Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Повече от 50 нюанса сиво

4
Снимка: Вальо Русинов, личен архив
В обществено-политическия час в "Посоките на делника" този вторник говорим, възможно ли е да пътуваме от Видин до Монтана и София бързо, спокойно и безаварийно.

Зимата и засиленият трафик в посока Дунав мост 2 доразбиха и без това от години неремонтираните пътища в Северозапада. От няколко месеца пътуването от Видин в посока Монтана и централната част на страната и обратно е приятно само за любителите на офроуда. Главният път Е-79 е затворен заради изграждането на обходен път на Монтана. Алтернативното, и най-късо, трасе - през Арчар, Дъбова махала, Брусарци, Смирненски, Славотин, Доктор Йосифово, Студено буче, Монтана е в окаяно състояние. Най-пробемен е около 30-километровият участък Дъбова махала-Студено буче, който в момента трудно може да бъде наречен път- дупките са толкова много и нагъсто, че не могат да се избегнат, а някои от тях са дълбоки по половин метър.

"Пътят е в изключително ужасно състояние, особено участъкът Славотин-Доктор Йосифово. Този път не е ремонтиран, откакто е направен през 1967-1970 година. Траповете са дълбоки повече от половин метър- изобщо не може да се пътува. Вчера пътувах от Монтана до Славотин (23 километра) един час и десет минути! Трафикът за Дунав мост 2 минава повече оттук, защото маршрутът е по-къс, а сега, като затвориха Е-79 при Клисурица, трафикът се усили още повече. 40-50-тонните ТИР-ове още повече разбиват пътя. Около него вече е пълно със спукани гуми, скъсани джанти, стават всякакви поразии по колите.", обясни пред Цветомир Цветанов кметът на село Славотин Личко Цолов.

Десетки са пострадалите от лошото състояние на най-прекия път между Видин и Монтана: "В неделя вечерта прибирайки се към Монтана между с. Дъбова махала и Брусарци ударих в една от зейналите ями и резултатът е изкривена джанта и срязана гума...Там е най-големият ад. Миналата седмица ударихме една кола пред нас, която се опитваше да избегне удар с ТИР. Бяхме с малко дете. Резултатът: уплаха, счупена кола и скъп ремонт. За какво плащаме винетки и пътни данъци? Нямам думи просто... Не винетки, нищо не трябва да им плащаме докато пътуваме по тези пътища... Видин, Враца и Монтана на протест, да затворим пътя към София и към Дунав мост 2 докато не се направи нещо... Аз също пострадах. Дъжд и локви, които не знаеш колко са дълбоки. Две изкривени джанти, снимки и лоши спомени от изровените пътища на България. Продължих с резервната гума... Падна ми бронята на автомобила.", това са само част от разказите в социалните мрежи на пострадали по този пътен участък хора.

СнимкаПо принуда голяма част от пътуващите по направлението Видин-Монтана вече използват по-дългия с около 10 километра маршрут през село Расово, община Медковец, където се включват в ремонтирания второкласен път 81 Лом-Монтана. До тази отсечка обаче също се стига през осеян с дупки път, който крие редица опасности. Преди Расово е село Аспарухово, именно там автомобилът на нашата слушателка Нивелина Николова от видинското село Дружба пука гума:

"Мъжът ми трябваше да закара наши познати до летището в София. Тръгна в 10 часа вечерта от Видин, а в 12.30 часа ми се обади, че е спукал гума и повредил джантата след удар в дупка по пътя преди село Аспарухово, който в момента е "най-хубавият" път, след като затвориха Е-79. Не е успял сам да смени гумата, обадил се на "Пътна помощ", на която платил 88 лева, за да му подменят гумата с резервната, защото не е имал подходящ гаечен ключ. Така пътуването му до София продължи цели 8 часа с много нерви и 185 лева непредвидени разходи за гумата. Често използваме този път, но всяка седмица се отваря нова и нова дупка. Купихме си нова кола, но не я караме, стои на паркинг, за да не я счупим по тези пътища. Преди време също имахме инцидент- спукахме две гуми в дупка преди село Славотин. Наложи се да извикаме човек от Видин, който да ни докара още една резервна гума и оттогава пътуваме с поне 2-3 резервни гуми в багажника, не носим почти никакъв багаж, защото нямаме място.", сподели Нивелина и призова: "Оправете ни пътя, защото си плащаме всички необходими данъци и такси, а пътуваме адски дълго време и си чупим автомобилите. Не искате да има протести, но ще има много и то специално за този участък!"

Сериозни проблеми изпитват и автобусните превозвачи от Видин за София. Заради разбитите пътища, рейсовете вече се движат със закъснение.

