Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ивайло Динев: Дебатът за идеи и програми тотално е изчезнал сред политиците

Ивайло Динев
Снимка: БГНЕС

Защо и как "ТикТок политиката" набира сили в Европа и България, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Ивайло Динев, политолог от Центъра за Източноевропейски и международни изследвания в Берлин.

"Това са политически формации, популяризирани най-вече в социалните мрежи. Това променя начина на провеждане на политическите кампании – видеосъдържанието измества текстовото и се появяват политически партии, които нямат нужда от водене на традиционна кампания, защото се  фокусират върху тази демография, която е в социалните мрежи. Можем да говорим за политически генерационен разлом между по-младите, които са в ТикТок до 25-годишни, фейсбук на хората около средната възраст и възрастните, които не са в този тип мрежи. 

В цяла Европа се появиха политически формации или независими кандидати, които успяха да влязат в ЕП единствено разчитайки на този тип кампании – в социалните мрежи. Има примери за редица ютубъри и инфлуенсъри, които са без никаква политическа програма, но събраха гласове за да влязат в ЕП. Единственото, което те казват е, че няма да бъдат като всички останали политици и чрез отричане на настоящите политически модели, без нищо конкретно насреща, успяват да съберат поддръжници. 

Такъв е случаят и с българската партия "Величие", които са изключително популярни в ТикТок и Ютуб, където те изказваха своето мнение за войната в Украйна или политическата ситуация в България. Цялата им кампания беше или в социални мрежи или ходеха по места, в може би 30-40 града и се срещата с хора, които ги знаеха от социалните мрeжи."

Младите аполитични хора и доверието в социалните мрежи

"Да, този тип политици наистина привличат млади хора, които не са били активни политически досега. Негативните последствия са много, защото единствената редакция на съдържанието в тези канали е алгоритъмът и човекът, който създава съдържанието. Няма филтър за пропаганда, базирана не на аргументи и факти, а на емоционално съдържание, което много бързо привлича хората. В Германия "Алтернатива за Германия" също разчитаха изключително много на социалните мрежи и са много по-популярни в социалните мрежи, отколкото традиционните партии. Техните видеоклипове са с изключително емоционално съдържание – всяване на страх у хората, например как Европа изчезва, как мигрантите превземат държавата – все кратки послания, които разчитат именно страх. Това снишава още повече достатъчно снишената политическа реторика. Защото дебатите за идеи и програми тотално са изчезнали сред политиците. Сега отиваме на още по-ниско равнище, където не просто няма разговор, а има борба кой най-бързо ще привлече колкото се може повече хора в някоя социална мрежа."

Защо хората са изпаднали в "тлеещо разочарование" от политиката, кой има полза от разпространяване на пропагандни твърдения в социалните мрежи и за какво се борят ТикТок политиците чуйте в звуковия файл. 

Снимка – БГНЕС
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изкуствен интелект на сцената: Как театърът и технологиите създават нова магия

В динамично развиващия се свят на технологии и изкуствен интелект креативността среща нови възможности и предизвикателства. Димитър Узунов, съосновател на "Арте Урбана колектив" и творец, който съчетава елементи на класическа пиеса, научна презентация и видео в своите спектакли, сподели своите идеи за това как езиковите модели с изкуствен интелект..

обновено на 19.11.24 в 12:00

Акценти в предстоящата конференция "Училище за бъдеще"

Конференцията "Училище за бъдеще", която ще се проведе от 22 до 24 ноември в Стара Загора , събира на едно място образователни експерти, учители и директори на учебни институции с мисия за по-добро образование в България . Във "Време за наука" говорим с Георги Ненов , създател на платформата "Свръхчовекът" , която разказва вдъхновяващи..

публикувано на 19.11.24 в 11:34

Как българската мода адаптира световните стандарти?

С всяка изминала година България все по-уверено заема своето място в световната карта на бизнеса и модата. Темите за женската красота и влиянието ѝ върху обществените нагласи, рекламните тенденции и бизнес стратегиите предизвикват нарастващ интерес и дискусии. За да разгледаме как българският модел за женска красота се утвърждава в международната..

обновено на 19.11.24 в 11:01

Как училището в село Железница ще отбележи Деня на християнското семейство?

На 21 ноември в 191-во основно училище "Отец Паисий" в село Железница ще бъде отбелязан Денят на християнското семейство и младеж. Това събитие е повече от обикновен празник – то е празник на любовта, смирението и уважението, ценности, които обединяват ученици, учители и родители. Директорът на училището, Савина Игнатова, споделя как тези..

обновено на 19.11.24 в 09:47

"Диабетът не ни спира" – послание и мисия за цял живот

Около 17 % от населението на България страда от диабет по данни от последния национален скрининг, проведен през 2024 година. На 14 ноември отбелязахме Световния ден за борба с диабета, насочен към повишаване на информираността за превенцията, ранната диагностика и грижата за пациентите с диабет. Предиабетните състояния и съвременните подходи..

публикувано на 19.11.24 в 09:04