По повод 8 април – Международния ден на ромите, гости в предаването "Другият до мен" бяха Мария Николчева и Емануил Христов. Мария е учител в начален етап в ОУ "Кочо Честименски" в с. Динката, област Пазарджик. В момента преподава в 4 клас на деца роми – някои са от семействата са с добри финансови възможности, а други са многодетни и под прага на бедността.
Мария Николчева работи по програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час" и има невероятен подход към децата. Когато е поела класа, децата са били трудно контролируеми, импулсивни. Сега са ученолюбиви и знаещи.В началото фокусът ѝ е бил да ги научи да бъдат добри един към друг и да спазват правила, да ги стимулира да говорят на български и дори просто да идват на училище.Днес децата нямат търпение да свършат почивните дни или ваканцията, за да се върнат в училище.
В практиката си тя използва и единбуквар, разработен за деца билингви. Подходът и е индивидуален, а благодарение на партньори и доброволчески организации успява да изведе своите ученици неколкократно от общността в местното село Динката.
Основно нещо, върху което поставя фокус, е да се свърже с техните родители, и те да повярват в това, че наистина образованието е ценно.
"Дори когато е трудно, ние никога не се отказваме", споделя Мария Николчева.
Емануил Христов е учител по история в 106 ОУ "Григорий Цамблак" в София. Той е от ромски произход, а неговата лична история е много вълнуваща и вдъхновяваща.
Изключително важен за децата роми, на които преподава, е личният му пример. Той им разказва какво му е струвало да стигна дотук. И че това се случва с много труд, много увереност, а единственият път да излязат от мястото, в което са родени и да променят съдбата си, е чрез качествено образование.
Емануил Христов е от село Мирково в полите на Стара планина. Родителите му нямат дори основно образование и посещаването на училище от петте им деца не е приоритет за тях. Но той още от малък е решен да следва своя собствен път.
Когато е едва в 6-и клас, животът му се преобръща – губи майка си, а грижата за Емо и по-малкия му брат поема баба му. Баща му отдавна ги е изоставил и Емо още тогава осъзнава, че сам трябва да поеме отговорност за живота си. Неволите и тревогите не сломяват неговата целеустременост и той показва отличен успех в училището в с. Буново. Когато училището там е закрито, Емо продължава образованието си в с. Чавдар, а по-късно и в Златица, където завършва основното си образование с отличен успех.
Гимназията в Пирдоп, където учи туризъм, се оказва повратен момент в живота му. Емил избира това училище, защото му харесва идеята да стане готвач, но там намира нещо повече – учители, които виждат потенциала му и го подкрепят. Докато учи в Пирдоп, трудностите не свършват – той започва да работи на 14 години, за да може да се издържа.
В 10-и клас в гимназията идват нови учители – Даниела Иванова и Велислава Романова, които променят начина му на възприемане на образованието. Двете са част от програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час". Велислава тогава преподава "История", а Даниела – "Български език и литература".
Преподаването и разговорите с Велислава Романова провокират у него силен интерес към историята. През 2024 година Емануил Христов завършва специалността в Софийския университет и вече е учител в 106 ОУ "Григорий Цамблак”.
Той е първият човек в семейството с висше образование.
Цялото интервю на Светлана Вълкова с Мария Николчева и Емануил Христов може да чуете в звуковия файл.
В началото на 40-те години на миналия век Европа е място на тотална война. Тоталитарните режими на Германия, Италия и СССР господстват над голяма част от континента, а лидерите им са сграбчили абсолютната, неоспорима власт. Култът към личността е на висота, а речта на диктатора е гласът, който събужда народа сутрин и го приспива вечер. Отвъд..
"Асимилация и съпротива на жените мюсюлманки" – изложба с това мото се откри в Националния етнографски музей на БАН в София. Тя е част от проекта " Политически репресии на жени мюсюлманки по време на комунистическия режим: женски мрежи на съпротива и гражданска реабилитация " , разработен от гражданското сдружение "Балканистичен форум –..
Шведската кралска академия на науките обяви носителите на Нобеловата награда за химия за 2025 година – Сусуму Китагава , Ричард Робсън и Омар М. Яги . Тримата учени са отличени за своите открития в областта на метало-органичните рамки (MOF) – изключително порести атомно-молекулни структури, които приличат на миниатюрни "къщи от молекули"...
Кралската шведска академия на науките присъди Нобеловата награда по физика за 2025 г. на трима изтъкнати учени от Съединените щати – Джон Кларк (Калифорнийски университет), Мишел Х. Деворе (Университет Йейл и Калифорнийски университет) и Джон М. Мартинис (Калифорнийски университет). Отличието е за тяхното откритие на макроскопичния квантов..
Педиатрията е сред най-трудните медицински специалности. Ако си посветил на детското здраве цялата си кариера на лекар, тогава нещата стават още по-сложни и многопластови. Проф. Петко Минчев е педиатър-пулмолог, с невероятна житейска и професионална съдба. Разговорът с него никога не е едностранен или скучен. Убедихме се отново в това при срещата ни..
На днешния Петковден своя патронен празник празнува Академичен хор "Света Параскева" към Националната художествена академия в София...
Фестивалът на съвременната българска керамика се наложи през последните години като най-голямото и обединяващо събитие, което мотивира художниците..
Нобеловият комитет обяви носителите на Нобелова награда за физиология или медицина за 2024 година. Престижното отличие бе присъдено на трима..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg