Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първият буквар за ученици с различен майчин език вече е факт и е достъпен безплатно

“Четем с Ася и Явор”, буквар за ученици с различен майчин език
Снимка: Заедно в час

Букварът “Четем с Ася и Явор” e разработeн от логопед и специалисти по ранно двуезично развитие. Това е първият български буквар за ученици с различен майчин език от българския, които нямат достатъчно развити езикови умения на български език при постъпване в училище. Той е достъпен безплатно на сайта prepodavame.bg и учителите могат да го използват през новата учебна година като допълнителен материал при усвояването на уменията за четене. Букварът “Четем с Ася и Явор” е подходящ също за български деца в чужбина, които имат ограничен контакт с българския език, ученици в нална степен, които по различни причини изпитват затруднения с четенето в началното училище до 2.-3. клас и всички деца, които искат да се научат да четат. Само за седмица са направени повече от 400 заявки от учители за изданието от България и света.

Букварът и допълващите материали към него са първият цялостен продукт на проекта “Разбираш ли езика на училището”, който се реализира от началото на 2020 г. от фондация “Заедно в час” и сдружение “Интернационална Асоциация ЕдюкАрт”. Проектът цели да създаде учебни материали и полезни ресурси, които да подкрепят децата с различен майчин език в България - едни от най-уязвимите ученици в образователната ни система, и техните учители. От 2021 г. трети партньор в проекта е и фондация “Тръст за социална алтернатива”.
Автори на буквара са логопедът Акулина Арикова и специалистите по ранно двуезично развитие д-р Анастасия Новикова и Вяра Михайлова. Автор на илюстрациите е художничката Еслица Попова. 
“Четем с Ася и Явор” включва три отделни книги, разказа за Радио Варна Акулина Арикова, която има огромна заслуга за направата на този буквар. Тя е логопед и работи с рускоговорящи деца. Самата Калина също е от чужд произход, което памага изключително много в изготвянето на буквара.
Букварът с насоки за работа съдържа всички страници от детския буквар, както история рамка и инструкции за работа към всяка буква. Това позволява индивидуална работа с едно дете само с тази книга. Приложението “Моите букви” дава възможност децата сами да проследяват напрадъка си и да си създадат собствена индивидуална азбука с помощта на различни материали.
Материалите съдържат общо 40 теми. Буквите се въвеждат в шест групи. В края на всяка група се предлага обобщителна тема за затвърждаване на въведените в нея ключови моменти. В насоките за работа към обобщителните теми има информация за очаквания междинен резултат и препоръки как възрастния да продължи да работи с децата, в случай че те не са го постигнали. 
Букварът се разпространява безплатно и е достъпен в онлайн и печатен вариант. Онлайн форматът е подходящ за живеещи в чужбина, като е пригоден за разпечатване и в домашни условия, добави Арикова. 
Предимства на буквара “Четем с Ася и Явор”
“Четем с Ася и Явор” е буквар, създаден със специален фокус върху деца, които имат нужда от допълнителна подкрепа за усвояване на четенето. В материалите в комплекта са взети под внимание основните затруднения на децата при усвояване на четенето. Букварът е апробиран за работата от учители в начална степен и практиката на специалист логопед. 
Eто и основни акценти от концепцията на буквара, които го правят толкова полезен и ценен:
Целенасочено отработване на аспекти, които често представляват трудност за децата (например слято четене на срички, четене на думи със струпване на съгласни, огледални букви, диференциация на звукове, близки по звучене, например и техните букви и др.).
История рамка, която позволява всяка тема да бъде поставена в занимателен контекст. По този начин упражненията се свързват съдържателно едно с друго и от самото начало се насърчава четене с разбиране.
Целенасочена работа с лексика (използване на историята рамка за въвеждане на ключовите думи от задачите и текста за четене, визуална подкрепа за разбиране и запомняне на значението на думите).
Подкрепа за ориентация на страницата (ясна структура на страницата, визуално маркиране на полето за четене чрез вертикална линия, цветен фон на текстовете и изреченията и др.).
Подкрепа на четенето чрез целенасочено включване на различни сетива, упражнения за концентрация, чрез фина моторика (изработване на тактилни букви) и движение.
Насърчаване на любовта към четенето чрез приключенски сюжет на историята рамка, интересни текстове за четене, естетични авторски илюстрации и интригуващи задачи. 
Дейностите в отделните задачи в буквара се надграждат така, че децата да са максимално подкрепени в процеса на учене. Постепенно се преминава от по-лесни към по-сложни теми и дейности. Задачите се повтарят в една и съща последователност. Така децата знаят какво се очаква от тях, а това им помага да се чувстват по-уверени и да могат да се фокусират по-добре върху съдържанието.

