Имената на първите туристи, "покорили" Витоша, тяхната екипировка и маршрути на изкачване – с тези и много други любопитни експонати привлича вниманието на столичани изложбата "Туризмът на Витоша – от първите стъпки до днес". Тя е подредена в Регионалния исторически музей – София под формата на временна експозиция.
Историята на туристическото движение започва от следосвобожденската идея на столичните интелектуалци за поглед към планината като място за разходка и вдъхновение. Визуалният разказ в изложбата проследява развитието на туризма и превръщането на Витоша в модерна четирисезонна дестинация.
Учредяването на туристическия клуб "Урвич" (1889 г.) е началото на организираното планинарско движение у нас. Шест години по-късно, през 1895 г., Алеко Константинов реализира своя замисъл за масово покоряване на Черни връх. В експозицията присъства списъкът с всичките 300 участници, успешно завършили това изкачване.
Веществената ретроспекция от миналото на Витоша включва още туристическо облекло, принадлежности за планински походи, образци на документи, отличителни знаци, грамоти и други. Вербалният разказ към изложбата на Регионалния исторически музей се допълва с информация за обявяването на Витоша за природен парк с указ на цар Борис III от 1934 г. Фигурират и данни за хронологията на построените хижи и заслони, направените чешми и беседки, изградените пътища и маркировки, появилите се почивни домове и хотели. Документалната част включва и информация за построените лифтови съоръжения, както и на пистите за ски спорт на Витоша.
И днес планината притегля неудържимо любителите на планинското колоездене, алпинизма, спортното ориентиране, конната езда и други, всички те са поканени да разгледат изложбата, която продължава до 28 април 2024 г. на пл. "Бански" 1 в София.
Снимки: БГНЕС, Красимир Мартинов, РИМ-София
В наши дни в пристанището на Поморие са пуснали котва предимно яхти, а старите дървени рибарски лодки са заменени с модерни, снабдени с мощен двигател съдове. Традиционният поминък на черноморското ни градче, свързан с риболова е напът да изчезне,..
Кой казва, че българите сме намръщени и черногледи хора? Разходете се из софийските коледни базари и ще останете с коренно различно впечатление. Празничните украси, музиката, въртележките и сергиите, преливащи от лакомства иръчно изработени..
През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..
Свещеният скален град Перперикон получи още едно голямо признание. След като преди месец той влезе в десетката на класацията на най-интересните..
Българите, пътували в чужбина през ноември т.г., са се увеличили с 11,3%, в сравнение със същия месец през 2023 г., сочи статистиката на Националния..