Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хората от Добри дол: Живеем в напукани къщи, прах и мирис на оборска тор

7
Снимка: Радио Видин


Започна ремонт на пътя между ломските села Добри дол, Сливата и Орсоя. Компрометираният участък е с дължина около 8 километра, за лошото състояние на който преди време протестираха жителите на трите села. От понеделник са започнали ремонтните дейности, но трафикът от тежкотоварни камиони пречи на работата на строителните групи, казват и хората, и работниците, които обаче не пожелаха да коментират условията в които работят - облаци от прах, вибрации и няколко тонни тежки машини, които преминават на сантиметри от тях. Докато багерите копаят пътя, периодично се пропуска трафика, който не спира през целия ден, видя екип на Радио Видин.

"Tрябва да се спре трафика, за да може всичко да стане по-бързо. Като започне да вали дъжд и сняг какво правим тогава, ами Орсоя? Чакат някой да загине там с кола или с ТИР и тогава да ни обърнат внимание ли?!"
, недоволстват и хората и работниците.


Жителите на Добри дол настояват спешно изпълнителят и пътното управление да изготвят обходен маршрут и да изведат тежкия трафик от населените места. Според тях, няма начин в тези условия, при които се ремонтира пътя, работниците да успеят навреме до идването на зимата. Това е мнението на Тошко Георгиев:

"Идват, обещават, казват, има маршрут, по който ще се отбие натоварването и превозните средства оттам да минават. Да се затвори и от двете страни да имат строителите фронт да работят. Започна се ремонтът, керванът от коли си върви, при това положение не може да се работи, а сме пред навечерието на зимата, почват снегове и работата ще се блокира. Искаме от Орсоя, през Добри дол до разклона да не се минава, да се пренасочи движението"
 


"Щом като има подсигурен обходен път през Димово, макар и да е по-дълго разстоянието за пътуващите, да го ползват, нас не ни интересува това. Къщите ни ще паднат от вибрациите"
, казва Райна Димитрова, жителка на Добри дол.


От вибрациите на тежките коли крайпътните къщи се пукат, мазилката пада, не е спокойно да се живее, казват и други потърпевши от селото:

"Преди две години си санирахме къщата, то мазилката падна, къщата се напука. Когато падне и моята къща тогава ли ще ни оправят пътя?! Не може да се отворят прозорците, прах, пясък по банкета, за да избегнат дупките се качват на банкета и вдигат пушилка. Керемидите, тревата и дърветата покрай пътя са бели като покрай някой циментов завод. Не може прането навън да се просне, всичко е мръсотия. Отделно от фермата наблизо мирише. Положението е трагично, искаме не само обещания, а някакви действия", настояват жителите на Добри дол.  

СнимкаПредставители на инициативният комитет от село Добри дол се събраха при кмета на селото Младенка Младенова. Хората са решени, че ако трафикът продължава да пречи на ремонта, ще се пристъпи отново към крайни действия и пътя до Лом ще бъде блокиран от недоволни жители на трите села Добри дол, Сливата и Орсоя.

"Всички други обходни пътища, които трябваше да са отворени след началото на нашия ремонт, са затворени и се работи по тях, Обясниха, че много време ще отнеме документално, за да се направят скици и да се затвори пътя. Хората не могат да работят, те се пазят от камионите. Отделно от близо три месеца градският автобус не пътува, който се използва най-вече от пенсионерите да отидат на лекар или до болница. разговарят с тях, но хората казват, че не могат да си чупят автобусите и не искат да пътуват в нашия район. Имам е социален дом, до който пътуват хора, и ферма, и предприятие за дърводобив. Оставени сме на произвола на съдбата"
,  каза кметът на Добри дол Младенка Младенова. Показва и пукнатините в сградата на кметството, намиращо се в непосредствена близост до пътя, тресяща се при всяко преминаване на камион. В същото положение са и зъболекарското помещение и приемната на полицията, които са в същата сграда.

Решена да си върши работата като отговорник на селото, както се нарече кметицата Младенка Младенова, взела нещата в свои ръце и започнала да звъни по всички институции, които носят отговорност за ремонта на пътя до Лом и организацията на движение по него. За отговор защо се бави отбиването на движението през Добри дол, докато тече ремонта, потърси и Областното пътно управление в Монтана. Отговорът оттам беше - необходимо е техническо време да се изготвят транспортните схеми и да се изготвят пътните знаци, за да се спре преминаването през селото.

"Изпълнителят не си е мръднал пръста да си изготви организацията на движение, трябда да го внесе за одобрение при нас и в КАТ, и чак след това да се поставят табелите и да се отбие движението. Не е наша вината, на Областно пътно управление, че не е отбито движението. Сложни са нещата- затворен е пътят 114, както и 112, сега ще затворим и софийско, II-81. Кажете ми, откъде да мине това движение",
обясниха пред кмета от пътното управление в Монтана.

Единствената алтернатива е движението да се пренасочи към Димово, но оттам заобикалянето би било много голямо. Този отговор хората не приемат и са решени, ако не се изпълнят техните искания, ще покажат недоволството си публично отново, за пореден път, като блокират пътя към Лом.

Още мнения може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56