Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица. “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”, в което Легеланд участва. Той сподели своя опит в развиването на устойчивата градска мобилност в различни европейски градове. За неговата публична презентация във Варна беше и посланикът на Кралство Дания в България Н.Пр.Флеминг Стендер. Какво може да се направи във Варна за да се облекчи конфликтът между пешеходци, велосипедисти и автомобили? Чуйте Леон Легеланд с интервюто му за Радио Варна:
Терминът “устойчива градска мобилност” включва както пешеходното и велодвижение, така и редовното използване на градски транспорт и други споделени начини на придвижване. Развитието на устойчивата мобилност стимулира здравословния живот, социалните контакти и местните бизнеси в градовете. Най-същественият аспект е всъщност екологичният, защото всички тези алтернативни начини на придвижване из града са по-щадящи към околната среда в сравнение с ползването на личен автомобил. Организатор на “Форум за Варна” е сдружение “Пространствата на Варна” / VarnaSpaces. Екипът на сдружението, обединяващо млади архитекти и специалисти по градоустройство обяви, че Варна е един от градовете в България, които са напът да имат своя собствен План за устойчива градска мобилност.
Направихте велообиколка из Варна, по велоалеите ли се движихте или през градската среда? Какво мислите за веломрежата тук?
Първо беше страхотно. Винаги е хубаво да разгледаш града на колело, виждаш много неща за кратко време. Имате и електрически велосипеди, което улеснява качването по хълмистите места. Карах навсякъде по тротоари, по улици, на бус лентата на моменти, но също и по велоалеите. Трябва да отбележа, че на места веломрежата не е добре свързана и човек се затруднява да види как да се придвижи от другата страна. В Морската градина е много хубаво, но на останалите места не е много лесно да караш.
Какви пропуски виждате в цялостното градско планиране във Варна и в тази част от нея която разгледахте – центъра?
Лесно се забелязват площади и пешеходни зони, които са добре организирани за пешеходците и възможностите да поседнеш някъде. Но, като напуснеш тези пешеходни зони можеш да се изгубиш в малките пресечки, завладени от многото автомобили. И бързо губиш ориентация в тази историческа част на града.
Какво може да се направи за да се преодолее този конфликт между пешеходци, велосипедисти и автомобили?
Смятам, че има места където е възможно пространството да се споделя от пешеходното и автомобилното движение. А има места, където потоците трябва да бъдат разделени. Някъде е наистина добре да бъдат въведени различни режими за движение – на пешеходци, за колелета и т.н. Така нещата ще са по-лесни за всички тях. На местата, където е възможно скоростта за автомобилите да бъде значително ограничена, може да се обединят по добър начин автомобилното, пешеходното и велодвижение. Има улици по които условията за пешеходци и велосипедисти трябва да бъдат разширени, като се вземе малко от мястото за автомобили, за да има едно справедливо използване на улицата. Има и улици, които са добре проектирани.
Има ли Дания законов регламент по отношение на височината на сградите, отстоянията, архитектурния стил и какви?
Има, разбира се, много стриктни правила за отстоянията и височината на сградите. Например в историческата част на Копенхаген има много специфични разпореждания как трябва да се строи, има т.нар. визуални коридори, които трябва да бъдат запазени, така че различни части от архитектурата на Катедралата да бъдат видими от различни краища на града. А не да бъде засенчена от високи сгради, които да я скриват. Има важна регулация, която е по-скоро ориентирана към градски дизайн – пред витрините на заведения и ресторанти, за частта от тротоара пред тях има изисквания как да бъдат разположени чадърите, как да изглеждат масите, пейките. Такъв тип неща. Но, има и други зони в Дания, където мерките не са толкова строги и там са разрешени и високи сгради.
Коя сграда или място ви впечатли във Варна?
Днес видяхме наистина много хубави места. Морската градина! Копенхаген и други големи градове нямат такова място. Наистина е невероятна. Комбинацията от хубав парк с места за спортуване, детските площадки, мястото за тенис на маса и близостта на морето, където можеш да отидеш и да поплуваш. Няма конкретна сграда, която да ме е впечатлила, а по скоро съчетанието на различни архитектурни стилове. Трябва да запазите това – различните епохи в архитектурата, които имате тук. Видях хубаво съчетание на красиво реновирани стари сгради с нови сгради.
Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..
Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..
Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето. Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..
Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..
Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът - изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..
Финансистът и предприемач Димитър Желев получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..
Сборникът „Мотодзен. Рокерски истории“ бе представен вчера в арт салона на Радио Варна. Това е десетата книга на писателя и поет Красимир Симеонов. Разказите в нея той трупа по време на своите многобройни пътувания с мотор. Някои са печатани и преди, но дълги години приятели го провокират да ги събере в отделна книга, която излиза в издателство..