Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Теди Москов: "Българският актьор си е самодостатъчен"


За пореден път Теди Москов беше във Варна. Причината – прожекцията на неговия спектакъл „Дом номер 13”, поставен в Хамбург през 1996 година. Това беше и поводът за разговор с режисьора. Обаче типично за българската действителност, не се получи с много топли цветове. Или по-скоро миналото винаги е по-светло, отколкото настоящето. Не, Тези Москов не е станал черноглед. Ако беше така, най-малкото щеше да се отрече от хумора. Просто е реалист. Стъпил е с двата крака на земята и някак си изглежда  и звучи примирен със себе си.

Аз съм си тука местен човек, дет се вика. Колко вече – шест неща ли, седем имам в Кукления театър. Те са драматични. Само първи две бяха куклени през 1985 година. Тогава и Лафазанов беше тук в театъра и правехме някакви щуротии. После ни разпръсна животът. Сега поводът не е спектакъл, а прожекция на заснет мой спектакъл от Хамбург. Колаж от текстове на Чехов. Казва се „Дом номер 13”. Така го кръсти драматурга на театъра. Аз не знаех какво точно заглавие да избера. Може би „Чехова въртележка”. Но те предпочетоха това. Случи се така, че като ме поканиха в Хамбург да го правя, аз много харесвах Чехов, но така – абстрактно. Всичко харесвах и не знаех какво да избера. А и ме беше страх да летя със самолет. И докато пътувах два дни с рейса към Хамбург, имах шест тома Чехов край себе си и си подчертавах най-съществените за мен неща. После всички подчертани моменти ги комбинирах. Можеше да се казва „Подчертани моменти от Чехов”.

Весели, тъжни или...?

Винаги се мъча да съчетавам тъгата и смеха. Някой път успявам, друг – не. Когато съм бил добър в работата си, смехът е завършвал със сълза накрая. Никога не съм се осмелявал да започна със сълза и да завърша със смях. Може би тук донякъде започва по-тъжно представлението и завършва смешно. Играят изключителни артисти вътре – Самуел Финци. Това е 1996 година. Преди 24 години е представлението, той беше луд, пъргав като избягала маймуна от зоологическата градина, с такава енергия можеше да подскача по сцената. В това представление той играе пет характера. И го прави виртуозно, фантастично. Другият е една австрийска графиня Виктория Траутмансдорф. Която си има замък във Виена и е доста така хайлайф. Първото, което научи на български беше едно грубо изречение, свързано с лелята и с нейния орган. И го казва много смешно. Аз я излъгах, че това значи „добър ден” и тя го каза ан един българи. Беше много приятно. Другият актьор, третия, който играе, и един швейцарец Ханс Йорг Фрай. Така че българин – режисьор и автор на чеховия колаж от текстове, музика Антони Дончев – друг българин, сценография Никола Тороманов – трети българин. Свила Величкова, четвърта българка, поставят в Германия Чехов, който се играе от българин, австрийка и швейцарец. Явно след моята премиера Европа реши да се обедини.

Защо обаче прожекция, защо не го поставите още веднъж този спектакъл?

Тази прожекция е за артисти. Да видят енергията на немско говорещите и немско мислещите артисти в Германия. Това с български артисти, колкото и да са добри, има и по-добри от тези, но е невъзможно да се постави.

Защо?

Защото няма това усещане към партньора, няма това усещане за мисията на професията и няма това чувство за дълг към това, което вършиш в България. Аз го поставих и в България с не по-лоши артисти – не стана така, както стана в Германия.

Това актуално ли е към днешна дата?

Ако Чехов е актуален и то е актуално. То според мен е много вярно на Чехов. Извадил съм наистина неща, които тогава са ме впечатлявали. Тогава бях на 36, сега съм на 60. Вече бих се осмелил да направя една цяла пиеса на Чехов, може би „Чайка”, защото имам добро решение. Но Чехов в България е много трудно. Няма публика. Така че Чехов, до колкото вълнува хората, тези, които се вълнуват от Чеховизма, ще ги вълнува и днес. Но е актуално относно театралната техника. Просто за актьора е задължително.

А в чисто игрови план?

Е, как да не е актуално, когато едни хора дават всичко от себе си. При мен се иска и тялото, и сърцето, и мозъка да участват в постоянно надиграване и съперничество помежду си. Актуално е. Просто е много трудно. Много, много трудно.

Защо българските актьори не биха могли да се справят и не се справят?

Те се справят, но българщината... Дайте да сглобим два Мерцедеса с едни и същи части. Единият ще го направим тук, другият – в Щутгарт. Ще видите, че ще има разлика. Ще си приличат, но няма да стане едно и също. Просто там механизмът на живот е друг. Правил съм 15 пиеси в Германия, много дълго съм работил там, съвсем различно е. Имат актьори с невероятно чувство за хумор. Те са хора, които идват да дадат всичко от себе си, в името на това да се получи. Единият от актьорите вика – „Въобще не ти разбирам хумора, не разбирам какво искаш, но аз съм длъжен да мина и през това, аз трябва да го усвоя, за да бъда по-добър актьор. Аз трябва да разбера!” Докато тук, ще бъде – „Абе, мани сега това, аре довиждане, не става...” Представлението в България, което се казваше „Пушката ще гръмне след антракта” не стана толкова цялостно, като дори аз тук, в българската версия смятам, че имам по-добри режисьорски решения, но спектакълът просто стана разпокъсан и вял.

