Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емоционалната интелигентност: Ключ към предотвратяване на агресията в училище

| обновено на 31.10.23 в 12:57
Снимка: Pixabay

Емоционалната интелигентност (EQ) е ключов фактор в съвременното образование, което цели да превърне училището в по-мирно и вдъхновяващо място за децата. Проявите на агресия в училище се явяват като реакция на различни причини, но с помощта на развитата емоционална интелигентност може да се трансформират в по-позитивни модели на поведение.

В интервю за предаването "Нашият ден" Полина Коцева, сертифициран практик по емоционална интелигентност, споделя своите мисли по този важен въпрос. Тя подчертава, че много от проблемите, свързани с агресията и насилието, могат да бъдат предотвратени, ако се обърне внимание на проблема с мълчанието. Мълчанието може да бъде причина за натрупване на болка и напрежение, което впоследствие може да се изрази чрез агресия и насилие.

Според нея е важно да се разбере, че проблемите започват със сигнали, а  сигналите трябва да бъдат наблюдавани и разпознавани. По този начин можем да предотвратим насилието преди да се случи. В страните, в които  емоционалната интелигентност е приоритет, се говори за “тормоз вместо за агресия“. Този подход позволява на образователните институции да работят активно за превенция на агресията и насилието.

Както споделя Полина Коцева, преодоляването на мълчанието изисква воля да се изразяваме и да бъдем истински свързани с другите хора. Според нея е важно е да се развият автентични връзки между учители и ученици, като се обръща специално внимание на уменията за управление на емоции и стресови ситуации.

По нейните думи децата днес са емпатични и способни да се свързват едни с други, но ако им липсват необходимите механизми за справяне със стрес и болка, същите деца могат да се превърнат в насилници.

Чуйте разговора в звуковия файл.

Нели Димчева, психолог и педагогически съветник в основно училище “Тодор Каблешков“ в град Пловдив добавя в ефира на “Нашият ден“, че подходът към превенцията на агресията в училище трябва да бъде комплексен. Необходимо е да се работи с всички участници в ситуацията, включително и педагозите. Подчертава се важността от слушането на всички участници и разбирането на тяхното индивидуално преживяване на събитията.

Според нея, за да се преодолее агресията, децата трябва да развият социални и емоционални умения, които да им помогнат да се справят с конфликтите по конструктивен начин. Важно е да се насърчава обучението за устойчивост в ситуации на напрежение.

Чуйте разговора в звуковия файл. 

В заключение емоционалната интелигентност играе решаваща роля в превенцията на агресията в училище. Чрез активно работа със сигналите, развитие на автентични връзки и умения за управление на емоции, можем да трансформираме агресивните реакции в по-позитивни и конструктивни модели на поведение у децата. Този подход не само подобрява атмосферата в училище, но и помага на младите хора да се развиват като емоционално интелигентни и отговорни граждани.


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Шаркова

От 5 години у нас не се извършва трансплантация на черен дроб от жив донор

Мария Шаркова , адвокат по медицинско право, коментира решение на ВАС срещу отказ на НЗОК да заплати чернодробната трансплантация в чужбина на младеж в тежко състояние . "Отменен е отказът и средствата, заплатени за лечението на младежа, събрани чрез дарения, ще бъдат възстановени от НЗОК. По-важно е какво се установи в рамките на това дело...

публикувано на 19.02.25 в 13:47
Д-р Александър Канчелов

Проблемът с наркотиците: Заявки, решения, илюзии

Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да пушат, над 40% от тях са запалили първата си цигара на 14-15 години. Делът на момичетата е 27,9% , а на момчетата – 21,5%. Интензивни пушачи са 63,1 от момичетата и 51,3% от момчетата Децата между..

публикувано на 19.02.25 в 13:45

Музиканти сигнализират за нередности в ОКИ "Надежда"

В рубриката "Разговорът" бе проведена дискусия след сигнал от страна на творци относно работата им с Общинския културен институт "Надежда". В разговора участваха музикантката Розалина Касабова , музикалният редактор Зорница Цветанова и заместник-кметът на направление "Култура, образование, спорт и младежки дейности" в Столична община..

обновено на 19.02.25 в 11:51

Детският активизъм – какво мислят, искат и могат децата у нас

За желанието на непорасналите да подарят времето си, за да направят света по-добър, в "Нашият ден" разговаряме с Евгения Тонева – изследовател в Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца – НБУ. Тонева се занимава с изследване на детския активизъм у нас – какво  всъщност искат децата и съвпадат ли желанията им с възгледите на..

публикувано на 19.02.25 в 10:26

Изложбата Fishlove – провокация на тема свръхконсумация и риболов

Fishlove е дългосрочен проект, посветен на опазването на моретата и океаните. Инициативата е стартирана през 2009 година по идея на Никълъс Рол, собственик на верига ресторанти за морска храна и партньорката му – актрисата Грета Скаки. На 18 февруари се състоя представянето на изложбата Fishlove със снимки на известни личности от кино и..

публикувано на 19.02.25 в 09:31