Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За проблемите в общинския транспорт

В Тополовец искат редовен транспорт, във Враца пускат електробус

Снимка: Радио ВИДИН

Една от най-дискутираните теми, особено в по- големите населени места на страната, е именно общинският транспорт. За съжаление, проблемите никак не са малко. Започваме темата в "Посоките на делника" с междуселския транспорт в една от крайните точки на Северозападна България- община Кула. Жители на село Тополовец се оплакаха пред наш екип от липса на всякакъв транспорт от и към общинския център. Ани Цекова записа техните мнения.

"Нямаме връзка с общината. Приемен ден има веднъж в седмицата, а няма как да стигнем до общинския център. Искаме да минем към видинската община. Имаме по-чест и редовен транспорт с община Видин, отколкото с Кула"
- казаха жителите на Тополовец.

В община Видин, обаче има още какво да се желае по думите на Венета Йорданова, експерт "Транспорт и разрешителни режими" в местната управа:

"В момента работим по договори, които са пред изтичане. Подготвяме нов конкурс за линиите от градската пътна мрежа и училищните превози. Ще видим какво ще ни предложат превозвачите"- каза Венета Йорданова.

Поглед и към община Козлодуй по темата тази сутрин. Сътрудникът ни Ния Паскалева попита жителите на крайдунавския град доволни ли са от общинския транспорт:

"Не използвам градски транспорт, защото разчитам на личния си автомобил... Налага ми се много често, но определено не съм доволна от услугите на градския транспорт ... Много от хората също са недоволни."

Сътрудникът ни Петко Котларски се включи с репортаж по темата тази сутрин. Той разговаря с Методи Михов, главен експерт "Стопански дейности и транспорт" към община Мездра.

"Транспортното обслужване в нашата община е организирано чрез превози по транспортна схема, извършвани от три транспортни фирми, с които сме сключили договор за обществен превоз на пътниците. Фирмите превозвачи изпълняват съвестно своите задължения и транспортът е редовен"- каза Методи Михов.

СнимкаОбщинската управа на Враца работи над възможностите за модернизация на обществения транспорт, предаде от града под Околчица Жоро Александров. В това увери кметът на града Николай Иванов, който в края на миналата седмица свика брифинг, за да представи свършеното до този момент от администрацията му. Срещата с медиите се превърна в ключова, тъй като същия ден местната фирма "Тролейбусен транспорт" спря работа заради разкопаване на възлови кръстовища заради плана за воден цикъл на града, а по улиците вървеше само пуснатият тестово електробус.

"Благодаря на представителите на чешката фирма-производител, че напълно безплатно реши да използва своето превозно средство във важен за нашите граждани момент" - отбеляза Николай Иванов. Кметът на Враца допълни, че общинската управа планира разширение на транспортната си схема и че предложението за модернизация е включено в Стратегията за развитие на Северозападния регион.

"Електробусът е едно екологично и икономически изгодно транспортно съоръжение. То излиза по-евтино и защото не налага изграждането и поддържането на контактна мрежа. Това ще е приоритет пред общинското ръководство в следващите години" - каза Николай Иванов.

"Превозът е 5 пъти по-евтин от този, който осъществяваме сега. Тъй като във Враца тролейбусният транспорт има и социална функция - помага на социално-слаби и пенсионери да се придвижват с едни от най-евтините билети в цялата страна, ние гледаме с интерес към новия електробус. Отделно от това, нашият автопарк е остарял, а средствата за ремонти се увеличават"
- смята пък управителят на "Тролейбусен транспорт" във Враца Николай Вълков.

"След 2020 г. Европейската комисия планира да извади от употреба транспортни средства с двигатели с вътрешно горене от централните части на европейските градове. Което означава да се сбогуваме с автобусите на дизел и метан"-  припомни Емил Кимак, представител на чешката фирма-производител. С едно зареждане машините изминават между 180 и 220 км в градска среда, а между населените места- 150-170 км. Цената на един изминат километър е 11 лева, което е сериозно икономическо предимство.

Сътрудникът ни Петя Генова информира, че основните проблеми на обществения транспорт в община Берковица са свързани с междуселищните линии.

"Намаляването на населението означава по-малко пътници и липса на каквато и да е рентабилност. Проблемът е ясен, но трудно може да бъде решен"- каза за Радио ВИДИН Радослав Найденов, заместник кмет на община Берковица и добави: 

"Линиите не са атрактивни и дори и след субсидирането на държавата, пак остават незаети линии и няма фирми, които да кандидатстват за изпълнението им. До всички села има автобусни линии към момента, но в повечето от тях те не са достатъчни или са нередовни. Невъзможността Общината да се пребори с нерегламентираните таксита също е част от проблема"- смята заместник-кметът.

Берковица е неголям град и почти всяко разстояние може да се мине пешком, ето защо в града от дълги години има само една градска линия. Оказа се, че и това вече е минало. Причината- фирмата, която е обслужвала линията до сега няма човешки ресурс. Влаковете също са силно редуцирани. В момента само три влака тръгват от Берковица към Монтана, Бойчиновци и Мездра, където се правят връзки с цялата страна.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24

Пазарът на труда все повече ще изпитва недостиг на работна сила

Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..

публикувано на 06.01.25 в 14:48

Шивач, водач на МПС и спедитор-логистик са най-търсените професии в област Видин

Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а   от януари до ноември 2024 година  на работа са  п остъпили общо 2 888 души.   Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..

публикувано на 06.01.25 в 14:26

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45

Изпращаме трудна година и мечтаем за по-добри дни

Отброяваме последните часове на годината - време за анализи и равносметка, но и за планове, стремежи и амбиции за следващите 12 месеца. Казват, че ако си пожелаеш нещо в новогодишната нощ, то ще се случи. За какво бъдеще на България мечтаят политиците? Проверихме в "Посоките на делника".  "Тревожно е забавянето на строителството на новия..

публикувано на 31.12.24 в 11:27