:15

Премиера на "Швейк през Третата световна война" на ДТ "Гео Милев" в Стара Загора

В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..

публикувано на 19.03.25 в 17:00

Обичта спасява в новия български сериал "Майките"

Новият български сериал "Майките" има премиера в родния телевизионен ефир. Създаден е по едноименния роман на Теодора Димова. В продължение на шест седмици зрителите ще могат да проследят историята на шест различни семейства и взаимоотношенията между родители и деца. Сериалът изследва проблема на нарушената семейна връзка, която води до съкрушителни..

публикувано на 19.03.25 в 16:46