Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Теодор Карайончев: Да се учим от децата на справедливост

Теодор Карайончев
Снимка: личен архив

Теодор Карайончев е психолог с дългогодишен опит в тренинги с учители и работа в училище. Повод за разговора с него е наглед незначителна случка от училищния живот, споделена в социална мрежа. Най-общо казано, става дума за оценяване без предупреждение на доброволното участие на няколко ученици в дискусия по тема, предложена от учителя. Ситуацията е специфична, коментарите в групата – разнопосочни, но въпросът, който поставя, е за психологическата и етичната страна на оценяването.

"Ние възрастните не можем да си дадем сметка колко е важна оценката за децата и колко те я възприемат като оценка не на знанията, а изобщо като оценка за личността им … и затова трябва да се подхожда много внимателно… Чувството за справедливост у децата е много изострено… Аз мога да кажа без да се срамувам с моя опит и с моята възраст, че продължавам да се уча от децата. И едно от нещата, което най-много ми е важно, е да се уча на справедливост, защото ние някак си забравяме…"

Що се отнася до безкомпромисното до враждебност отношение на част от учителите към поверените им деца и младежи, психологът изтъква няколко фактора, които безспорно правят работата на педагозите особено трудна. "Децата са по-различни, има разлика в поколенията на 3-5 години, децата идват с много силно его, което не позволяват да бъде наранено и се отстояват и в това няма нищо лошо…Това, което е най-големият дефицит, но нека да си дадем сметка, че този дефицит идва от това какво става в обществото и цялата образователна система… проблемът тук е липса на комуникация", казва Карайончев.

Понякога в безсилието си да овладеят "дисциплината", някои преподаватели си позволяват да използват оценките като инструмент за контрол на поведението, което според психолога торпилира взаимоотношенията и доверието, а това води и до спадане на ефективността на образователния процес. Съвременните деца, обградени от толкова много информация и възможности за преживявания, са предизвикателство за учителите, но това е полезно за самите тях, защото им дава възможност да израстват и те го правят, убеден е психологът.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Единственото гробище за слонове в света е в Тайланд

Мечтая да пътувам толкова често, че служителите на летището да ме питат "Накъде този път". И с Александър Александров-Алекс е така. Той е певец, радио и телевизионен водещ и неуморим пътешественик. Музикалната му кариера започва благодарение на композитора Развигор Попов, който е автор на повечето му песни. Алекс има пет издадени албума,..

публикувано на 31.03.25 в 16:15
акад. Лъчезар Трайков

Повечето неврологични заболявания започват много преди първите симптоми

"Мозъчната дейност обработва информацията, ако това е сходство с компютърната дейност – да, има такова. Мозъкът – това е неговата функция да обработва информацията, която идва от околния свят чрез нашите сетива. Тя се обработва от мозъка и дотук е сходството с компютъра. Може да се спори за обема и бързината на обработването на тази информация, но..

публикувано на 30.03.25 в 10:15

Трикове за интересно пребиваване в твърде туристическите Египет, Мароко и Южна Африка

Като почитател на бавното живеене пътуващият писател Бойка Велинова предпочита да странства по света без да е обвързана с туристическа агенция и да е част от група. Тя и съпругът ѝ Стоян са обиколили 123 държави на шест континента предимно със самостоятелно организирани пътешествия. По телефона от Испания, където живее в последните години, Бойка..

публикувано на 28.03.25 в 17:45

Може ли чуждоезиковото обучение в училище да бъде ефективно

Въпроса обсъждаме в рубриката "Всичко за образованието" с Донка Дойчева-Попова, инициаторка на петиция "За ефективно чуждоезиково обучение в училище". Не е тайна, че обучението по чужд език, най-вече английски, не отговаря на възможностите на децата и очакванията на семействата. За впечатляващия брой учебни часове (най-малкото 574 от втори до..

публикувано на 27.03.25 в 17:40
Илюстрация на Любен Зидаров

Скритата сила на вълшебната приказка – Разказвачите

Колкото и древни да са корените на вълшебната приказка, тя достига до нас предимно в писмения, "олитературения" си вид, т.е. чрез перото на известни и неизвестни, талантливи и не дотам даровити разказвачи. Дори когато говорим за "класическите" фолклорни приказки, те пак не са съвсем онези, които са си предавали хората от предписмените общества...

публикувано на 26.03.25 в 09:23