Роден е в Добрич, но е само на няколко годинки, когато семейството му се мести в София, така че реално е израснал в столицата. И всички негови и детски, и ученически спомени са свързани със спектакли, които децата сами си организират. Тоест, поставял е от малък. Разказва за първото истинско представление, на което е отишъл, как сам си е купил билет и как е бил омаян.
Пътят на Пламен Карталов минава през Националната музикална академия, специализация в Берлин (оперна режисура) и после пак в София, за да завърши и НАТФИЗ (кинорежисура). Това са сухите факти. В предаването "Кой кой е" акад. Карталов разказва с много плам за времената (още като студент), когато обикаля България с Младежката камерна опера и представят редица непоставяни до този момент, интересни, различни заглавия навсякъде, където има и най-малката възможност - от театрални сцени (като в Кърджали и Благоевград) до малки и големи читалища по селата. Оттогава трупа опит как да използва и най-малката възможност, която предоставя дадено пространство. Това е времето, в което отказва щатно място в Софийската опера, предложено му от тогавашния директор Димитър Узунов. Било е смело решение, но пък, по думите на госта ни, приемайки, щял да има сигурна заплата, но работа, която включва много по-малко възможности за развитие.
След години той се завръща в Софийската опера като директор (на два пъти), ръководил е Музикалния театър (другата му голяма любов, към която сега се завръща с "Мамма Миа" и предстоящата премиера на Клетниците, правата за които той има от десетилетия, но липсата на ... техническите средства, изисквани "по библия" отлага поставянето до 2019), операта в Русе, заедно с Борис Христов създава Академията за вокално изкуство в Рим, канен е да поставя по света...Пламен Карталов е академик към Българската академия на науките от 2012 година.
Разговаряхме с Пламен Карталов точно на рождения му ден (15 септември), което се получи съвсем случайно. Поводите бяха други - предстоящият сезон на Софийската опера, крайъгълните камъни в творческия му път, както и фактът, че е почетен гражданин на София.
Чуйте целия разговор на Лили Големинова с Пламен Карталов - ще научите много малки и интересни детайли от човека, който променя оперните представи; за първата му голяма постановка на открито у нас ("Ивайло" на Марин Големинов на Царевец в Търново, където реално се случват събитията в тази опера), за първата му постановка на открито извън България (която всъщност предхожда спектаклите на Царевец), за интереса към това, което не е било представяно и показвано, за любопитството и любознателността, за стремежа да си винаги една крачка напред.
Разбира се, говорим и за историята на Вагнеровите опери и българската публика (история, която, както припомня гостът ни, съвсем не започва от него), за намалената субсидия от Министерството на културата, заради което на него му е трябвало заглавие, което да му помогне да навакса финансово и така се появява (както споделя Пламен Карталов) леко случайно; за новия сезон на Софийската опера, в който има всичко - от премиера на българска опера през октомври (поверена на дама кинорежисьор, между другото) до "Електра" на Рихард Щраус на финала (отдавнашна мечта на Пламен Карталов, който добавя, че Вагнеровият фестивал вече ще бъде Фестивал на Вагнер и Щраус).
В Лозенец още кънти споменът от чутовните кабарета на Сирак Скитник и жена му Олга. Къщата им на ул. „Борова гора“ е създадена по съновидение Старите лозенчани и до днес си спомнят за домашното кабаре на една от най-известните двойки в София преди войната Сирак Скитник (основател на БНР) и съпругата му Олга, наричана от всички Сирачката...
Човекът в радиото и изкуствения интелект - Трябва ли да преосмислим БНР заради новите технологии и трябва ли общественото радио да има по-различен подход към използването на ИИ в сравнение с останалите медии? Събеседници : Никола Тулечки (НТ), инженер, който се занимава с работа с данни. Основател на Сдружение „Данни за добро“ и водещ на..
10 въпроса към генералния директор на БНР по повод 90 годишнината на БНР – Милен Митев и синтез на отговорите му (пълните - в звуковия файл): Винаги бъдещето – Времето се изкривява – Трябва да се опитваме да правим нещата както ще се правят утре. – Традициите са слабата и силната ни страна – Журналистите са се опитвали да бъдат близо до..
Пред микрофона на Даниел Ненчев последователно застават Иван Лечев, Стефан Вълдобрев и Белослава със специален поздрав към БНР и неговите слушатели в празничния ден: "Различно е усещането да слушаш музиката си по радиото. Много уютно ми е да слушам на стар приемник. Много време търсехме място за запис, където музиката ни да не звучи зле и китаристът..
В деня на 90-та ни годишнина, в "Радиокафе" си говорим за любопитни и важни части от историята на радиото. Първият час е посветен на Гласовете на радиото – назад във времето, когато една от най-важните фигури в радиото за слушателите са говорителите . Златният ни фонд припомня гласа на първата говорителка на Радио София през 1933 г., Венче Добрева:..
Програмата за индикативна превенция на употребата на психоактивни вещества за тийнейджъри, младежи, техните родители и близки „Ценните връзки“ е създадена от Превантивно-информационния център по проблемите на наркоманиите – София. “В нашия център се занимаваме с превенция. Има универсална превенция, която е насочена към хора, които приемаме, че не..
Тази вечер седмичните коментатори във "Форум", заедно с водещия Константин Лавсов, обсъдиха темата на деня - взривът в Банкя, както и някои универсални проблеми като проблемите със здравеопазването: взривът в Банкя - колко отговорни сме за безопасността на домовете ни отговорно общество - хора, които се грижат за здравето си; липсата на добри..