Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диригентът на "Симфониета – Враца" Христо Павлов пред Радио България:

Отзивчивостта на публиката привлича световноизвестните изпълнители у нас

Христо Павлов
Снимка: Facebook /Vratsa Symphony

Липсата на кадри – един от основните проблеми на пазара на труда в България, проличава изключително отчетливо, ако погледнем съставите на симфоничните оркестри в столицата и страната. Около 50 на 50 е съотношението между българи и чужденци в състава на един извънстоличен оркестър, намиращ се във Враца. И макар той да е от добрите примери за това как у нас спокойно и задружно съжителстват българи и чужденци, които приемат работното си място като част от сърцето си, а диригента като човек, на когото винаги могат да разчитат, тенденцията, която очертава диригентът Христо Павлов в интервю за Радио България, показва, че работата в него със сигурност не е лека:


"Тепърва започва да става практика у нас, за съжаление по неизбежност, тъй като почти, а за някои инструменти съвсем липсват кадри, които да идват отдолу – признава диригентът. – Така че няма никаква друга възможност към днешна дата да се върши работа. Може би, ако музикалното образование стане отново приоритет на държавата, както някои други, някой ден това ще се промени. Обикновено минава повече от едно поколение, докато се усети промяната, когато нещо започне да се създава, докато загубата му може да се случи от днес за утре, така че не знам дали ще доживея да видя сериозна обратна тенденция."

По думите му, това е тенденция, която се наблюдава и на други места по света. Дава пример с Япония и Южна Корея, където тенденцията е обърната – там се създават повече музиканти, отколкото работни места, които биха могли да им се осигурят. Така те са принудени да търсят реализация навсякъде по света. Той допълни, че част от състава на "Симфониета – Враца" са две японки:

"Едната японка, която работи при нас, е работила и на други места у нас и просто ѝ харесва да живее в България и просто реши да смени оркестъра. Другата е практикант в симфоничния оркестър в Хамбург. Свърза ни цигуларката Йоанна Каменарска, която каза, че при тях има страхотно момиче, за което няма свободно място. Свързахме се с нея, пристигна в България и много ѝ хареса тук."

Диригентът посочи, че уреждането на документите, нужни за работа на хора от трети държави е бавен процес, но изрази надежда, че в рамките на тази пролет нейните ще бъдат уредени и ще може да започне работа.

Г-н Павлов сподели подробности за начина, по който се съставя репертоарният план на оркестъра:

"Няколко са опорните му точки. Първата включва овладяването на нови ансамблови възможности и техники за изпълнението на някои от известните произведения, които се изпълняват по-рядко. По пътя към това се стремя да овладяваме тези елементи посредством други произведения. От друга страна това трябва да е комбинирано с наличието на нещо познато, но и нещо любопитно за публиката. Никой от нас не смята, че трябва да работим само с най-популярния репертоар, защото това е лесно, но отегчава зрителите."

Една от невероятните възможности за оркестъра тази година бе през февруари, когато световноизвестният британски цигулар Найджъл Кенеди избра именно тях за двата си концерта в София и Варна.

Найджъл Кенеди (февруари 2025 г.)

"Това беше изключително щастлив период, особено за по-младите хора в оркестъра, които тепърва започват да се срещат с този или онзи велик музикант и са свирили в оркестър много малко, преди да дойдат при нас. Хубавото беше, че и той остана със същото впечатление и му беше много приятно да работи с толкова млад оркестър, който изпълни всичките му изисквания, които има към неговата музика."

"А изискванията на човек от неговия ранг могат да са всякакви" – категоричен е събеседникът ни:

"Той може да изсвири всичко, защото е срещнал всичко в музиката, изсвирил го е и сега го създава като автор на произведения. Той е изключително свободен музикант, затова намесва в произведенията си и всички жанрове, за които може да се сети, по един еклектичен, не в лошия смисъл на думата, а по-скоро в характерен за нашето време начин. Той е адски убедителен в тези искания, защото веднага изсвирва онова, което трябва да стане и почти винаги обяснява защо го иска именно така. Причината е, че той се е опитал да представи свой поглед върху музиката, която вече е минала през ръцете, ушите, разума и сърцето му и се опитва да я разбърка в една нова комбинация, да създаде нещо, което не прилича твърде много на нещо друго, а само напомня за него."

Георги Андреев

Част от програмата на двата концерта бяха произведения на популярния български композитор Георги Андреев, който по думите на г-н Павлов е "обичаен гост на концертите на Найджъл Кенеди, с когото обичат да се надсвирват и състезават пред публиката".

Доцент Павлов не е разговарял с Найджъл Кенеди за това с какво го привлича нашата страна, където не гостува за първи път, но споделя какво са му признали други музиканти, познаващи страната ни:

"Всички са единодушни, че публиката в България е много отзивчива. Дори в моментите, когато тя посреща по-резервирано някого, когото не познава, тя изразява много пълноценно и чистосърдечно своята емоция. Навсякъде по света има някакво "подвластие" на известността на изпълнителя, но това никога не е било 100% водещо в реакциите на българската публика. Освен това, за разлика от публиката в по-далечните земи, извън Европа, за музиканти от неговия тип, които обичат да прескачат всички граници, е много важно хората да разпознават онова, което те цитират от творчеството на предишни композитори. В България публиката реагира на тези моменти и мисля, че познава тези произведения, защото чувам реакцията им, когато това се случва. Тя знае, че това е един разговор в разговора между изпълнителя и нея."


Снимки: Facebook /Vratsa Symphony, vso.bg, Facebook /Christo Pavlov, Alexander Sandev
По публикацията работи: Марта Рос

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Остава с меланхоличен "Спомен"

"Спомен" е заглавието на най-новата песен на Остава, която ни отвежда към предстоящия студиен албум на групата. Докато предишният им сингъл "Виновен" бе зареден с дълбоки емоции и вечни проблеми, "Спомен" съчетава по-танцувално звучене със светла..

публикувано на 05.06.25 в 10:15

Над 100 струнни инструмента на международен конкурс по лютиерство в Казанлък

В Казанлък днес се открива XIX Международен конкурс по съвременно лютиерство. Форумът, който ще продължи до 7 юни, цели да популяризира традициите и занаятите, свързани с изработката на музикални инструменти.  Казанлък пази историята на първите..

публикувано на 05.06.25 в 07:35

Прославеният Вроцлавски бароков ансамбъл за първи път гостува в София

Поредното ексклузивно музикално преживяване от програмата на Европейския музикален фестивал в София се очаква на 8 юни от 19.30 часа в Централния военен клуб. След успеха на Международния музикален фестивал "Варненско лято" през 2023 г...

публикувано на 04.06.25 в 09:10