Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В Деня на таксиметровия шофьор- за рисковете на професията и правата на работещите в бранша

Снимка: Полина Тодорова

На днешния 22 март през 1907 г. по улиците на Лондон се появяват първите автомобили, оборудвани със специални броячи, наречени "Тaksimetr", от френското "Такси" и "Метрон" - на гръцки измерване. Първите таксиметрови коли били боядисани със зелени и червени цветове. В жълт цвят таксиметровите автомобили започват да се боядисват в САЩ по-късно. Първите шахматнообразни линии се появяват през 20-те години на миналия век по автомобилите на една американска фирма, която ги заимства от символите на състезателни коли. Днес таксиметровите коли са широко разпространени във всяка точка на света, независимо от от нейното местонахождение. С такси някои хора могат да си позволят да изминат доста далечни разстояния. 

Разчитат ли на таксиметровия превоз и доволни ли са от предлаганите услуги от фирмите в крайдунавския град, това попитахме видинчани.

"Да доволни сме ... Понякога музиката ни дразни, особено ако е чалга ... Мисля, че цените са нормални за Видин" - казаха част от анкетираните по темата. 

Красимир Кръстев е собственик на водеща таксиметрова компания във Видин и според него тарифите към настоящия момент са изключително ниски и са съобразени с доходите на населението в този регион. Работата във фирмата е нормална и той споделя убеждението, че все повече видинчани търсят работа като таксиметрови шофьори.


Каква е отговорността, която носят хората, застанали зад волана на таксиметровия автомобил - това попитахме Емил Пасков от Видин, който от десетина години вече упражнява тази професия. 

"Наистина това е една доста отговорна професия и трябва да си изключително внимателен, когато си зад волана. Налага се да работим с клиенти, които не винаги са учтиви и деликатни, но това е част от работата ни" - каза Емил Пасков

Понякога често се шегуваме с хората, които упражняват професията "шофьор на такси", наричайки ги просто "бакшиши", но това всъщност е една доста отговорна и сериозна трудова дейност. Преди време един от дългогодишните таксиджии във Видин - Илиян Ангелов или както всички го наричат- батко Чарли, издаде някои от тайните на тази професия. Той е принципен и изпълнителен. В колата му винаги е чисто и батко Чарли не пали цигара, когато превозва клиентите си. Той помага с багажа на пътниците.

"За съжаление има такива хора, които използват професията ни, за да извършват престъпления и нередности. Според мен трябва да има по голям контрол при постъпване на работа като таксиметров шофьор" - каза Илиян Ангелов.


За съжаление, обаче не са малко проблемите, пред които са изправени таксиметровите превозвачи днес. Потърсихме за коментар Националната Федерация на Таксиметровите Водачи в България. 

"Нашата професия е почти унищожена, благодарение на някакви измислени алтернативни данъци и такси. Преди години, за да работиш като таксиметров водач трябваше да получиш разрешително от Общината, да регистрираш таксиметров апарат и да се регистрираш по Наредба 2. Тогава нямаше сива икономика и всичко беше наред. По времето на министър Краус беше създадена професията "превозвач". Именно тогава нещата се усложниха до неузнаваемост. За съжаление, винаги губещият е водачът на жълтия автомобил. Политиката на правителствата през последните години упорито е насочена към потъпкване правата на работещите в този бранш. Да си шофьор на такси в България е една доста трудна професия" - смята Димчо Иванов, съпредседател на Национална Федерация на Таксиметровите Водачи в България.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45