Променя ли се Варна съобразно Общия устройствен план и доколко този план, който влезе в сила през 2012 година, се следва днес? За коментар потърсихме проф. Атанас Ковачев, който участва в изработването на Общия устройствен план на града като ръководител на частта зелена система, отдих и спорт. Професор Ковачев е ландшафтен архитект и освен във Варна е участвал в изработването на още десетки планове на други градове в страната, сред които София, Пловдив, Бургас, Благоевград и Плевен. Живее в столицата, но пътува често до Варна, където е декан на Архитектурния факултет при Варненски свободен университет.
Един план има хоризонт на изпълнение 15-20 години. Към този хоризонт би трябвало да бъдат изпълнени неговите начертания. Разбира се, необходима е и далновидна политика на общината. Единствената алтернатива за мен като архитект градостроител е Варна да се развие на юг от острова. Това са териториите, които са към Галата, Аспарухово, Константиново. Тези категории могат да бъдат високо категорийно обитавани. Аз мога да говоря по зелената система и отдиха, там ние предложихме една цяла „огърлица” от паркове – парк „Четирите сезона”, парк „Джанавара”, нов Зоопарк. Това е горският фонд, на който ние не променяме предназначението.Днес, може би, това изглежда малко нереалистично тъй като открай време гаровия ареал и пристанището разделят Варна на две части – по-благоприятната северната и по-неблагоприятната – южната. Когато, обаче, се реализира вторият мост и има добра транспортна връзка, тогава съвсем по-друг начин ще се възприемат териториите на юг от острова.
Какво се случва с Общия устройствен план на един град, за който времето покаже, че няма как да бъде изпълнен?
Аз не искам да кажа, че няма да бъде реализиран. Минал е малък период, една трета от действието на плана, но нека се надяваме, че сегашното и бъдещите ръководства на Варна ще намерят финансови средства да се реализират. Това, което предвижда плана в голямата си част касае и обществени средства. Ако една сграда може да я построи частен инвеститор, то за парка са нужни публични средства.
Какво е мнението Ви за бул.„Васил Левски”?
Една от важните артерии в града. Реализацията е много добра и аз съм сигурен, че варненци ще видят хубавото, голямото.
Загуби ли Варна зелени площи за сметка на бетона, който беше излят за изграждането на булеварда?
Аз като архитект, който работи по зелената система на София, Пловдив, Варна, Бургас и съм автор на плановете на над 20 общини, се боря за всяко дърво. Но в същото време оценявам, че понякога има обществени интереси, които са също толкова важни. Не можем да разширим един булевард и да кажем, че ако трябва да паднат 20 дървета няма да го разширим. Има т.нар. компесаторно озеленяване. Примерно – има терен, който ще се строи. Пада растителност, обаче има предписания. Ако не можем да реализираме растителността в същия имот, тогава по предписание трябва да направим това в близък регион.
За да реализираме парковете, първо трябва да решим транспортната кореспонденция. Ако има втори мост, добри и обходни пътища, тогава гражданите ще видят, че ще имат лесния и приятния достъп до една цяла серия от паркови територии.
Великденските празници отново поставиха на дневен ред темата за безопасността по пътищата на България. Въпреки многобройните анонси на властта, за мерките които ще бъдат предприети във връзка с очаквания масов трафик, статистиката на МВР отчете: за петте почивни дни, над 200 пияни шофьори в цяла Българи. Съставени са 22 354 фиша /със 7354 повече..
Очакванията на общинската администрация на Варна е новата билетна система да заработи до началото на есента на 2025-та година. Тази увереност изрази заместник- кметът по финанси Христо Рафаилов в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“. По думите му възможно е до края на следващата седмица цялата процедура да бъде приключена до край и да..
Днес е третият ден от поклонението пред тленните останки на Папа Франциск в базиликата "Св. Петър“ в Рим. Предполага се, че интересът до края на поклонението в събота за погребението, ще надвиши предполагаемото присъствие на над 200 000 желаещи от цял свят. Префектът на Рим Ламберто Джанини каза, че се прави всичко възможно да се осигурят..
До о. Ливнгстън и обратно – среща с оперативния офицер на българския военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ (НИК 421) капитан-лейтенант Траян Попов. Той е от Каварна, офицер от Военноморските сили на България и в момента служи във Военноморска база-Бургас. За него това е първо участие в мисията , по покана на..
Българският фолклор е неизчерпаем източник на мистични истории – мрачни, вълнуващи и често стряскащи. Писателят Васил Попов ги превръща в съвременна проза с атмосфера, напомняща най-добрите примери в жанра. По образование еколог, той е част от екипа на National Geographic в продължение на няколко години, където допринася със свои снимки към поредицата..
Интервю с Dani Filth (CRADLE OF FILTH) CRADLE OF FILTH отдавна надскочиха клишираното определение „блек метъл“. Да, групата започна като типичен представител на блек метъла от 90-те, но бързо се преориентира, обогати звука, внесе страшно голямо стилово разнообразие в музиката си и днес е повече метъл отколкото блек. Може би екстремен метъл е..
Тенерифе от място за масов евтин туризъм става една от най-желаните дестинации в Европа. И то не само защото е подходящ за почивка във всеки ден от годината. Според пътешественичката и маркетинг специалист Весела Василева островът в Атлантическия океан научава урока: "Бъди това, в което си най-добър!". И се приспособява. За авантюристите Тенерифе..