Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образованието на ромските деца – единственият път за измъкване от бедността и надежда за по-добро бъдеще

Мария Николчева и Емануил Христов
Снимка: Светлана Вълкова

По повод 8 април – Международния ден на ромите, гости в предаването "Другият до мен" бяха Мария Николчева и Емануил Христов. Мария е учител в начален етап в ОУ "Кочо Честименски" в с. Динката, област Пазарджик. В момента преподава в 4 клас на деца роми – някои са от семействата са с добри финансови възможности, а други са многодетни и под прага на бедността.

Мария Николчева работи по програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час" и има невероятен подход към децата. Когато е поела класа, децата са били трудно контролируеми, импулсивни. Сега са ученолюбиви и знаещи.В началото фокусът ѝ е бил да ги научи да бъдат добри един към друг и да спазват правила, да ги стимулира да говорят на български и дори просто да идват на училище.Днес децата нямат търпение да свършат почивните дни или ваканцията, за да се върнат в училище.

В практиката си тя използва и единбуквар, разработен за деца билингви. Подходът и е индивидуален, а благодарение на партньори и доброволчески организации успява да изведе своите ученици неколкократно от общността в местното село Динката.

Основно нещо, върху което поставя фокус, е да се свърже с техните родители, и те да повярват в това, че наистина образованието е ценно.
"Дори когато е трудно, ние никога не се отказваме", споделя Мария Николчева.

Емануил Христов е учител по история в 106 ОУ "Григорий Цамблак" в София. Той е от ромски произход, а неговата лична история е много вълнуваща и вдъхновяваща.

Изключително важен за децата роми, на които преподава, е личният му пример. Той им разказва какво му е струвало да стигна дотук. И че това се случва с много труд, много увереност, а единственият път да излязат от мястото, в което са родени и да променят съдбата си, е чрез качествено образование.

Емануил Христов е от село Мирково в полите на Стара планина. Родителите му нямат дори основно образование и посещаването на училище от петте им деца не е приоритет за тях. Но той още от малък е решен да следва своя собствен път.

Когато е едва в 6-и клас, животът му се преобръща – губи майка си, а грижата за Емо и по-малкия му брат поема баба му. Баща му отдавна ги е изоставил и Емо още тогава осъзнава, че сам трябва да поеме отговорност за живота си. Неволите и тревогите не сломяват неговата целеустременост и той показва отличен успех в училището в с. Буново. Когато училището там е закрито, Емо продължава образованието си в с. Чавдар, а по-късно и в Златица, където завършва основното си образование с отличен успех.

Гимназията в Пирдоп, където учи туризъм, се оказва повратен момент в живота му. Емил избира това училище, защото му харесва идеята да стане готвач, но там намира нещо повече – учители, които виждат потенциала му и го подкрепят. Докато учи в Пирдоп, трудностите не свършват – той започва да работи на 14 години, за да може да се издържа.

В 10-и клас в гимназията идват нови учители – Даниела Иванова и Велислава Романова, които променят начина му на възприемане на образованието. Двете са част от програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час". Велислава тогава преподава "История", а Даниела – "Български език и литература".

Преподаването и разговорите с Велислава Романова провокират у него силен интерес към историята. През 2024 година Емануил Христов завършва специалността в Софийския университет и вече е учител в 106 ОУ "Григорий Цамблак”.

Той е първият човек в семейството с висше образование.

Цялото интервю на Светлана Вълкова с Мария Николчева и Емануил Христов може да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. д-р Атанас Мангъров

Защо сами си го причиняваме?

Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..

публикувано на 09.05.25 в 10:47

Съчетаването на архитектурно наследство и спорт е тема на международна среща в УАСГ

В периода 16–20 май 2025 г. в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София ще се проведе международна среща под надслов Heritage in Action: Revive&Thrive2BG насочена към студенти и преподаватели, с акцент върху културното наследство и спорта като взаимосвързани елементи на съвременното образование. "Основната цел е на..

публикувано на 09.05.25 в 10:15

Даниел Симеонов: Изкуството е изключително важно за развитието на всеки млад човек

Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на..

публикувано на 08.05.25 в 16:25

Кой дърпа конците

Предаването разказва за куклите и по-специално за историята на кукления театър – част от историята на човешката цивилизация. Припомня и българския принос натрупал вече повече от стогодишен опит в тази сфера. С доцент Мирослав Цветанов, преподавател в НАТФИЗ и режисьор на куклени спектакли, с известния ни театрален и куклен режисьор Катя Петрова, и с..

публикувано на 08.05.25 в 08:20
Проф. Веселин Дафов

Проф. Веселин Дафов за религията в училище: Допусна се хора да се карат за нещо, което не знаем какво е

Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..

публикувано на 07.05.25 в 09:32