Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Търсим ли правата си на потребители и каква е търговската култура у нас

Снимка: РАДИО ВИДИН
Темата в "Посоките на делника" бе провокирана от слушателка на Радио ВИДИН, която пожела да разкаже перипетиите си при покупка на електроуред от магазин от верига за техника във Видин. Миланка Георгиева преди известно време закупила аспиратор, който още с първото пускане се оказал дефектен- издавал силен обезпокоителен шум. Жената тръгнала да връща дефектната стока, след което започнало ходенето й по мъките.

"Търсих си правата в магазина, предложиха сервиз, който не оправи нищо. Казах, че би ме удовлетворило само смяна с нов уред. Исках и среща с управителя, но казаха, че не може. Писала съм и до Комисията за защита на потребителите и до Президента на Републиката. Оказа се, че след ремонта уредът продължава да скърца, но те ме убеждаваха, че това е нормално. Заплаших ги, че ще си търся правата докрай. Но историята нямаше край"
- каза  потърпевшата Миланка Георгиева.

Потърсихме и съвет на специалист, който да каже защо не трябва да спираме да търсим правата си и на ниво ли е търговската култура в България. Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация Активни потребители обясни, че се изработват специални бланки за жалби на потребители, които ще бъдат раздавани на големите търговски вериги, ЕРП-тата, банките.

Снимка"Ситуацията не е съвършена нито у нас, нито при съседите в Сърбия, нито в Германия. Дори в една развита държава като Австрия потребителските жалби за последната година са 30 пъти повече отколкото в България. Най-важният извод е, че хората търсят правата си активно и безкомпромисно и имат доверие на системата за защита на потребителите. Ние трябва да направим така, че да се повишим увереността на хората да не се спират, когато имат проблем. Много хора си казват: "Ако тръгна да се жалвам, ще изгубя много време, вероятно и някакви средства." Така нещата могат да станат по-зле."


Асоциацията работи активно и за повишаване на търговската култура:

"Търговците не си дават сметка, че ако нямат активна политика за решаване на потребителските жалби, те всъщност губят много повече, отколкото спестяват, когато не връщат парите на хората, които са купили дефектен продукт, например... Икономическите теории убеждават търговците, че всъщност има много вредни за тях механизми, заради това че не са откликнали на потребителската жалба. Например: потребителите споделят със свои близки и познати по форуми, обаждат се на медии, пускат жалби по институциите. Това води до намаляване на репутацията и продажбите на дадения търговец."


"Когато отиваме да направим рекламация на мобилен телефон, от сервиза казват, че това е дефект, защото в апарата е влязла вода и затова не подлежи на рекламация. Така се оказва, че ние в Сърбия си държим телефоните в чаша с вода"
, иронизира практиката на търговците в съседната ни страна Йован Йованович, директор на Центъра за защита на потребителите ФОРУМ- Ниш, който участва в дебат на потребителските организации във Видин. Богомил Николов посъветва сръбските си колеги какъв стикер трябва да имат на телефона, за да са сигурни, че рекламацията им ще бъде приета.

Още по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29