Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не подценявайте рисковете от шофирането през лятото

Снимка: Радио ВИДИН


Около 5% от водачите у нас използват мобилни телефони, докато управляват превозни средства, включително професионалните водачи, които извършват обществен превоз на пътници с автобуси.

Това показват данните от национално представително изследване на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

В България, по експертна преценка, броят на активните водачи е около три милиона души. От тях около 169 хиляди водачи във всеки един момент са готови и използват мобилни телефони, докато са зад волана. Данните на някои преброителни локации показват дял на водачите, използващи мобилен телефон, по-висок от 60%.

Когато сме заети с друга дейност, различна от управлението на автомобила, рискуваме живота и здравето си и застрашаваме останалите участници в движението, предупреди в ефира на БНР д-р Милен Марков, експерт в Агенцията.

"Водачите трябва да са подготвени да пътуват, ако е възможно, да избегнат най-горещите часове от денонощията - между 12 и 17 часа. Да са подготвени с достатъчно напитки в автомобилите. Да не се разсейват. При високите температури се получава доста често дехидратация, което е основна причина за разсейване, за загуба фокус, за получаване на моментни състояния. Водачите и пътниците трябва да са подготвени добре. Минимум 5% от водачите са готови във всеки един момент да използват мобилен телефон по време на управление на автомобил. Не са само мобилните телефони. Разсейването се превръща в новата епидемия за безопасността на движението по пътищата".

Според изследване на германския Съюз на автомобилистите практически всички водачи редовно, без да се замислят, извършват малки действия, които ги разсейват. 

Случвало ли ви се е, докато карате, да пиете вода, да се наведете и вдигнете паднали предмети като детски играчки, да се обърнете и да проверите дали децата спят, да си извадите очилата от калъфа, да напишете адрес в навигацията? Всичко това е разсейване, припомнят експертите по пътна безопасност от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

"В по-голямата си част пътните ремонти се обезопасяват коректно. Голям проблем впоследствие е ненавременното отстраняване на временната организация на движението и това, че много от водачите не се информират предварително от съответните интернет страници или от общините, за съществуващите ремонти. Шофират по памет, така да се каже".

Много от най-важните републикански пътни артерии са прекомерно натоварени и достигат пикови стойности в летния сезон, отбеляза експертът. По думите му една от причините да бъдат отбивани ТИР-овете в горещините е от гледна точка на асфалтовото покритие - да не се получават деформации. 
Владимир Тодоров
Изключително натоварената интензивност на движение през лятото изисква допълнително внимание, предупреди 
Владимир Тодоров, директор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

"Това е сезонът на отпуските. Пътуват не само българите, защото е сезонът на отпуските в цяла Европа. Румънците пътуват за България, за Гърция. Освен това, стотици хиляди гастербайтери се прибират от Европа, пресичат България. Вече са карали 15-20 часа, изключително уморени са, трябва да се внимава с техните автомобили. Това е периодът на жътвата, прибира се реколтата. Зърновозите са претоварени, опасни са, защото автомобили с по 30-40 тона, спират по-бавно, трудно маневрени са. В горещините трябва да се правят почивки, поне на час и половина, а климатичната система трябва да работи. Задължително е колани отпред и отзад, децата на столчета. Никога да не си поставяме краен час на пристигане. Сложим ли си в главата краен час на пристигане, започваме да бързаме, да правим нарушения. Това не е добре. 10-15 минути по-късно никого не са направили по-щастлив или по-богат".

Може ли проблемът с разсейването и използването на мобилни телефони да бъде решен? 

"Според мен от 3 милиона шофьори може би само 200 хиляди не използват и не се разсейват и не четат и пишат, докато карат. Процентът е много по-висок. В големите градове младите хора със сигурност хвърлят по един поглед към телефона. Всеки поглед отнема вниманието за 5 секунди. Ако караме с 80 километра, пет секунди са 150 метра. Това е футболно игрище. Формално е забранено да се говори по телефона, но масово се прави, масово вече се пише, гледат се фейсбуци. Моят съвет е да не го правите, особено в градска среда изскачат пешеходци, велосипедисти, деца. Това ограничение би могло да се случи с физическо присъствие на полицията. По света са измислили доста авангардни неща. В Холандия Пътната полиция има връзка с мобилните оператори. Ако собственикът на автомобил използва телефона, докато е на магистрала, това автоматично се отчита в техните системи. Ние сме далеч от тези неща. Освен да обясняваме колко е опасно, полицията би трябвало да проверява. Това е много трудно, защото няма как да бъдат проверявани всички коли. Преди време гледаха полицаите, но сега телефоните са модерни, може да е в скута ти и пак да се говори. Трудно може да се противодейства на тази опасна ситуация".

Лятото е опасен сезон за шофиране по принцип. Кара се с превишена скорост. Пътува се повече и на по-дълги разстояния. Вечно бързаме за някъде. Шофьорите стават по-смели и безразсъдни и т.н. На фона на тази ситуация жегите, влагата и променливото време създават допълнителни, често неподозирани опасности. 

Според видинчани по пътищата трябва да има колегиалност, за да не се стига до инциденти.

"Няма колегиалност, не се спазват законите... Често пътувам и има подобрение, но пък за скоростта е трудничко да има подобрение... Нищо не ни е като хората, погледнете реално - няма контрол на Правителство и Парламент, камо ли пък да има при шофьорите... То няма наказания за убийства по пътя, така ще бъде... Младежите особено си минават на червено, никой не спазва ограниченята".

Когато сте зад волана, без значение сезона навън, от вас зависят животите на околните. 

Шофирайте разумно!



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00

Стабилна ли е икономическата ситуация в средата на годината?

Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..

публикувано на 16.07.25 в 10:45

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..

публикувано на 15.07.25 в 11:55

Предлагат промени в обучението по математика

Предлагат промени в Закона за училищното и предучилищното образование , сред които и преобразуването на настоящите природо-математически гимназии в специализирани училища, с прием от пети клас. Проблемът с достъпа до разширено математическо образование за децата се замита под килима, казват от Гражданска група "Математика за всички деца" ...

публикувано на 14.07.25 в 13:23

Село Праужда- място, забулено в мистика и тайни

В рубриката "Добро утро кмете" днес ще посетим белоградчишкото село Праужда. То се намира в Западния Предбалкан, на около 7 км от Белоградчик. Разположено е в северната част на планинския рид Ведерник. От околностите на село Праужда започват на изток Белоградчишките скали. Това е живописно място, където историята извира като непресъхващ извор. В..

публикувано на 11.07.25 в 14:47

Еврото - новата валута на България

Европейският парламент и министрите на финансите на Европейския съюз излязоха с окончателно решение за присъединяването на България към единната европейска валута. С 531 гласа "за", 69 "против" и 79 "въздържал се" в парламента беше одобрен докладът за присъединяването ни към еврозоната от 1 януари следващата година, с което България става нейният..

публикувано на 10.07.25 в 10:00