Продължаваме с публикациите на материали, касаещи чуждоезиковото обучение на децата. Ако желаете да попитате специалистите или да изкажете Ваше мнение по темата, пишете ни на nyuansi@bnr.bg
Като преподавател по английски език на деца и юноши Таня Колев препоръчва чуждоезиковото обучение да започне от пет или шест-годишна възраст. Разбира се, преди това родителите могат да занимават децата вкъщи, като предварително се консултират с езикови педагози какви източници и материали могат да ползват.
Какво трябва да имате предвид при избора на обучителен център за вашето дете:
На първо място е препоръчително да проучите езиковия център. Добре е той да бъде сертифициран от Оптима – Българската асоциация за качествени езикови услуги. Уверете се лично къде ще се провеждат заниманията. Обърнете внимание на техническите средства и интериора в залата за обучение – има ли разположени табла за периферно възприятие /те са много важни за усвояване на новата лексика и граматични структури/.
Второ, от изключително значение е да се запознаете лично с преподавателя. Понякога езиковите школи използват неквалифицирани преподаватели или студенти да обучават ученици в ранна детска възраст, тъй като се подценява обучението им. Опитният преподавател съзнава, че децата се развиват с различни темпове и по различен начин и затова подходът към тях трябва да бъде различен.
Нашите деца започват да ползват съвременни технологии от най-ранна възраст. Затова третото важно изискване е да се използват кабинети добре оборудвани с техника.
Не на последно място съществено е групите от деца да не бъдат големи, не повече от 6 - 7 учащи.
Тъй като децата не могат да останат фокусирани върху една дейност продължително време, от изключително значение е по време на часа да се редуват разнообразни дейности - четене, писане, слушане, игри и други забавни дейности. По този начин се постига така нареченото „активно обучение“, при което се ангажират всички сетива.
Дейностите съвсем условно могат да бъдат разделени на такива, които са съсредоточени върху едно от четирите умения, и такива, които практикуват няколкоко умения едновременно:
А. Упражнения за говорене
Тук могат да се използват различни упражнения и форми, като например работа по двойки, въпросници и ролеви игри. Този вид игри са често използвани за решаване на различни езикови задачи. Повечето деца се чувстват свободно да играят някаква роля – като се вживеят в ролята на някой друг те се отпускат и се активизира повече лексика и граматика при пресъздаването на нормални комуникативни ситуации.
Б. Упражнения за слушане
Правят се различни видове слухови упражнения за пресяване на определена информация, като децата могат да рисуват или попълват таблици.
Тук широко се използват Игри с действия - Action games, при които учителят дава инструкции на английски език, без да ги превежда, а обяснява значението им с езика на тялото. Игрите по принцип стимулират вроденото любопитство на децата и желание да учат, създават настроение, развиват паметта на децата и винаги се въприемат отлично от тях.
В. Упражнения за четене
Освен историите, към всеки урок обикновено всяка система за обучение съдържа задачи като „Прочети и оцвети“ или „Прочети и напиши“. При изпълнението им децата могат да работят, както индивидуално, така и по групи.
Има и множество игри, които се използват при развиването на това умение, които са предмет на отделен обзор.
Г. Упражнения за писане
Съществуват множество упражнения за развиването на това умение – като отговаряне на въпроси, писане на прости изречения, самостоятелни работи, при които децата пишат за себе си по предварително зададен модел.
Д. Интегрирани умения
Тук спектъра от упражнения и игри е много широк. Заучаването на традиционни английски песнички и рими заемат основно място при чуждоезиковото обучение на деца. Те, освен че въвеждат нова лексика и граматически структури, са особено забавни за малките ученици. Същото се отнася и за игрите с лингвистична цел. Изработването на различни проекти, които могат да бъдат индивидуални или групови, интегрират четирите умения и децата използват всички свои езикови знания по един забавен и творчески начин
Предаването "Нюанси" може да слушате всеки петък, от 11.00 до 12.00 часа. Автор и водещ Ивелина Кръстева. За връзка с предаването пишете ни на nyuansi@bnr.bgЧестит празник – 24 май – Денят на Светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. Днес празнуваме всички заедно. Празнуваме родния език, българския корен и българската сила – силата да оцеляваме, да се отстояваме, да не се предаваме и да се доказваме всеки ден по целия свят. Цял ден е..
Честит празник на всички именици! Най-добри пожелания от следобедния екип на Радио Варна - Валерия Василева, Емилия Николова, Димитър Димитров! Новата инициатива на Община Варна – Черноморски младежки център, започна да функционира и провежда мащабно социологическо проучване за потребностите на младите хора в нашия град. Прогнози за летния..
На 19 май в "От другата страна" по Радио Варна Специално интервю със Sami Hinkka (ENSIFERUM). Представяне на новия миниалбум на FOBOS "Faceless" – разговор с Цецо "The Animal "Анастасов. Стойчо Димитров (HMC "Metal Force") за първия "Blazing Steel Festival" (31 май, къмпинг "Стринава", Дряново). В предаването ще звучи музика на: LORDS,..
В „Алея Култура“ на 18 май с Мартин Николов - Писателят Коста Радев с голямата награда „варна“; - Международен музикален фестивал „Варненско лято“ – говори артистичният директор Марио Хосен; - „Viva Poster“ - изложба на Наско Атанасов в Художествената галерия в Добрич; - „Нова българска типография 3“ –..
Посоката е Провадийска община – целта ни е село Черковна, в което ще се върнем след като преди шест години бяхме там . Най-българското варненско село, селото с първите във варненско църква и училище, с красив широк център, с читалище и пенсионерски клуб. Какво се промени от първото ни гостуване до днес – това ще питам хората, които живеят там...