Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица. “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”, в което Легеланд участва. Той сподели своя опит в развиването на устойчивата градска мобилност в различни европейски градове. За неговата публична презентация във Варна беше и посланикът на Кралство Дания в България Н.Пр.Флеминг Стендер. Какво може да се направи във Варна за да се облекчи конфликтът между пешеходци, велосипедисти и автомобили? Чуйте Леон Легеланд с интервюто му за Радио Варна:
Терминът “устойчива градска мобилност” включва както пешеходното и велодвижение, така и редовното използване на градски транспорт и други споделени начини на придвижване. Развитието на устойчивата мобилност стимулира здравословния живот, социалните контакти и местните бизнеси в градовете. Най-същественият аспект е всъщност екологичният, защото всички тези алтернативни начини на придвижване из града са по-щадящи към околната среда в сравнение с ползването на личен автомобил. Организатор на “Форум за Варна” е сдружение “Пространствата на Варна” / VarnaSpaces. Екипът на сдружението, обединяващо млади архитекти и специалисти по градоустройство обяви, че Варна е един от градовете в България, които са напът да имат своя собствен План за устойчива градска мобилност.
Направихте велообиколка из Варна, по велоалеите ли се движихте или през градската среда? Какво мислите за веломрежата тук?
Първо беше страхотно. Винаги е хубаво да разгледаш града на колело, виждаш много неща за кратко време. Имате и електрически велосипеди, което улеснява качването по хълмистите места. Карах навсякъде по тротоари, по улици, на бус лентата на моменти, но също и по велоалеите. Трябва да отбележа, че на места веломрежата не е добре свързана и човек се затруднява да види как да се придвижи от другата страна. В Морската градина е много хубаво, но на останалите места не е много лесно да караш.
Какви пропуски виждате в цялостното градско планиране във Варна и в тази част от нея която разгледахте – центъра?
Лесно се забелязват площади и пешеходни зони, които са добре организирани за пешеходците и възможностите да поседнеш някъде. Но, като напуснеш тези пешеходни зони можеш да се изгубиш в малките пресечки, завладени от многото автомобили. И бързо губиш ориентация в тази историческа част на града.
Какво може да се направи за да се преодолее този конфликт между пешеходци, велосипедисти и автомобили?
Смятам, че има места където е възможно пространството да се споделя от пешеходното и автомобилното движение. А има места, където потоците трябва да бъдат разделени. Някъде е наистина добре да бъдат въведени различни режими за движение – на пешеходци, за колелета и т.н. Така нещата ще са по-лесни за всички тях. На местата, където е възможно скоростта за автомобилите да бъде значително ограничена, може да се обединят по добър начин автомобилното, пешеходното и велодвижение. Има улици по които условията за пешеходци и велосипедисти трябва да бъдат разширени, като се вземе малко от мястото за автомобили, за да има едно справедливо използване на улицата. Има и улици, които са добре проектирани.
Има ли Дания законов регламент по отношение на височината на сградите, отстоянията, архитектурния стил и какви?
Има, разбира се, много стриктни правила за отстоянията и височината на сградите. Например в историческата част на Копенхаген има много специфични разпореждания как трябва да се строи, има т.нар. визуални коридори, които трябва да бъдат запазени, така че различни части от архитектурата на Катедралата да бъдат видими от различни краища на града. А не да бъде засенчена от високи сгради, които да я скриват. Има важна регулация, която е по-скоро ориентирана към градски дизайн – пред витрините на заведения и ресторанти, за частта от тротоара пред тях има изисквания как да бъдат разположени чадърите, как да изглеждат масите, пейките. Такъв тип неща. Но, има и други зони в Дания, където мерките не са толкова строги и там са разрешени и високи сгради.
Коя сграда или място ви впечатли във Варна?
Днес видяхме наистина много хубави места. Морската градина! Копенхаген и други големи градове нямат такова място. Наистина е невероятна. Комбинацията от хубав парк с места за спортуване, детските площадки, мястото за тенис на маса и близостта на морето, където можеш да отидеш и да поплуваш. Няма конкретна сграда, която да ме е впечатлила, а по скоро съчетанието на различни архитектурни стилове. Трябва да запазите това – различните епохи в архитектурата, които имате тук. Видях хубаво съчетание на красиво реновирани стари сгради с нови сгради.
Жителите по селата също очакват приемането на републиканския бюджет, респективно общински, за да набележат задачите за новата година и плануват разходите си по тях. А дотогава не разчитат само на публичните средства, но и на дарения, спонсори, доброволен труд. „Това ще ми бъде последният мандат. Искам да оставя селото в приличен вид“ – казва по..
Немедицински специалисти нямат право да извършват естетични процедури. Това категорично мнение в предаването "Новият ден" изрази доц. д-р Даниел Янков от Клиниката по пластична хирургия към Военномедицинска академия-Варна, във връзка с пострадалите след поставяне на ботокс, настанени в "Пирогов". Лекарите, които според съществуващото..
Интервю с Adrian Thessenvitz (AD INFINITUM) Швейцарската симфонична метъл банда AD INFINITUM ще направи първи концерт в България. Групата е част от турнето на ELUVEITIE и INFECTED RAIN. Датата за България е 9 февруари, мястото – софийският клуб „Joy Station“. Организатори са „BGTSC“. В предишно предаване представихме новия албум на групата..
От 2014 година насам има почти 80 законопроекта за изменение и допълнение на изборното законодателство, голяма част от които са внесени няколко месеца преди изборите. Това сочи анализ на Института за развитие на публичната среда, каза Лилиан Никифорова. Тя добави, че тази практика трябва да бъде прекратена, тъй като по думите ѝ няколко парламента са..
Музиката се създава от творците, не се създава от машина или компютър. Това подчерта в интервю за Радио Варна Георги Христов. Той допълни, че купуването на бийтове и използването им в песните не е изкуство, коментирайки темата за навлизането на изкуствения интелект в музикалната индустрия. "Повечето новосъздадени песни са просто изкуствен интелект...
PIZZZA е една от най-обичаните групи на българската ъндърграунд сцена, а 26-годишната ѝ история я прави и една от най-дълголетните. Съставът ѝ към момента включва Кобо (китара), Кайо (бас), Рамбо (барабани), Витко (тромбон) и Явката (тромпет), а Каската, който до скоро беше фронтмен, вече не е част от бандата. За съжаление се наложи да се разделим..
Студент на Варненския свободен университет /ВСУ/ представя оригинален шрифт на Международното триенале на типографията в Полша. Шрифтът е наречен VFU (Visionary Font Ultra) и е изработен от студента от трети курс в специалност "Графичен дизайн" Володимир Федотов . Той е един от тримата представители на България, избрани за участие в..