На тези прожекции на „Дом номер 13” идват ли актьори?

Малко, защото нашите актьори са си самодостатъчни. Той си знае предварително кой е Самуел Финци, знае аз кой съм, знае какво работя... Те са си толкова самодостатъчни, че не може повече.

Не обрисувате много положителна картина...

Какво означава положителна картина? Вижте ги актьорите, какво играят по телевизиите, какви спектакли се въртят със заглавия да привличат публика. Дори моето „Редки тъпанари”. Но има ужасяващи представления с добри актьори, които плюят на себе си и започват да играят за пари.

Изкуството май се превърна във фаст фууд...

Да, по едно време това му трябваше на изкуството. По времето на моята младост, когато започвах ’82-’83 година, то беше слоу роу фууд – бавна, сурова храна. Докато го сдъвчеш, докато го смелиш и вече се изтощаваш. И аз наложих за жалост това бързо темпо в театъра. Но го заложих в някакви определени рамки. А сега стана просто страшно. Так, так, так, хвърляш сандвича, за 40 секунди готов, излизаш нахранен, айде...

Чуйте повече от Теди Москов в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Кукла" на Атлас за първи път на диск и плоча

Легендарният първи албум на Атлас „Кукла” ще оживее отново за феновете на българския рок от началото на 90-те години. Някога издаден само на касетка, сега „Кукла” ще бъде преиздаден за първи път с ремастериран звук на винил и компакт диск . Над новото издание на „Кукла” работят двама дългогодишни фенове на Атлас, а плочата е произведена в “Rakamakafon”,..

публикувано на 04.07.25 в 07:00

Anders Johansson (TUNGSTEN, екс-Yngwie Malmsteen, екс-MANOWAR): Вашата фолклорна музика е страхотна

Интервю с Anders Johansson (TUNGSTEN, екс-Yngwie Malmsteen, екс-MANOWAR) TUNGSTEN се събират през 2019 година, без да броим трите години преди това под друго име. Групата има вече четири албума, последният „The Grand Inferno“ излезе през 2024. През тази година бандата за първи път ще свири в България. Мястото е село Могилово, а събитието,..

публикувано на 03.07.25 в 07:40

Варна отново на финал на Световната купа по приготвяне на паеля във Валенсия

Варненецът Калоян Колев отива на финал на международна надпревара по приготвяне на паеля във Валенсия през септември. Този негов успех поставя Варна в топ 12 по приготвяне на паеля в света. Квалификацията се проведе в Бургас в два кръга, а шеф Колев побеждава в последния кръг с паеля със 100% български продукти - заек, токачка, черен трюфел и черен..

публикувано на 02.07.25 в 08:00

Рибар: Все по-малко млади хора искат да се занимават с тази професия

В професионалния риболов няма млади хора, все по-малко са тези, които искат да се занимават с тази професия. Това каза Емил Милев, председател на сдружение "Черноморски изгрев". Всички искат да работят на бюро с чисти дрехи, добави той и посочи, че риболовът трябва да бъде страст, а не само начин за изхранване. Милев изрази оптимизъм за..

публикувано на 01.07.25 в 08:20

Спасители на плажа - говори Веселин Георгиев

Макар и в разгара на летния сезон, спасителите по родното Черноморие продължават да се борят не само с капризите на времето и морето, но и с човешката безотговорност. Срещаме се с Веселин Георгиев – спасител с дългогодишен опит, който в момента работи на плаж Кабакум във Варна. Сезонът започна. Има ли вече проблеми с туристите и..

публикувано на 30.06.25 в 08:30

„Сказание за Карина и Габриел“

В „Сказание за Карина и Габриел“ необятната фантазия на писателя Марин Трошанов и чудесните илюстрации на легендарния художник Петър Станимиров повеждат читателя на пътешествие към свят, населен с китни селца, шумни градове, тайни подземни лаборатории и портали към скрити светове. Орди плъхове изскачат отвсякъде, зловещи котки се спотайват в сенките,..

публикувано на 30.06.25 в 07:40

Варненският областен управител: Не е проблем, предложените за продажба държавни имоти в морската столица да бъдат поискани от общината

Областният управител проф. Андрияна Андреева е предложила на кмета на Варна да поиска сградата на патентното ведомство в Гръцката махала. За това тя е написала официално писмо до Благомир Коцев, в което предлага след решение на Общински съвет - Варна той да поиска сградата за стопанисване. То се предоставя, когато се комплектова цялата преписка,..

публикувано на 28.06.25 в 15:30