"Стигаме до София с мъка, с напрежение... пътят е трагедия- тотално разбит. Вече пристигаме с 20-30 минути закъснение от графика. Трафикът на ТИР-овете се насочи през село Расово и вече и там пътят е разбит. Сега няма откъде да се минава: Е-79 е затворен, другите два пътя са разбити и няма никаква алтернатива за пътуване към София. Инциденти стават непрекъснато. Тази сутрин един ТИР пред мен удари в голяма дупка, скъса ресьор и си остана там. Представете си, щом тази огромна машина остана там, в какъв трап е попаднала. Навсякъде има скъсани гуми, джанти, рамки... Много ни е трудно- изнервят се пътниците, изнервяме се и ние, защото закъсняваме. Но не виждам някъде да се прави нещо...", каза шофьор от най-голямата автобусна фирма във Видин.

СнимкаОтправихме официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" ще бъдат ли ремонтирани основните пътища в Северозапада и ще бъде ли изграден скоростен път Видин-София. Ето какво отговориха от Агенцията:

"Поради строителството на обходния път на Монтана трафикът от път Е-79 към Дунав мост 2 се пренасочва основно по пътя Добри дол - Тополовец - Дъбова махала - Брусарци - Славотин - Доктор Йосифово - Студено буче - Монтана. При Тополовец моторните превозни средства над 3,5 т могат да се върнат на първокласния път, преминавайки по отсечката Тополовец - Ружинци. МПС под 3,5 т могат да се включат в движението по Е-79 като се отклонят при с. Славотин по общинския път през Клисурица. Шофьорите могат да използват алтернативния маршрут към Видин - по пътя Добри дол-Тополовец и по крайречния път Видин - Арчар - Добри дол.

През тази година предстои да бъдат направени текущи ремонти на асфалтовата настилка на път II-11 - на територията на област Монтана- пътя Добри дол- Сливата- Орсоя- Лом. Предвидени са близо 74 хил. лв.

През 2011 г. завърши рехабилитацията на 35 км от пътя Видин - Лом - Ковачица - Гиген на територията на областите Видин, Монтана и Враца.

През миналата година по ОП "Регионално развитие" е извършен ремонт на 4,4 км от пътя Брусарци - Смирненски. Ремонт по технологията "студено рециклиране" за близо 2 млн. лв. е извършен и на още две отсечки с дължина около 3 км при селата Славотин и Доктор Йосифово. През 2014 г. на път III-112 са направени и частични ремонти на асфалтовата настилка. През т. г. се планира да бъдат извършени ремонти за близо 37 хил. лв. с ДДС.

Около 28 км от път Дъбова махала - Монтана са включени в проекто-списъка на обектите, които се предлага да се финансират по ОП "Региони в растеж" 2014-2020 г. Предстои утвърждаването на списъка с проектите.

В участъка от пътя Монтана - Враца през 2015 г. ще бъдат инвестирани над 232 хил. лв. с ДДС. Средствата ще бъдат използвани за частични ремонти на асфалтовата настилка, дейности по отводняване на банкети, канавки и водостоци, и рязане на храсти в близост до пътното платно.

Скоростният път I-1 Видин - Монтана - Враца - Ботевград е включен в новата програма "Европейски транспортни коридори", която се предвижда да се съфинансира с кредит от Европейската инвестиционна банка и националния бюджет. През 2015 г. предстоят преговори с ЕИБ и подготовка на заемните споразумения. Готови са идейните проекти на обекта. До края годината трябва да е готов доклада по ОВОС, въз основа на който ще се разработи техническият проект."


Т.е. едва 37 хиляди лева са отделени през тази година за ремонти на опасните участъци по пътя Видин-Монтана... А че пътищата в Северозапада не отговарят на засиления трафик след построяването на Дунав мост 2, отчитат и от Правителството. Кардинално пробемът би се решил с играждането на скоростен 4-лентов път Видин-Ботевград.

"Е-79 е важен не само за региона, но и за международния трафик. Не трябва да забравяме, че сам по себе си Дунав мост 2 без съпътстващата инфраструктура не би довел до онези икономически ползи, които очакваме, въпреки че трафикът по него и сега надхвръля очакванията. Без изграждането на скоростен път Ботевград-Видин, мостът би се обезсмислил като цялостна инвестиция и като логика на проекта. В тази връзка, през 2015 година ще бъдат довършени обходите на Монтана и Враца, за 2 млн лева ще бъдат проектирани отсечките Видин-Ружинци и Ружинци-Враца, за най-напредналия участък от трасето- Ботевград-Мездра към момента се изготвят парцеларните планове. За финансирането на цялото трасе трябва огромна сума- над 400 млн. евро. По Оперативна програма "Транспорт" няма ресурс за пътища, а трябва да сме утописти, за да вярваме, че ще бъдат спестени толкова големи парични потоци от държавния бюджет, за да бъдат насочени към изграждането на това трасе. Заради това търсим други източници. Поемаме ангажимент към гражданите на трите области, че ще намерим ресурс.", заяви в Монтана заместник-министърът на регионалното развитие Николай Ненков.

