За църковния човек, неговите транформации и рефлексията на вярата от Сътворението до дигиталния свят. Кога религията изкривява опасно вярата и защо обществените устойчиви модели днес пораждат повече страх и несигурност, отколкото съзидателност и спокойствие? И защо развитието на технологиите бе съпроводено от нравствен разлом и разпад на култури, разбирания, поведенчески отклонения и издигане на нови кумири и митологии. Доц. д-р Димо Чешмеджиев преди гостуването му в инициативата на клуб „Петното на Роршах“ „Пловдивско историческо общество“ по темата за Средновековна България от Цар Петър до Асеневци.
Времето на Средновековна България и днешният ден си приличат по много неща, но и се различават. Различното е, че тогава обществото е религиозно, а днешното – гражданско. Виждаме, че сега се появяват различни религиозни групи, които дават заявка за религиозност на самото общество, но те са доста изолирани. Тогава цялото общество е религиозно и нещата се развиват по различен начин, в информационен план обществото също е различно. Това заяви историкът Димо Чешмеджиев.
По думите му човекът не се е променил твърде много, но просто вярва в различни неща. Средата общо взето не е толкова променена, но човекът не се променя и вярата остава почти една и съща, независимо от информационната среда. Дори и да има много информация, информацията все пак е нещо рационално, докато вярата е нерационално. Изглежда, че човекът не се променя, но средата се променя, подчерта доц. Чешмеджиев. .Ако човек е религиозен, информацията не му влияе. Той намира това, което го интересува и тази информация го захранва. Ако е рационално настроен, той търси рационалната информация. Човекът изглежда, че е най-бавно променящото се нещо на този свят. Или поне масовият човек.
Човекът вярва в доктрини, но избира различни доктрини. Някога е вярвал в Бог, в система от догми, които са били задължителни, сега може да си избере различни обекти на вярата – извънземните, в Бог, в каквото си искаме. Съвременното общество не е така рамкирано, то е по-свободно в избора на вяра.. Дали обаче вярваш в Иисус, в Аллах или в извънземнит, механизмът е същият, заяви историкът. В Средновековието религията е обществено организираща сила, която е в основата на обществото. Сега не е точно така и затова има разнобой във верите – всеки вярва в каквото и доколкото си иска. Цивилизационен сблъсък няма, има опит за овладяване на властови ресурси
Европейската културна традиция обаче, независимо от лошата организация, е достатъчно дълбока и устойчива във времето, за да може да бъде лесно разклатена, както им се иска на някои лоши пророци в днешно време. В това вярвам на 100 процента, подчерта доц. Димо Чешмеджиев.
Повече чуйте от звуковия файл.
Едва ли ще се стигне до конституционна криза, въпреки че цялата институционална драма в отечеството е много висока, защото последните години бяха години на разпад на всякакви форми на държавност. И това, което виждаме в момента в Конституционния съд (КС) е една от малките искри, които проблясват. Така коментира в програма "Ден след ден" на..
Индексите на борсите за кафе достигнаха исторически стойности, а към причините за резкия скок е слабата реколта в основните страни производители и климатичните условия. Разделяме кафето, което се търгува на основните стокови борси на робуста и арабика. Робустата се търгова на лондонската борса, а арабиката на нюйоркската. Рекордните..
Адвокат Ина Лулчева смята, че в скандала около изборните резултати и делото, което тече в Конституционния съд, всичко е обърнато на опъки. "Нито НС, нито който и да е било, трябва да се занимава с висящото дело в КС. До момента, до който той не се произнесе, обсъждането на доказателства, които той събира от други органи и лица, е напълно..
Изслушването на ЦИК и "Информационно обслужване" вчера беше полезно, защото с различни изказвания се всява смут в обществото и недоверие към институциите от страна на хората. Целта му бе да се въведе прозрачност в действията на тези институции, с които е свързано конституционното дело за законността на изборите за народни представители в 51-вото..
Безпрецедентно е не само обръщението, което председателят на КС Павлина Панова направи, безпрецедентно е въобще решение то на съда да допусне повторно броене на бюлетините в 2204 секции, за да реши делото за законността на вота. Върху това обърна внимание в коментара си адв. Михаил Екимжиев. По думите му това не беше очаквано и явно е създало..