Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След Дизелгейт в САЩ и Европа, пазарът у нас е наводнен от евтини дизелови автомобили

Мръсният въздух в България е от твърдото гориво, не от дизела

Европа се държи шизофренично по отношение на дизела - с едната ръка го подкрепя, с другата го наказва

Има проблем с качеството на въздуха в големите градове в Западна Европа и най - големият замърсител там са дизеловите автомобилиЕвропа е единственото място в света, където има толкова много дизелови автомобили.  
Това каза пред Радио Пловдив Боян Рашев, магистър по управление на околната среда и ресурсите, партньор в компания, консултираща бизнеса за поддържане на все по - добро качество на живот.
Снимка
Европа се държи шизофренично по отношение на дизела. Тя с едната ръка го подкрепя, с другата го наказва. И за момента нетният ефект е, че в Европа има ужасно много дизели, посочи Рашев. Той обясни, че тоталната шизофрения по темата за дизела е резултат от целенасочената политика на държавите членки на Европейския съюз и на Европейската комисия. 
Експертът даде пример с Щутгарт, където от 1 януари 2018 година вече е забранено движението на по - стари дизелови автомобили, но на бензиностанциите там дизелът се продава по - евтино от бензина. Това е така, тъй като акцизът на дизела е много по - нисък от акциза на бензина. Т. е. държавата с едната ръка подкрепя дизела, а с другата казва "дизелът е лош!", коментира Боян Рашев. 
Той отбеляза още, че в Австрия данъкът на дизелова кола е по - нисък от данъка на бензиновия автомобил.
В последните две години след като се случи Дизелгейт в САЩ и после дойде и в Европа, пазарът в България е залят с евтини дизелови автомобили, чиято цена на запад е много ниска, просто защото никой не иска да ги купи. 
В България 9 от 10 коли, които се регистрират през последните години, са стари и са дизелови, посочи Боян Рашев. 
По думите му, електромобилите навлизат ужасно бавно на българския пазар. Хората си мислят, че поддръжката на електромобил и оперативните разходи по него са много ниски, което е донякъде вярно само за поддръжката и горивото. Обаче на този автомобил трябва да се плаща КАСКО, а то е базирано на стойността на автомобила. Което значи, че КСАКО-то е супер високо в сравнение с еквивалента на дизелов автомобил. 
Ако искаме да навлизат повече електромобили в България, трябва да се случат страшно много неща в тяхна подкрепа, но до субсидии не трябва да се стига.Това, което правят в Румъния, е прекалено, подчерта експертът. 
Той обясни, че субсидирането на електромобилите означава да се вземат пари от данъкоплатците и да се дадат на най - богатите, защото само най - богатите карат електромобили.

Най - големият замърсител на въздуха в България не са дизеловите автомобили, а печките с твърдо гориво, заяви Боян Рашев.

Снимка
Твърдото гориво в България навсякъде, освен в София, е източник №1 за замърсяване на въздухаТака е в цяла Източна Европа.

Рашев е категоричен, че данъчната система в България трябва да се промени. Няма логика стар замърсяващ автомобил да плаща много по - нисък данък, отколкото нов автомобил. Другото нещо, което вече се случва в София, е закупуването от столична община на седем газови анализатори и предоставянето им на КАТ.  Така КАТ вече би трябвало да не регистрира нови автомобили, неотговарящи на емисионния клас.

Българите умират заради мръсния въздух. Проблемът със замърсяването на въздуха е национален проблем. А точно в тази сфера финансирането е изключително малко. Мръсният въздухът е проблем на бедността, убеден е Боян Рашев. По думите му, електричеството е станало много скъпо, а заради енергийните си интереси Европа е накарала европейците да се върнат много назад към най - евтиното отопление – дървата. Именно дървата, а не въглищата са основен замърсител на въздуха у нас и в цяла Източна Европа. 

Цялото интервю на Елена Крушкова с Боян Рашев можете да чуете в звуковия файл. 

Снимка



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Андрей Велчев

Без бойкот на малките магазини, те държат на качеството

На достъпността и качеството на произвежданата в страната хранителна продукция бе посветена днес дискусия в столицата. Организаторът на дискусията  Андрей Велчев от Сдружението за достъпна и качествена храна заяви в програма "Ден след ден" на Радио Пловдив, че резултатът от бойкота на големите търговски вериги е постигнат и гласът на българите е..

публикувано на 18.02.25 в 16:14
Йордан Божилов

Имаме сериозна криза на международните отношения

В навечерието на третата годишнина от руската инвазия в Украйна експертът по национална сигурност Йордан Божилов коментира възможния завършек на конфликта след обявената от САЩ позиция по него. Той коментира и евентуалното споразумение между САЩ и Русия. Според него това, на което залага администрацията на САЩ е постигането на някакви цели, които..

публикувано на 18.02.25 в 15:40
Владимир Иванов

Производителят трябва да определя крайната продажна цена

Владимир Иванов -  председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища, коментира в програма "Точно днес" бойкота срещу високите цени на хранителните стоки и доколко подобен ход може да повлияе на пазара както и предложените от правителството мерки за решаване на проблемите. Според него во момента се наблюдава устойчиво равновесие на цените..

публикувано на 18.02.25 в 11:01

Европа вече трябва да действа доста бързо за сигурността си

Европа е в повратна точка, защото за пръви път от Втората световна война Европа и САЩ не са "непоклатими съюзници, неразривни и с една и съща позиция, за първи път Европа е предизвикана да търси решение не само за собствената си сигурност", коментира деректорът на Портал Европа Юлияна Николова. След срещата в Мюнхен и тази, организирана от Макрон в..

публикувано на 18.02.25 в 10:32

Държавата трябва да регулира цените на храните

Бойкотът на цените на хранителните продукти в големите търговски вериги е крачка в посока уравновесяване на монопола, но това е закъснял процес. Това коментира  производителят на зеленчуци  Иван Кабуров  от пазарджишкото село Мало Конаре, който зарежда и голяма хранителна верига с продукцията си. Добави, че понякога продукцията на родните..

публикувано на 17.02.25 в 16:12