СнимкаОтколешната мечта за хубав път от Видин до София засега остава неосъществена. Скоростен път ще започне да се изгражда най-рано през 2017 година, обясни при посещението си във Враца министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова:

"От 20 години се говори за този път, но много малко е направено. Започнахме още в миналия мандат проектирането и имаме готов проект. Сумата, която е необходима е много голяма- 350 млн. За момента няма от къде да ги осигурим. Имаме достатъчно пари само за една единствена отсечка- довършването на магистрала "Струма". Заради това подадох това изключително важно направление София-Видин като приоритетен проект по "Плана Юнкер", а като план "Б" той е включен като приоретен проект и по т.нар. Европейски транспортни коридори, за което ще водим преговори с Европейската инвестиционна банка. Преговорите ще водим следващата година, защото тази имаме бюджетни ограничения. Надявам се от 2017 година реално да започнем реализация на този проект."

И така: скоростен път от Видин за София скоро няма да има, пари за ремонт на съсипаните от ТИР-ове пътища не са отпуснати, т.е.  светлината в тунела на пътуващите в Северозапада, засега се отлага за близкото бъдеще... А до тогава? А, и...докато властта, която и да е тя, само замазва положението, страната ни ще продължава да е отличник в класацията на жертвите по пътищата.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Охрид - едно от най-старите села в Северозапада

Гостуваме в село Охрид , община Бойчиновци. Къщите в селото са разположени по двата бряга на река Ботуня, а над него се извисява планина Пъстрина. Смята се, че Охрид е едно от най-старите населени места в Северозападна България. Според някои историци на мястото на селото е имало живот още по време на траките. По римско време пък, през него минавал..

публикувано на 01.11.24 в 15:14
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Политиката ни е гражданска война без оръжия

Ще бъде ли направена първата крачка към решението или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Това ще зависи от осемте формации 51-вото Народно събрание.  Предстои ли исторически компромис или начертаните червени линии предопределят нов вот през пролетта?  Бъдещето на политическия живот в страната дни след като България се произнесе за..

публикувано на 31.10.24 в 10:00

Защо повечето работещи у нас не достигат нетната заплата за издръжка?

България продължава да е с най-ниското ниво на заплащане сред останалите държави членки на ЕС, като минималната заплата е 49,8% от заплатата за издръжка, т.е. половината от това, което трябва да е. Това сочат данните от проведеното от Института за социални и синдикални изследвания и обучение към КНСБ за потребителските цени и заплатата за..

публикувано на 30.10.24 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Сега възможностите за правителство са малко по-големи, защото се намираме на кръстопът

Осем партии влизат в 51-ото Народно събрание при 100% обработени протоколи, обявиха от Централната избирателна комисия. Големият въпрос е дали този фрагментиран парламент ще успее да излъчи редовно правителство и има ли как някоя от водещите партии да събере мнозинство от поне 121 народни представители. За резултатите и последствията от поредните..

публикувано на 29.10.24 в 12:50
Любен Добрев

Любен Добрев: Без изненади на изборите, въпросът беше колко формации ще влязат в парламента

Няма кой знае какви изненади на тези избори. Въпросът беше колко формации ще влязат и от друга страна - избирателната активност. Повишената избирателна активност не е точно така, защото предишните избори бяха през лятото, е сега хората са си вкъщи. Това коментира в сутрешния блок политическият анализатор Любен Добрев: "Последната кампания беше..

публикувано на 28.10.24 в 14:19
Мартин Дончев, зам.-кмет на Община Видин

Мартин Дончев: Средства има, очакваме съдействие от видинчани за оформяне на приоритетите за града

"Иска ми се малко по-рано да започнем планирането на следващия бюджет, където да включим и препоръки и идеи на жителите на Видин за развитието на града." Това каза в студиото на Радио ВИДИН заместник-кметът по "Финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо развитие" Мартин Дончев, след като изслуша анкета с жители на града.  "Ние от около 8..

публикувано на 25.10.24 в 16:13
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Северозападът е най-податлив на манипулации

В навечерието сме на 27 октомври, когато ще дадем гласа си за пореден път.  Какво показват последните социологически данни за електоралните нагласи?  Могат ли везните да бъдат наклонени от предизборната кампания?  Какви са изводите от нея и зададени ли са вече следизборните посоки?  Предстоящият вот дискутираме с изборния експерт  Стоил Цицелков..

публикувано на 24.10.24 в 10:00