Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Малки групи, по-високи цени и бутикови преживявания – как се развива виненият туризъм у нас

Снимка: Freepik.com

Винените и гастрономическите турове набират огромна популярност по света, в т.ч. и в България. Според Световната организация по туризъм, този вид пътуване се превръща в ключов фактор за пълноценно опознаване на дадена дестинация за все повече туристи от Европа, Азия и САЩ. За тях вино, гастрономия, култура и природа вървят ръка за ръка.


България може да предложи богата палитра от автентични преживявания с аромат на вино. "От 5 хилядолетия по нашите земи се е правило вино, така че страната ни е с огромен потенциал" – казва Ивайло Катерски, председател на УС на Българската асоциация на винените професионалисти (БАВП) и лицензиран екскурзовод със сертификат на международната организация Wine & Spirit Education Trust. Според него, преди пандемията над 95% от пътуващите по линия на винения туризъм  у нас били чужденци. Сега обаче и българите започнали да проявяват жив интерес към него.


"Освен че носят приходи, винените турове много добре се вписват в понятието устойчивост, а именно ексклузивност, по-високи цени, по-малки групи, преживявания на високо ниво", твърди Ивайло Катерски. Човек може да се обърне за съдействие към специализиран туроператор, който да подготви маршрута му от А до Я.  А може и сам да се организира. За целта има достатъчно информация в интернет, както и множество онлайн карти на избите в отделните винарски региони у нас.

"Хубаво е, че нещата се развиват. Крак повлече Долината на река Струма и избите около град Мелник. Последваха ги районът на Пловдив, Североизточна България, Южен Сакар… Винари Северозапад също вървят напред, казва Катерски. В тези карти човек може да намери изби, които да посети, някои от картите са онлайн, други – не. Преди година изготвихме по поръчка на Столична община и градска винена карта на София с обекти, които представят българските вина по напълно обективни критерии, без комерсиални забежки.“

Над 70 изби в България развиват винен и кулинарен туризъм, сочат данни на БАВП. Немалка част от тези винарни разполагат с хотелска база. На много места се организират допълнителни преживявания, като колоездене, културни маршрути и пр. Местните сортове вина са визитна картичка на дадена дестинация. "Както когато човек отиде в Тоскана и иска да опита Chianti и Sangiovese, така 99% от нашите гости държат да пробват български местен сорт" – казва Ивайло Катерски и допълва:


“Дали ще е Димят, дали ще е Мавруд, дали ще е Широка Мелнишка лоза, това зависи от региона и от избата. Всеки отделен сорт е интересен, ценен и красив по свой начин. Как реагират чужденците? Те са по-скоро авантюристи, хора, които са пътували доста. Били са във Франция, в Австралия, Чили, Испания, Италия и сега искат да опитат и изживеят нещо ново. Малко са чувала за България, идват с широко отворени рецептори. Особено северноамериканците – те са без никакви забележки или предразсъдъци. И са изключително удовлетворени и приятно изненадани както от виното, така от храната, които им се предлагат в семейните изби, в малките къщи за гости и ресторанти из цяла България. Ефектът наистина е впечатляващ" – казва в заключение Ивайло Катерски.

Вижте още:

Снимки: Facebook / Ivaylo Katerski

По публикацията работи: Ергюл Байрактарова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Посетителски център за рибарство и морско дело в Поморие

Старите рибарски мрежи и лодки на Поморие вече са прибрани в музей

В наши дни в пристанището на Поморие са пуснали котва предимно яхти, а старите дървени рибарски лодки са заменени с модерни, снабдени с мощен двигател съдове. Традиционният поминък на черноморското ни градче, свързан с риболова е напът да изчезне,..

публикувано на 05.12.24 в 13:35
Марияна Димова и нейните сурвачки

Греяно вино, сурвачки и виенско колело - духът на Коледа в София

Кой казва, че българите сме намръщени и черногледи хора? Разходете се из софийските коледни базари и ще останете с коренно различно впечатление. Празничните украси, музиката, въртележките и сергиите, преливащи от лакомства иръчно изработени..

публикувано на 03.12.24 в 10:40

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..

публикувано на 29.11.24 в 10:10