Протестно шествие организира в четвъртък новосъздаденото "Движение за култура", в което влизат поддръжници на уволнения от Народния театър режисьор Александър Морфов . Освен за оставката на директора на театъра Васил Василев, те настояват за нормативна база, адекватна спрямо творческите институции.
„Движение за култура“ внесе исканията си до президента, премиера и министъра на културата. „Изискваме спешното изработване и приемане на адекватен Закон за сценичните изкуства в България, в който да бъдат премислени всички структури на управлението и функционирането на институциите“ – се казва в отвореното писмо, публикувано във Фейсбук профила на режисьорката Лилия Абаджиева.
От Движението настояват при създаването на нормативната база да бъдат привлечени и работещите с тях профилирани в трудовото и административното дело юристи, финансисти, специалисти.
Светлана Вълкова разговаря с един от основателите на "Движение за култура" - актьора Валери Йорданов:
Движение за култура - звучи ми като нещо масово. Мислите ли, че ще има достатъчно поддръжници?
Аз съм убеден, че ще има достатъчно поддръжници. Случаят с уволнението на Александър Морфов отвори просто тапата на бутилката и оттам излезе лошият дух. Убеден съм, че ще има достатъчно поддръжници, защото в момента се срещам с деца в училища. Техните родители също са толкова запалени, че децата трябва да бъдат независими, че достъпът до култура трябва да бъде възможен. Те събират подписки пред блоковете, по квартали - това е много важно. Според мен един от най-големите проблеми е премахването на ученическите билети, което е по Програмата за достъп до култура на Министерството на културата и от години е било по 250 места за ученици и пенсионери. В момента има само десет. Всички неуредици показаха колко нередности очевадно се случват в Националния ни театър, а това е огледало на всичко, което се случва в държавата в момента.
Защо се случва това - заради политиката в културния институт или поради друга причина?
Нямам представа и въобще не ме интересува. Моята работа е като актьор да си върша работата, като писател да си пиша нещата, като режисьор също! Просто се надявам някой да вземе отношение и да каже: "Спрете се!" на тези хора, които само на базата на буквата на закона могат да унищожат творец, творба и бъдещето на творците. Проблемът наистина стана национален.
Как смятате да действате? Вие споменахте уволнението на Александър Морфов, оставката на директора Васил Василев. Какво друго искате да постигнете с това движение?
Искаме да се създаде реален Закон на театъра, в точки, разработени от юристи. Защото театърът няма закон. Чувал съм, че през 1946-а имало някакъв закон, който едва ли е адекватен. Но самият факт, че един творец, който може вкъщи да работи - режисьор да прави пиеси, да пренаписва текстове и т.н., и му се прави точка в заповедта за уволнение, че не е бил на работа... Като във фабрика (не подценявам ничий труд). Самият факт е красноречив, че тук става дума за използване на букви на закона, за да се победи на всяка цена, да бъдат притиснати на всяка цена тези, които са неудобни.
В изкуството, при истински големите творци, в исторически и световен план, няма удобни творци. Винаги някой се опитва да ги унищожава. Затова се надявам в днешно време да можем да променим нещо и всеки да си отиде там, където му е мястото - политиците при политиците, бизнесмените при бизнесмените, за да могат децата ни да гледат театър, кино... Ние сме призовали всички сценични и несценични изкуства, защото това се случва навсякъде.
Много се говори за разделението на колегите в Народния театър. Колко струва мълчанието на творците?
Не искам да обвинявам никого от колегите си, защото не знам кой в какво материално и социално състояние е, кой какви проблеми има и какви са му мотивите. В случая ние обвиняваме тези, които поставиха хората в тази ситуация. Имаше упреци защо само ние сме давали интервюта - не, не е вярно. Те имаха среща с президента... Просто журналистите ни казваха, че никой не иска да говори. Единственото, което мога да изпитам в случая, е съчувствие - искрено от сърце!
Мислите ли, че зрителите също трябва да имат думата в подобни ситуации?
Разбира се! Ако говорим за конкретния случай - самите цени на билетите, според мен, са дискриминация към зрителя. Защото има билети от 40 до 120 лева. Ако аз искам да заведа жена си или да отидем с децата си на театър, какви пари трябва да извадя, за да гледам представление? Така или иначе този театър не е частен. Той е държавен и субсидиран от държавата, по програми и така нататък. На вас не ви ли се струва нередно?
Казвате, че "Движение за култура" няма нищо общо с политиката. Но така или иначе то трябва законодателно някак си да се опита да раздвижи нещата. Иначе няма да има ефект.
Абсолютно. Ние сме написали в декларацията, че нямаме никакви политически амбиции и никой от нас не иска да взема никаква длъжност от заеманите длъжности на онези, на които искаме оставката. То е с идеална цел - нещата да започнат малко да се случват, поне малко, поне в някои сектори, както трябва. Това, което се случи, е недопустимо. То трябва да е за последен път. Призовавам всеки, когото го боли за българския театър и българската култура, да ни подкрепи. Има подписки и в интернет. Въпреки че сме внесли над 6 хиляди подписа, на никого не му пука за редовия гражданин, за обикновения българин. Редови, обаче трябва да започне да им пука...
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:
Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..
Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..