Изкуственият интелект е много по-мощен от човешкия мозък във всяко едно направление. Ако ние като хора, като институции, като бизнеси и като потребители позволим на AI-технологията да се разрасне до голяма степен, тя може да измести човека. Изкуственият интелект вече е част от маркетинговите продукти – в първоначалните заготовки на съдържание, проучвания, за писане на реклами на различни езици. Но на този етап, все още само в това базово ниво. Това коментира за Радио Варна Темелко Дечев, управляващ съдружник в една от големите български агенции за уеб решения и дигитален маркетинг, която работи и с големи чуждестранни клиенти. Той участва в 7-ото издание на Innowave Summit 2023.
Какъв отпечатък има вече изкуственият интелект AI (Аrtificial Intelligence) в дигиталния маркетинг?
Доста сериозен отпечатък. В нашата агенция ползваме продукти, които са разработени с изкуствен интелект, но това са първоначалните заготовки, след това винаги минава човек, който прави обработка, корекция, редакция на това съдържание.Но се ползва много.
По отношение на креативността – ще измести ли изкуствения интелект с бъдеще креативните екипи, които създават маркетинговите идеи и концепции?
Да, ако ние като хора, като институции, като бизнеси и като потребители позволим на AI-технологията да се разрасне до голяма степен, тя може да измести човека. Изкуственият интелект е много по-мощен от човешкия мозък във всяко едно направление. Това коментира още специалистът по дигитален маркетинг Темелко Дечев. Не мога да кажа с какъв резултат ще е качеството, от гледна точка на това как човек ще разглежда резултата и дали ще знае, че съдържанието е генерирано от AI и дали ще го приеме, така както ако знае, че е направено от друг човек. Но, като качество, обем, съдържание и бързина - човекът няма място да се бори с това нещо.
Свръхпотреблението, като функция на маркетинга, преминало ли е някои етични граници затова как се отнасяме към околната среда, към природата и изгубения баланс, който наблюдаваме и все повече имаме повод да коментираме?
Съжалявам, че ще ползвам тази дума, но се надявам да я сложите в интервюто, но има социални мрежи, които се превръщат в дигитален хероин за аудиторията.
Много силно определение.
Да, и аз си заставам зад думата, бих споменал и мрежата – това е TikTok. Тази мрежа е много добре разработена от бизнес гледна точка. Тя е фантастична и работи перфектно за маркетинг целите на маркетинг заданията. Но, има много какво да се направи от етична и от морална гледна точка. Това е за дигиталния свят. Facebook, Meta или Alphabet в продуктите на Google имам предвид, които са с рекламна цел в екосистемата на рекламния бизнес, са вече доста регулирани в някои направления. Регулациите варират от държава в държава – например в дадени кантони в Швейцария може да се рекламира нещо, което в дадени щати с САЩ не може. Или давам пример в България почти няма такива регулации – тук може да се пусне всякаква или почти всякаква реклама с много по-малко филтри. Изображенията, текстовете, които се ползват са много по-нерегулируеми в Източна Европа, Средния и Близкия Изток, докато в Западна Европа и Америка, там вече има много регулации, които самите правителства са извоювали да има директно със самите платформи, с Meta и с Google. Но, откъм етична гледна точка аз виждам и сега във Варна като погледна билбордове – има много, според мен десетилетия път, докато се стигне до това да има етична и морална рамка на рекламата по простата причина, че рекламата и маркетингът се напасват на аудиторията. Ако аудиторията е ОК с това нещо, а тя очевидно е, няма как рекламният бизнес да тръгне срещу своя основен клиент.
Тоест следва вкусовете на потребителя.
Разбира се. Този ми коментар от гледна точка на маркетинга. А дали е етично или морално правилна – това е отделно. Отделен домейн е въпрос, отделен домейн отговор.
Какви са вашите базови принципи, които следвате като маркетолог? Как тръгвате към всяка една рекламна кампания?
На първо място ние нямаме клиенти, с които работим и не разбираме ползата от техния върху дадена аудитория.Ако той не е етично и морално издържан, на нас ни е много трудно да направим качествена маркетингова услуга.
Тоест се случва и да откажете?
Много често, да. Ние, затова и последните 3-4 години имаме удоволствието и успеха да избираме бизнеса, с който да работим в България. Има много качествени бизнеси у нас, но те не са тази критична маса, че да захранват един голям пазар.
И по-скоро като формула за успешен бизнес да ни кажете вашата.
Труд, любов, постоянство, ентусиазъм и да се гледат повече позитивните страни отколкото негативните.
Замислял ли сте се кои са вашите вдъхновители?
Много хубав въпрос, въпреки че някой може да каже, че е клише. В основата е семейството. Много от нещата, които съм направил, някои правилни, други грешни, са благодарение на семейната среда, която е заложила дадени ценности и морално-етична рамка. В момента, жена ми и родителите, които имам, са хората, които са ме вдъхновили да си отворя очите за други хора, като тези, които ще изброим Ричард Брансъсн, Елон Мъск. Но аз нямам фаворити, защото съм много любопитен човек за най-различни неща и търся във всеки един човек, бил той мега известен или мега неизвестен, има нещо полезно да каже най-вероятно или пък да чуя какво не трябва да правя.
На концерти ходите ли?
Да, бяхме с жена ми през септември на концерт на Андреа Бочели в Таормина, Сицилия и беше фантастично.
А книгите които са ви докоснали в последно време?
За съжаление, не ми остава много време да чета в последно време, но последно когато бяхме в САЩ, си купих една книга, която искам да прочета от месеци насам и е на Сенека „Как да се подготвим за смъртта“, философска книга.
Единствено съпоставката между преброяването на бюлетините от машинното гласуване и данните от флаш паметта може да разкрие какви манипулации са правени с гласовете на изборите. Това мнение изрази Петър Пенчев, собственик на компютърна фирма, наета за отстраняване на проблемите с устройствата за гласуване. По думите му съществува реална възможност, чрез..
Интервю с Oliver s. Tyr (FAUN) Немските езичници FAUN направиха първи концерт в България на 8 декември в софийския клуб „Joy Station”. Стилът на групата е определян като паган метъл, фолк рок, даркуейв, а също и средновековна музика с келтски и скандинавски мотиви, изпълнени на старинни инструменти. Концертът е част от „East & Central Europe..
Интервю с Alex Taylor (MALEVOLENCE) 2 дни, 2 сцени, 20 групи. Така изглежда тази година, организирания от „141“ фестивал „Hardcore X-mass”. Датите са 13 и 14 декември. Мястото – двете зали на софийския клуб „Mixtape 5“. За повече инфо и подробности посетете страницата на фестивала във Facebook, но дни преди събитието не останаха..
Преди 90 години Радио Варна е създадено от радиолюбителите - през 1934 г. варненският елит казва: "Искаме да сме в крак с времето! Искаме да имаме радио - събираме се, финансираме това и го правим". Преди 90 години на днешния ден обществеността си прави радио, и такава е съдбата му и до днес - през цялото време да бъде общественото радио на Варна..
Посланик на Радио Варна по света. Така можем най-ясно да опишем един от най-верните слушатели на Радио Варна - Огняна Тонева. Заминала в Америка преди години, тя не спира да се интересува от родния град и събитията тук. Затова ѝ помага Радио Варна, което Огняна си пуска или през плейъра на сайта ни, или през платформите за радио излъчване, а отскоро..
Днес албумът "Идентичност", създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, е с официална промоция в ефир и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и пиеси, които създават..
ИДЕНТИЧНОСТ е заглавието на албума, създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, чиято премиера ще бъде на 6 декември в ефира и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и пиеси,..