Как изглежда автомобилната индустрия в България днес? Първо, да опитаме да дадем отговор на въпроса в цифри и факти. Към настоящия момент на територията на страната оперират малко над 100 международни и български компании, чийто капацитет е съсредоточен в сфери като производството на задвижващи системи, електроника, двигатели и компонентите за тях, седалки и интериорни компоненти, заключващи и климатични системи, фарове и аксесоари за осветление, батерии и компоненти за електромобили.
Изготвена е и специална карта, която отчита всяко едно място в България, където се открива ново предприятие, свързано с автомобилното производство.
Все още България продължава да търси инвеститор, който да насочи своите усилия към масово производство на автомобили у нас. Според участниците в кръглата маса, моментът за това наближава, тъй като вече има достатъчно производители на части и компоненти за колите. Идеята е да бъде привлечен инвеститор, който да произвежда поне 100 хиляди автомобила годишно.
Какви са предимствата на страната ни по отношение на инвестиционната среда? На първо място е благоприятната данъчна политика - данък в размер на 10 процента, стабилен курс на лева, ниска цена на труда и добре квалифицирани кадри. Сред другите предимства са съществуващите производствени бази, геополитическото позициониране на България и членството в ЕС и относително стабилната и предсказуема икономическа и инвестиционна среда.
Като рискове за индустрията специалистите отчитат демографската обстановка в страната -напускащи специалисти и застаряващо население, остарял и неефективен Кодекс на труда, необходимост от осъвременяване на митническа политика -за прототипни изделия или компоненти за нуждите на развойната дейност, дисбаланс в регионалното развитие, недостатъчен административен капацитет и липса на сертифициращи лаборатории за нуждите на автомобилното производство.
И тук се намесва ролята на държавата, която трябва да съобрази данъчната си политика с цел да стимулира отрасъла, откъдето смятат за необходимо да бъдат въведен диференциран данъчен подход и облекчения за развойна дейност, иновации и свръхвисоки технологични производства, както и пакети за насърчаване на инвеститорския интерес -с акцент върху административната тежест, инфраструктурата и заетостта. Изключително важно е да бъдат намерени и адекватни стимули и програми за обучение на кадри за автомобилната индустрия още от средното образование - включително дуално образование.
В очакване на автомобилния производител в България, нека кажем, че през 2015 година у нас са продадени 23 500 нови автомобила, което представлява ръст спрямо 2014 -а от 15.4 %. За сравнение ръст на продажбите в Европейския съюз като цяло се изчислява на 9.3 на сто.
Още подробности чуйте от репортажа на Красимир Мартинов.
Във второто издание на "Форум" тази седмица д-р Галя Манчева и Ирина Илиева бяха провокирани и коментираха следните теми: Кое създава идентичността ни като българи ? Уникалните богатства и качества на родината като местоположение, ресурси, традиции, хилядолетната история, постиженията на хората. Какво (не) правим за славата на България? Според..
Какво трябва да направят жените, за да запазят по-дълго здравето си? Катя Василева разговаря по темата с д-р Васил Бранков - специалист по акушерство и гинекология и репродуктивна медицина . Разговорът започна хронологично – от най-младите, през теми за здравното образование – превенция, фертилитет, преминаването на дамите през..
В София се провежда 38-то общо събрание на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), където местна и централна власт влизат в общ диалог за основни приоритети и предстоящи задачи в контекста на редовно правителство, но и на редица предизвикателства наследени от миналите години. Кое е най-важното от днешния диалог между..
В Световния ден на енергийната ефективност неправителствени организации призоваха публичните институции да прекъснат с кампанийността при обновяването на жилищния фонд в България и да се премине към работеща и постоянно действаща система, така че да се създадат условия за планиране и прогнозиране на целия процес. Експертите от..
Басистът Веселин Веселинов-Еко и пианистът Милен Кукошаров са сред утвърдените джаз музиканти у нас. Двамата съмишленици предизвикват себе си в редица импровизации в музиката. Те разказаха в предаването “Радиокафе“ за “Приключение в света на огледалните молекули “ – музикална интерпретация на молекулярно ниво. “Аз намирам..
Първото в България фрийрад ски и сноуборд състезание, което дава възможност за участие на деца и младежи, няма да изневери на практиката и тази година отново очаква всички малки скиори и сноубордисти, които искат да се включат в надпреварата в дълбокия сняг на Витоша. Витоша X Lines ще се проведе за девети пореден път. “Имаме девет категории за..
Понятието феодализъм и съвременните му интерпретации ще бъдат представени на дискусия на 6 март 2025 г., от 13.00 ч. в зала "Акад. Иван Евстатиев Гешов“ в централната сграда на БАН. Събитието се организира като част от дейностите по проект "Исторически хамелеони“, реализиран от Института за балканистика с Център по тракология при Българската..