Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гаро Ашикян за "освобождаването" от ДКТ - Пазарджик и свободата на артиста

Гаро Ашикян
Снимка: личен архив

Режисьорът и музикант Гаро Ашикян гостува в "Артефир" след внезапното му "освобождаване" от Драматично-куклен театър "Константин Величков" - Пазарджик.

Потърсихме за мнение и директора на театъра – актьора Димитър Баненкин. Той отказа да се включи в разговора. Поканата за участие в "Артефир" остава отворена.

Ашикян споделя, че самото му присъствие в трупата на Пазарджишкия театър е било странно, тъй като, по негово лично убеждение, артистът трябва да е свободен. Покана за щатна работа Ашикян получава от драматурга и бивш директор на театъра Григор Антонов и приема като вид личен експеримент.

"Освобождаването" от Драматично-куклен театър "Константин Величков" става с аргумента, че Ашикян не се вписва в концепцията за развитие на театъра. Същевременно Баненкин уверява, че би оставил режисьора да работи на хонорар – нещо, в което Ашикян вижда противоречие.  

Директорът на Пазарджишкия театър Димитър Баненкин отправи официално обръщение към медиите, колегите и гражданите на Пазарджик, в което заявява, че "прекратяването на правоотношението е професионално решение, продиктувано от репертоарната програма и бъдещата посока на развитие на театъра. То не е личностно, не е емоционално и не следва да се тълкува като конфликт".

"Добре, аз не го тълкувам като конфликт", отвръща в ефира на предаването Ашикян.

Режисьорът отхвърля твърденията, че конфликтът е породен от конкуренция за директорската позиция в театъра. 

Ашикян разказва за свалянето на представлението "Великденско вино" (реж. Г. Ашикян, драматург К. Илиев). Става ясно. че постановката "Ревизор" също вече не е част от афиша на театъра. "Мишеловката" все още се играе, тъй като е ново представление, по думите на режисьора.  

"Аз съм режисьор и правя пиеси. Когато искам нещо да кажа – правя го чрез изкуството и чрез музиката. Нямам усещане за себе си, че съм флагман или човек с такава амбиция. Много обичам театъра, това искам да правя и стигнах до идеята, че ако искам да променя нещо в Пазарджишкия театър, трябва да бъда в театъра. И влязох в театъра, но много кратък беше този път", заявява Ашикян.

Чуйте целия разговор в звуковия файл:  

Снимки – личен архив и ДКТ "Константин Величков" - Пазарджик

По публикацията работи: Бисерка Граматикова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Линиите на времето и архитектурната ни история

Филмът на Божидар Стоилков "Линии на времето: Българският модернизъм" предлага нов поглед към наследството на българския архитектурен модернизъм. Той е първата част от поредицата "Архитектурата преди и сега", създадена в сътрудничество с Клуб "Смисъл".   В "Какво се случва" филма представят продуцентката му Силвия Куманова и архитект Веселин Алексиев..

публикувано на 11.11.25 в 17:06

Другият съм аз: фотожурналистът Михаела Вачева

Фотограф, разказвач на истории, който живее между България и САЩ. Репортерските ѝ интереси са насочени към истории за миграция, принудителна асимилация, равенство между половете и маргинализирани общности. "Аз съм българо-турски фотожурналист на свободна практика, базиран на Балканите (предимно в България) и Сан Франциско, Калифорния, казва..

публикувано на 11.11.25 в 16:49
Васко Кръпката

Васко Кръпката и битката за едната свобода

"Вече усещахме, че стената се клати. Аз тогава карах такси в София, Москвич. Живеехме в гарсониерата на баща ми. И една пияна жена се качи в таксито и каза: "Тато падна". – така Васко Кръпката си спомня датата 10 ноември 1989 година – Казах: Другарко, много сте се напила! Не може да бъде! Не ѝ взех пари, прибрах се вкъщи и си пуснах "Свободна..

публикувано на 11.11.25 в 15:19
Вислава Шимборска

Полската следвоенна поезия

Предаването "Литературата. Начин на упортреба" е посветено този път на полската следвоенна поезия – поетите Чеслав Милош, Збигнев Херберт, Вислава Шимборска и Тадеуш Ружевич. Разказват повече преводачът Камен Рикев и д-р Кристиян Янев. Чеслав Милош (1911 – 2004), един от най-именитите полски писатели на ХХ век. Дебютира като поет в сп. "Alma Mater..

публикувано на 11.11.25 в 14:25
Весела Морова, Светлана Вълкова, Кин Стоянов, Йорданка Янкова, Дарина Маринова

Програма "Христо Ботев" раздаде наградите "Златният будилник" 2025

Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път.  По традиция от 2002 година насам наградите "Златният  будилник" се връчват на 1 ноември, но този път церемонията се състоя на друга знакова дата – 10 ноември. Лауреатите се избират чрез пряко гласуване от всички..

обновено на 11.11.25 в 10:54