Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нов ЗДвП и електронизация, за да се разбие статуквото

Красимир Георгиев, АКАБ: "Пътна полиция" трябва да се разпусне и реформира по нов модел

Чужди фирми да строят пътищата ни

Снимка: БТВ


За политическа и експертна неспособност за противопоставяне на рисковете и заплахите от настъпването на тежки пътнотранспортни произшествия предупреждават експертите. Политическите противопоставяния в държавната администрация са превърнали безопасността на движението в досадно служебно задължение, посочват в свое становище от Института за пътна безопасност. 

Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?

Темата дискутирахме с Красимир Георгиевизпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

Радио ВИДИН: Не знам дали сегашната ситуация е безпрецедентна, но това си го говорим през един месец, през два, всяко лято, всяка година. Защо обаче никога няма промяна?

"Защото тези, от които зависи да започне промяната, първо нищо не разбират от тази материята, и второ - не искат да слушат и тези, които знаят, могат и разбират, та като резултат от цялата тази история всеки ден слушаме за двама, трима, четирима, петима убити - нещо, което в момента го няма никъде в нормалния свят. За съжаление, аз преди години казвах, че ще дойде време, в което по пътищата на България ще настъпи ад. Това време дойде. Аз искрено се надявах да изляза лош пророк, да не се сбъдне това, което казвах".

Радио ВИДИН: Екипът на Бойко Рашков обяви война на проблемните шофьори, но пък ситуацията се влоши. Това е абсурдно.

"Ние свикнахме да живеем с абсурди. Ако случайно един или два дни няма такива, на нас ни е криво, не ни е нормално, не ни е комфортно. Екипът на г-н Рашков първо трябва да отговори защо като започна тази акция изведнъж излязоха толкова много дрогирани и пияни зад волана? Че до началото на тази акция контрол не е ли имало? Ако е имало, щеше ли да има толкова много, които да карат дрогирани и пияни? Ако някой по време на шофьорския им курс им формираше мирогледа, поведението, мисленето, една част няма да се слушат в това, което им се говори и се формира от страна на тези, които се обучават, но една голяма част щяха да бъдат по-примерни шофьори. В момента няма никакво обучение, нямаме никакъв изпит, нямаме никакъв контрол на пътя и като сложим чертата се получава по няколко човека убити на ден. Повярвайте ми, това го няма дори в африканските страни. Почвам да се замислям дали и в Украйна вече дават толкова убити на ден".

Радио ВИДИН: Аз оставам с впечатление, че в България под контрол се разбира едно постоянно надуване на глобите, което да оправи проблемите, обаче това не е контрол, а глупост.

"Глупост е, защото вдигайки санкциите, по този начин вдигаме и размера на рушветите на пътя. Това е истината. Никой не залага на превенцията, абсолютно никой. Аз много пъти съм казвал и продължавам да твърдя, че ако водачът зад волана, не случайно има една приказка, нали, питат един млад водач дали знае кое е най-важното устройство на автомобила, той казал двигател, а те му отговори, че е задкормилното устройство, т.е човекът. Не случайно в системата, в основната формула за безопасно движение по пътищата, която се състои от човек-път-автомобил - човекът е поставен на първо място като най-важен и решаващ фактор. Ако той е добре обучен, ако е научен да предвижда ситуациите на пътя, ако е научен въпреки всичко и изникне ситуация как да реагира, аз съм убеден, че 70 % от ПТП-тата ще намалеят и броят на убитите ще падне. Затова трябва да има държавни институции, които да си вършат работата. А те работа не вършат. Тяхната работа се състои в това какво да направят днес, че да изскочи някоя далавера, някоя комисионна, нещо такова. С това се занимават. Какво пречи на тази държава да електронизира обучението и контрола на обучението, както и на изпитите? Какво пречи? Нищо. Но пък ще намалеят парите под масата. Няма да има за какво да се дават пари. Ето, сега никой не взима пари да урежда изпити по теория, защото вече не може да се уреди".

Радио ВИДИН: Пътна полиция се явява проблем явно.

"С риск да бъда може би малко краен, но продължавам да твърдя, че единственият начин Пътна полиция да си влезе в ролята, е да се разпусне в този си вид и на нейно място да се обучат млади кадри, перспективни, да се създаде нова служба, от която наистина ще има ефект и полза. Тази полиция, в момента Пътна полиция, е неизличимо болна".

Радио ВИДИН: През април започна да се работи по нов Закон за движението по пътищата. Вие участвахте.

"Имаше хубави неща, които трябваше да минат по дългите бюрократични процедури в наша мила страна. Така в лабиринтите на тези процедури времето се изчерпа, свърши, падна правителството и следващото пак ще почне да прави нов закон, докато падне и то и така нов закон бял ден не може да види. Не случайно управляващите не искат нов Закон за движението по пътищата. Няма нищо случайно. Един нов закон пак ще има недостатъци, но при всички случаи ще има и положителен ефект и някои условия за далавери ще бъдат преустановени. Никой не иска нов такъв закон. Това е причината".

Радио ВИДИН: Аз не проумявам защо не се осъзнава, че пътната безопасност е надпартийна, идеологията и възгледите са без значение. Нужно е обединение, но не разбирам как се допуска това неглижиране.

"Аз също съм си задавал този въпрос, обяснявам си нещата по следния начин: наближило е време, аз преди време предвидих, че по пътищата на България ще се лее кръв, а това се случва вече, но предвиждам, че скоро и тези властимащите, те не са безсмъртни, не са застраховани, ще почнат да дават фира на пътя и тогава ще разберат, че не всичко е парите. Най-ценни са животът и здравето на хората. Тогава ще се сетят, но ще бъде късно, защото това означава тотална реформа, която няма кой да я направи. Този, който има лостовете да я направи, не знае как, а тези, които знаят как - нямат лостовете. Това е омагьосан кръг, докато не изчезнем".

Радио ВИДИН: Къде е истината в спорта между власт и пътни фирми за инфраструктурата?

"Истината е, че и двете страни си имат своето основание, но пътната инфраструктура - този, който ползва тази инфраструктура, ако не знае как да я ползва правилно, пак ще има убити и ранени. По отношение на войната между фирмите и властта: аз бих го решил просто този проблем. Ще обявя международен конкурс за фирми, които да строят и поддържат българските пътища и тогава нека българските фирми се явяват наравно с чуждите. Който успее, успее".

Радио ВИДИН: Не можем ли да използваме утвърдени чужди модели, дали резултат? Топлата вода се опитваме да я открием, но по света това вече е сторено.

"В Швеция и изобщо в чуждите страни дори да има мъничко комисион, той е в рамките на допустимото. Докато при нас се гони големият комисион. Така идва целият проблем. Не искаме затова чуждите фирми. На чужда фирма не можеш да и кажеш, че ще и пуснеш 100 милиона за отсечка, ама 70 от тях трябва да бъдат върнати. Това няма как да се каже на чужда фирма".





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43