Екипът, създал буквара, продължава да разработва и допълнителни материали за подкрепа на ученици с различен майчин език и техните учители. През следващите месеци предстои да бъдат завършени още: Наръчник за интегрирана езикова подкрепа за учители; Наръчник за езиково подкрепящия учител по математика за 1-2 клас; Наръчник за езиково подкрепящия учител по български език за 1-3 клас (част 1: Развитие на речниковия запас, род и число на същ. имена) и др. Паралелно с това от "Заедно в час" подготвят специални педагогически обучения, с които учителите още по-добре да подкрепят едни от най-уязвимите си ученици.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
д-р Цветеслава Гълъбова

Системната употреба на психостимуланти води човека към затвора, гроба или психиатрията

В днешно време употребяваните психоактивни вещества са основно психостимуланти, а системната им употреба води към три възможни пътя - към затвора, гроба или психиатрията. Това коментира за Радио Варна и предаването "Пост Фактум" психиатърът Цветеслава Гълъбова, директор на Държавната психиатрична болница "Св. Иван Рилски".  Специалистите отчитат..

публикувано на 24.06.25 в 08:00

Alan Averill (PRIMORDIAL): Дигитализацията на обществото е автоматизация на същото това общество

Интервю с Alan "A.A. Nemtheanga" Averill (PRIMORDIAL, DREAD SOVEREIGN) Три години бяха необходими PRIMORDIAL отново да направят концерт в София. Поканата е от „Death Metal BulgarianFans“, с подкрепата на „Perfect Storm Events“. Датата е 28 юни. Мястото – „Mixtape 5“. Съпорта са българските банди OBSIDIAN SEA и ROBUST. Това е само техническата..

публикувано на 23.06.25 в 07:35
Александър Кашъмов

Александър Кашъмов: ЗДОИ пречи на тези, които не искат да управляват демократично. Намаляват регионалните медии, а те са незаменими

Няма активност, от страна на правителството, за това България да се присъедини към Конвенцията на Съвета на Европа за достъп до официални документи, а тя е единственият общ международен стандарт за достъп до обществена информация. Това каза в предаването „Позиция“ на Радио Варна адвокат Александър Кашъмов – изпълнителен директор на „Програма..

публикувано на 21.06.25 в 12:43

Татяна Буруджиева: В политиката влизат хора без елементарен социален опит

В политиката у нас влизат хора без елементарен социален опит, задълбочава се разочарованието на хората към политиците. Те нямат добра комуникация с избирателите си.  Това каза политическият анализатор и университетски преподавател доц.Татяна Буруджиева.  По литиката се превърна професия и много хора, захващайки се с нея, подхождат по този начин, каза тя,..

публикувано на 21.06.25 в 11:50
Петър Славов

ВАС отмени екостикерите за автомобилите. Какво следва?

След решението на Върховния административен съд, който определи като незаконни екостикерите в автомобилите, следва да бъде върнат стария вариант на тези стикери. Това съобщи в предаването на Радио Варна „Позиция“ адвокат Петър Славов. Той е един от авторите на жалбите срещу промените в наредбата, с които бяха въведени новите стикери с чип...

публикувано на 21.06.25 в 11:30

Младата варненска балерина Дарина Минчева: Чувствам се щастлива, когато танцувам

Дарина Минчева от школата по модерен балет "Вива денс" при ЦПЛР - Общински детски комплекс, град Варна, завоюва двоен голям успех на провелия се в курорта "Златни пясъци" Международен детско-юношески фестивал-конкурс "Свят, изкуство и море". Възпитаничката на Ирма Каспарян беше удостоена с два приза "Лауреат първа степен". Те ѝ бяха връчени в..

публикувано на 20.06.25 в 07:55

Експерт: Влизаме в еврозоната с едни от най-ниските лихви по ипотеки, вероятно ще има изравняване на лихвените проценти със средните в Европа

Водещи експерти, анализатори и професионалисти от имотния сектор дебатираха във Варна тенденциите на пазара. Форумът бе част от проекта Real Estate Business Forums and Awards, който за десета поредна година събира браншовиците. Целта е да се видят добрите практики и начините за достъп на потребителите до надеждна информация. Ние..

публикувано на 18.06.25 в 07:15