Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитровден

Снимка: архив

Димитровден е един от най-големите църковни и народни празници. Църковният е в чест на Светия великомъченик Димитър. Роден в град Солун, след смъртта на баща си той станал градоначалник, приел Христовата вяра и учил жителите на Солун да не се кланят на идоли, а да отворят сърцата си за Христа. Римският император Максимиан заповядал да го заключат в тъмница. Дори и затворен, Свети Димитър продължил да проповядва, заради което бил убит. След време случайно открили мощите му – те излъчвали целебно и благовонно миро. В народните представи свети Димитър „затваря” стопанския цикъл, започнал на Гергьовден. Известна е поговорката: „Св. Димитър носи зимата, а свети Георги – лятото”.

Доц. д-р Петко Христов от Института по етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН разказва:

Св. Георги и Св. Димитър – икона„В традиционния народен календар на българите Димитровден и Гергьовден рамкират календарното време и делят годината на два сезона – летен и зимен, активен и неактивен. На Балканите и на Карпатите това са най-важните празници в годишния календарен цикъл. Свързани са с цялата тази аграрна култура, развивана в продължение на векове в Югоизточна Европа. Обичаите почиват на много древни предхристиянски представи, защото са свързани с основните поминъци на хората в тази част на европейския континент, особено в планинските региони. За българите и тяхната целогодишна трудова дейност Димитровден е празник с особено значение. На Гергьовден (през пролетта) стадата се изкарват нависоко в планината, а на Димитровден се прибират, за да зимуват в селата. Двата празника са свързани с цялостния жизнен и календарен цикъл. Популярни са не само сред християните, отбелязват ги и мюсюлманите. Според народните представи свети Георги и свети Димитър са братя-близнаци. Така са изобразени на много от иконите, които днес наричаме „традиционно наивно изкуство”. На тях един до друг или един срещу друг стоят Свети Георги на бял кон и Свети Димитър – на червен. Подобни изображения можем да видим на многобройни домашни икони, пред които хората са отправяли молитвите си и които са почитали.”

„Повечето големи християнски празници през есента са свързани с жертвената обредност – продължава доц. Христов. – Реколтата е прибрана и логиката на аграрното мислене изисква отдаване на благодарност на природата и на светците в есенния календарен период. Организират се общоселските събори с курбани и веселби. Така плодородието ще бъде съхранено и възпроизведено през следващия годишен цикъл. Ето защо още от Петковден (дни преди Димитровден) започват големите селски курбани, на които се правят колективни кръвни жертви. На общата трапеза се събира цялото село, цялата общност, включително и тези, които са били на гурбет до тогава. Започват семейните служби, наричани още светец, служба, домашна служба. Много от тях са посветени на Свети Димитър, избран за покровител на семейството.”

Снимка

На селските събори от Петковден и Димитровден насетне, се прави т. нар. „сглядно хоро”, на което момите, достигнали до женитбена възраст, извиват своя традиционен танц пред погледите на ергените и техните родители. Така възрастните избират своите бъдещи снахи за синовете си. В традиционната култура, особено в районите с развито скотовъдство, наричат деня след Димитровден „Разпус”. Това е моментът, в който наетите за летния сезон овчари и майстори-печалбари приключват ангажимента си и следва разплащането. Това се извършва с редица ритуали, съвместни трапези и отново курбанът е задължителен.

Доц. Христов разказва и за възпроизвеждането на традиционните представи в ранната модерна епоха:

„Знаем, че веднага след Освобождението през 1878 г. в София започва да функционира т.нар. Дюлгерска пиаца. Била е близо до известния в близкото минало Солни пазар. Там през цялата година можело да бъдат наети мъже, майстори в строителството. На практика, това са хората, построили съвременна София. Мястото става толкова популярно, че след Първата световна война два пъти годишно – след Гергьовден и след Димитровден, за около седмица-две там имало т.нар Слугински пазар. Дошли от село, за да припечелят, слугинчетата работели, докато дойде време да се задомят. Завръщайки се по родните си места, те донасяли със себе си „модерни” кулинарни рецепти, както и много новоусвоени умения за водене на домакинството, за гледане на деца и пр. Мъжкият гурбет пък бил много важен за натрупването на първоначален капитал, за да създадат свое семейство и дом, а по-късно – за осигуряване на прехраната. Особено в по-бедните планински райони. Димитровден е времето, в което семейството се събира. Където и да са, гурбетчиите непременно се прибирали, за да участват в поредицата празници. Много разкази от началото на миналия век описват очакването на гурбетчиите, ритуалите по изпращането и посрещането им. В големите гурбетчийски центрове имало определени места, от които ритуално изпращали гурбетчиите на Гергьовден и отново с тържествени ритуали ги посрещали на Димитровден. Наричаме ги „места на паметта”, запазили спомена за разделите и събиранията на семействата. Обикновено те имат много емоционални наименования – Плачи къмък, Оплачи круша, Плачливите камънье. Константин Иречек пише за т.нар. Курбет планина, която разделяла българския Шоплук, регион, от които тръгвали много гурбетчии, от сръбската област Шумадия, където те били популярни строители.  Когато изпращали своите синове и съпрузи, жените правели ритуали за успех и символична магическа протекция, защото на гурбета се гледа като на дълъг път, изпълнен с опасности, но носещ и живот. А когато се прибирали за Димитровден, посрещането им било съпроводено от голям семеен празник, на места – общоселски, с благодарствени и жертвени ритуални действия.”




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: читалище „Искра 1898“ - Борово

Тайните на бялата халва и как един десерт съхранява стари нашенски обичаи

Халвата, това сладко изкушение с ориенталски привкус, е добре дошло на нашата трапеза, особено по празници. Съдейки по описания на западни пътешественици, халвата е била разпространен десерт по българските земи още през XVI век . Нашенската й..

публикувано на 26.11.24 в 10:30

Пазарът като културен феномен вчера, днес и утре

Едно от най-любопитните и колоритните места на всяко населено място е неговият пазар. Без значение дали е ежедневен или се случва в специален ден от седмицата, дали има специфика на продукцията, която предлага или не, пазарът е културен феномен, който..

публикувано на 07.10.24 в 10:30

Празник на занаятите на Самоводската чаршия във Велико Търново

Над 80 занаятчии представят майсторството си в Нощта на Самоводската чаршия във Велико Търново, съобщава БТА. До 23 септември Фестивалът на занаятите ще представи традиционни и нови техники в различни сфери на бита. Сред тях са ателиета за изработка..

публикувано на 22.09.24 в 10:35