Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Училището за деца с нарушено зрение във Варна празнува 120-годишнина

Специално училище за ученици с нарушено зрение "Проф. д-р Иван Шишманов", гр. Варна, е открито през 1905 г. в София, като Държавен институт за слепи. 

Първият директор на ДИС е д-р п.н. Стойчо Донев, който е и родоначалник на българската специална педагогика за зрително затруднени. Д-р Донев е човекът, адаптирал Брайловата азбука на български език.

Държавният институт за слепи е първото специализирано учебно заведение в България, което поради липса на подходяща сграда в София, през 1952 г.е преместено във Варна.

Посетители в Нощта на музеите
Специалното училище има важен принос в развитие на обучението на зрително затруднените деца в България. В него се работи със специални програми по ориентиране и мобилност, зрително подпомагане и ежедневни умения. 

Първо в страната въвежда програмите по интегрирано обучение и ранно въздействие. Поставя началото на обучението на сляпоглухи деца в България и на деца и ученици с множество увреждания.

Днес в него се обучават 138 деца - освен със зрителни проблеми, те са и с множество увреждания. От 53-ма преподаватели се състои педагогическият персонал, в училището работят и 35 души непедагогически персонал. Има и четирима щатни ресурсни учители, които подпомагат обучението на зрително затруднени деца до 6-годишна възраст, които са интегрирани в детски градини, живеят в домовете при родителите си или се отглеждат в Центрове за настаняване от семеен тип, както и обучението на зрително затруднени ученици, интегрирани в масови училища.

От 2009 година към училището работи брайлова печатница, финансирана от МОН. 

Зала за ерготерапия
От началото на учебната 2019/2020 година е открита първата паралелка в специалност "Озеленяване и цветарство".

Директор на учебното заведение е Жулиета Петкова.

През 2015 година екипът създава в сградата музей, който представя историята на зрително затруднените в България. В Нощта на музеите имаше огромен интерес към него. Геновева Зашева – главен учител, разказва какво може да се види в експозицията:


Вече 22 години в учебното заведение работи Снежана Пенева, в момента на позицията "заместник-директор". От нея научаваме как функционира целият организъм, наречен Специално училище за ученици с нарушено зрение "Проф. д-р Иван Шишманов":


Част от всеотдайния екип на учебното заведение от 25 години е и заместник-директорът Валентина Йорданова. По думите ѝ в последните години намаляват зрителните проблеми при децата като цяло, но се увеличават различните други увреждания. Тя разказва за специалните кабинети в училището:


Децата се включват в извънкласни форми според своите интереси и способности: обучение по пиано; народно пеене; народни инструменти; модерни танци, арттерапия; спортни секции по лека атлетика, голбал, шахмат, шоудаун, бочия и адаптиран кърлинг.

Още за това – от главния учител Яна Раева:


През декември училището за деца с нарушено зрение във Варна ще празнува своята 120-та годишнина. Как се подготвя екипът разказва заместник-директорът Снежана Пенева:

Снимки: ФС на Училището за деца с нарушено зрение - Варна
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Цветалина Танкова

За сладостта и горчивината...

Използвахме това словосъчетание с житейски и медицински привкус в диалога ни с проф. Цветалина Танкова – ендокринолог, преподавател, учен и изследовател на диабета. Поставихме акценти върху прословутото "коварство" на болестта, която протича без симптоми, без болка и няма изявена клинична картина. Коментирахме и последиците от захарната болест и..

публикувано на 22.05.25 в 09:45
Снимката е илюстративна.

Юношеството – възрастта на кризи и търсене на себе си

Днешните абитуриенти са децата, на които се наложи още в 7. клас – в ключовия момент за кандидатстване в гимназия – да преминат към онлайн обучение. По-късно, когато вече влязоха в гимназия, отново останаха по домовете си, без възможност да се запознаят с новите си учители и съученици. Въпреки това се адаптираха, устояха. Дори до вчера не беше сигурно..

обновено на 21.05.25 в 09:54

Българската кирилометодиевистика във времето на технологиите

Повод за разговора с проф. Андрей Бояджиев, ръководител на Катедрата по кирилометодиевистика на Софийския университет и проф. Искра Христова в предаването "За думите" са 41-вите Кирило-Методиевски четения на Катедрата и 45-ата годишнина от създаването ѝ. Създаването на Катедрата по кирилометодиевистика е първият опит да се съчетаят в едно..

публикувано на 20.05.25 в 10:15

Природно земеделие – епизод 1: Биодинамично земеделие

Алтернативни ли са алтернативните методи на земеделие или са вече единствената устойчива възможност за човечеството да отглежда храната си, и какви, не на последно място, са причините за възникването им? Радиоенциклопедията "Природно земеделие" запознава аудиторията с историята, практиките и причините за възникването на движенията за..

публикувано на 19.05.25 в 15:10
д-р Антонина Кардашева

Емоционалната интелигентност се унаследява и трябва да се изучава

Емоционалната интелигентност (EQ) се открива в способността да разпознаваш, разбираш и управляваш собствените си емоции, като това включва и способността да изпитваш съпричастност и грижа към чувствата и емоциите на другите. Основните качества, които притежава един емоционално интелигентен човек, са: самосъзнание, самоуправление, мотивация,..

публикувано на 19.05.25 в 10:10