Теодосий Спасов, Йълдъз и Ибряма могат да са спокойни!
Когато иде реч за микс – музикален и културен, и модерна България също има с какво да се похвали. При това не само на родна почва, но и с международно признание и авторитет, а и с класна продукция, която е в състояние да накара всяка меломания да се чувства като блондинка в червена рокля с нови екстеншъни, с нов ботокс в устата и скулите и с още хиляда кубика в гърдите. "Котарашки енд Дъ Рейндогс". Котката на Шрьодингер гони кучето на Павлов. Нашата суперформация ще свири на официалното откриване на 28-ия София филм фест в зала 1 на НДК на 13 март.
В програмата на кинофиестата, която ще продължи до 31 март, е включена премиерата на документалния филм на Цветан Драгнев "Балканска черна кутия", който разказва удивителната история на Никола Груев - Котарашки, бивш архитект и обичан от няколко поколения български музикант. Когато Чарли Жилет, легендарен музикален журналист от BBC, чува за първи път музиката на нашето момче, той пише: "Песните му звучат като приказки, разказвани от хора, които имат цялото време на света. Време да съзерцават, да се радват, да създават и мечтаят, и да бъдат вдъхновявани от детайлите и жизнеността на маргиналното съществуване."
Композициите на дипломирания архитект и електронен артист Никола Груев, по-известен с артистичния си псевдоним Котарашки – един от най-нашумелите в света на етно-уърлд музиката български продуценти, излизат по света чрез основания от Хенри Ернст берлински лейбъл Asphalt Tango Records. "Циганско време" в "Сексът и градът"... музиката на Котарашаки е бомбена смес от забавни теми, хумор, електроника и акустика, от нерви и спокойствие..., поднесена с удивителни протуберанси на въображението – още в дебюта "Opa, Hey"! А, както знаем, по нашенски "опа" е другата дума за "извинявай".
Той е от онези смели експериментатори и ремиксатори, които не се страхуват да смесват отрязъци от ромска музика с джаз мотиви, дъб електронни вибрации и дори резки скречове, модерен балкански фънк и блус. Музикантът определя стила си като "балкански психеделик", но критиците го смятат за част от "балканската ритъм вълна". "Opa, Hey", който се появи в изцяло дигитален формат, тръгна изключително успешно, получи възторжени отзиви в западните медии, задържа се пет месеца сред най-търсените албуми и стига до трето място в европейската класация World Music. За "Opa, Hey" писаха дори The Guardian и Independent. Котарашки и неговите сайкъделик етно-рок Дъждовни кучета бяха единствените представители на България в афиша на специалната фокус сцена Club Globalkan на фестивала WOMEX в Солун, посветена на балканската музика. "Opa, Hey"! донесе на своя композитор световна слава, а с последвалия го "Демони" продуцентът обиколи над десет от най-големите европейски фестивали.
След дебюта директно на престижното 3-то място в World Music Charts Europe на "Demoni", музикантите продължиха посоката на любопитни комбинации между етно, рок и сайкъделик. Подир няколко успешни европейски обиколки, започнаха експериментите и в колаборации с различни гост музиканти, между които Димитър Льолев (саксофон), вокалистите Димитър Василев - Нуфри от "Паникън Уайаскър", "Бастардоломей" и "Тонодеро", новозеландката Туи Мамаки, Миленита, наполовина еквадорецът Нино Гомес от "Пистамашина", "Субтиера", "Брухерия", "Дъ Сайънс"... В резултат на тези търсения звученето им претърпя лека промяна и етно елементът отстъпи място на други стилове като джаз, фънк, рок и т.н. Въпреки развитието, уникалният саунд на групата остана все така вълшебен и танцувален.
Котарашки композира музиката към филма "Sonambulo" на българския аниматор и режисьор, някога базирания в Канада Теодор Ушев, който пък стои и зад многократно награждавания клип на групата към песента й "Demoni". Така също Котарашки написа тема и към филма на Драго Шолев "Рибена кост".
През годините Никола се нареди сред онези творци, които принципно обитават едни галактики по-далечни от нашата. Но те от време на време ни посещават, за да припомнят, че освен непосилното бреме на плътта, носим и сетива, които аха да закърнеят, приклещени в сандвича от насъщния и жълтата преса.
Актуалният албум на формацията "Doghouse" се появи след 4-годишен творчески процес, записан със специалното участие на Веселин Митев (гайда, кавал, вокал), чието име свързваме с "Исихия" и "Кайно Йесно Слонце", поп и джаз певицата Ася Андонова, която пък придоби известност като най-младия член на "Магнито бенд". Котаракът – той е ясен. Но кои са към днешна дата кучетата около него? Отново Нино Гомес, безподобният оригинал Сърмата Хари, барабанистът Наско Попов, Мишо Иванов – бас, и последен – но само по споменаване – Сандо Сандов – тромпет и акордеон, член на зевзеците "Уикеда".
Дали в съвременния свят си струва да бъдеш артист, или това е просто загуба на време? Ето за това разказва посветената на Котарашки "Балканска черна кутия" на режисьора Цветан Драгнев, чийто ярък почерк ценителите на седмото изкуство познават още от "Пустиняци" и "Пасажери". Защото в България животът на музиканта може да бъде оприличен на съществуване в непредсказуема "балканска черна кутия", където нищо не се развива според очакванията. Оператор на филма е Делян Георгиев, а продуценти – Галина Тонева и Кирил Кирилов ("Гала Филм"). Обичам такава музика и нейните автори – непрекъснато измъкващи се от общоприетите стилови рамки, експериментиращи с познатите музикални течения и които предлагат на слушателя интересен микс от различни културни пластове, без да давят ухото с нафукана псевдоинтелектуална скука.
Уважаеми зрители, молим да изключите мобилните си устройства!
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg