Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще станат ли по- учтиви държавните чиновници

Проект за нов Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация ще задължава чиновниците да показват, че са на разположение на гражданите, да им отделят нужното време, да са добросъвестни, безпристрастни, почтени и да спазват политически неутралитет. Документът е изготвен от вицепремиерите Екатерина Захариева и Томислав Дончев и е публикуван за обществено обсъждане, а приемането му е предвидено за началото на октомври. В Кодекса се посочва, че служителите в администрацията трябва да представят пред ръководителя си всички проблеми, с които се сблъскват в работата си, да го информират за всички слабости, пропуски и нарушения, които биха създали условия за корупция, измами и нередности. Има ли пропуски в работата на администрацията и могат ли те да бъдат отстранени чрез законови разпоредби? С приемането на новия Кодекс чиновниците ще бъдат задължени да "се стремят да избягват в поведението си конфликтни ситуации, а при възникването им ще целят да ги преустановят, като запазят спокойствие и контролират поведението си".  Изрично им се забранява и да се възползват от служебното си положение. Те ще трябва да спазват и някои основни принципи, като законност, лоялност, добросъвестност, безпристрастност, отговорност, политически неутралитет, публичност, прозрачност и учтивост. Потърсихме представители на институции във Видин. Обърнахме се към Община Видин, откъдето ни отговориха, че няма да коментират темата. Успяхме да разговаряме, обаче с видинчани, чакащи пред отдел "Местни данъци и такси" в институцията.

"Засега добре се отнасят, доволни сме ... Добре се държат и работят добре."- коментираха видинчани. Разговаряхме и с Борислав Костов, ръководител на някогашния клуб по радиоелектроника и радиолюбител от Видин. Той изрази от обслужването, но и сподели някои препоръки, относно достъпа на видинчани до административния отдел на Община Видин.

Потърсихме и представители на други институции в Крайдунавския град, където подобна практика е въведена преди години. Има доста частни компании, в които толерантността е на първо място при работата с клиентите. Разговаряхме с Венцислава Петрова, мениджър в магазин на водещ мобилен оператор във Видин:

"Моите наблюдения са, че при всички случаи униформата респектира. Клиентите, когато видят всички служители, облечени по някакъв стандарт, с баджове на тях, на които са написани имената, представят се, усмихват се- това при всички случаи оставя добро впечатление в клиентите."- каза Венцислава Петрова

Външният вид също ще трябва бъде регламентиран, според новия Кодекс- облеклото ще трябва да бъде делово и да съответства на служебното положение в институцията, в която работят съответните слбужители. В българския Северозапад вече има добър пример в тази насока- от началото на този месец служителите в информационния център на Общинската администрация в Мездра вече са унифицирани облекла. Униформата включва ризи с къс и дълъг ръкав, както и шалчета, което оформя изгледа на служителите. С кмета на Община Мездра, инж. Генади Събков разговаря Жоро Александров:

"Чест прави на нашите служители, че превъзмогнаха битовите си проблеми и заработих по друг начин и на друго ниво."- коментира промените инж. Генади Събков.

Според готвените промени, всеки служител ще трябва да зачита мнението на колегите си и да се съобразява с правото на личен живот, а ръководителите ще трябва да показват уважение към подчинените си, да зачитат личното им достойнство, да проявяват отговорност и да им помагат да си вършат работата. В Кодекса е регламентирано и че няма да се допуска психически, физически, сексуален или всякакъв друг тормоз на работното място.  Имат ли чисто психологически ефект, обаче върху клиентите вежливите обноски и могат ли служителите да станат по- учтиви чрез законова разпоредба- това попитахме Анелия Димитрова, психологот Враца и координатор на Дружеството на психолозите за Северозападна България:

"До този момент народопсихологията ни е малко по- изкривена от западноевропейската. Попадала съм на доста сърдит обслужващ персонал в нашите институции и не ми е приятно. Емоционално не се чувствам добре, което качва напрежението ми и търпеливостта."- коментира Анелия Димитрова.

Кметът на Община Монтана Златко Живков е един от успешните кметове на българския Северозапад през последните години. Критерий за това са неговите пет мандата на управление до момента. Потърсихме го за коментар по темата:

"Облеклото при всички случаи сигурно влияе, защото създава усещането за ред и нещо друго, но няма да направи нелюбезния служител любезен. Хубаво е да бъде приет и да има подобен Кодекс."- каза Златко Живков.

Кодекс за поведение на служителите вече съществува и той е въведен през 2004 година. Вицепремиерите Захариева и Дончев посочват, че той не е актуализиран през годините, а същевременно обществената обстановка и очакванията на гражданите са се повишили. Кодексът според тях е нужен, тъй като се наблюдават недостатъчно доверие и удовлетвореност на обществото по отношение на спазването на изискванията за висок професионализъм на служителите.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00