Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Господ лекува всяка бесноватост

В седмата неделя след Петдесетница,  Църквата насочва нашето внимание към безспирните и безгранични Божии милости, благодеянията и чудесата, които Бог ни изпраща и дарява. "Тогава Той се допря до очите им и рече: нека ви бъде по вашата вяра."  (Мат. 9:29) След като възкресява дъщерята на Иаир, Спасителят Си..

публикувано на 27.07.25 в 08:00

"Смърт на Ривиерата"-класическо криминале с британски почерк

Втората световна война все още е болезнен спомен през 50-те, но светът вече прави всичко по силите си да остави миналото зад гърба си. Хората искат живота си отново нормален. Бившият военен пилот Бил Дилън също. За да го постигне обаче, се налага да открие една жена, която не иска да бъде открита. А междувременно по крайбрежието на цялата Френска..

публикувано на 25.07.25 в 17:15

Луксозен пикник сред Белоградчишките скали

В рубриката "Професия хоби" днес ще се потопим в едно изключително преживяване - пикник, но не какъв да е, а луксозен и стилен . Тази идея напоследък набира все повече популярност по света и вече достига и до нашите красиви кътчета в Северозапада.  Представете си арка, нежно украсена със зеленина и понякога озарена от нежни лампички и..

публикувано на 25.07.25 в 16:30
Пенко Пеков - барман

Кои са най-подходящите напитки за освежаване и хидратиране

Жега е - градусите скачат, асфалтът пари, а тялото жадно, жадно, търси глътка свежест. И ако водата е най-добрият приятел в летните дни, то освежаващите напитки са нейни верни съюзници. От класическата лимонада и айряна, до по-съвременните ледени чайове, смутита и безалкохолни коктейли - изборът е голям, а ефектът - моментален: хидратация,..

публикувано на 25.07.25 в 16:10

Грижата за домашните любимци в летните жеги

Летните горещини не се отразяват зле само на нас, хората, но и на нашите четириноги приятели . Силното слънце, високите температури, нагретият асфалт - са все врагове за животните. Хидратацията, както при нас, така и при тях, е от изключително голямо значение. Особено опасно е  в часовете с най-голяма жега, когато дори кратка разходка може..

публикувано на 25.07.25 в 15:30

Пети Международен фестивал и семинар на балканската музика започва в Чипровци

Музиканти от Америка, Белгия, Словения и Гърция пристигат в балканското градче, за да се докоснат до магията на българската народна музика. Преподаватели ще им бъдат изявени български музиканти от София и Пловдив.  Началото стартира в неделя вечер, 27 юли и продължава до 1 август,  обясни организаторът на събитието Никалас Хаузер:..

публикувано на 25.07.25 в 13:25

КНСБ: Над 2700 лева са необходими за тричленно семейство

1526 лв. чиста заплата е нужна на един работещ, за да води нормален живот. От тях за храна отиват над 600 лева.  За семейство с едно дете пък трябват 2748 лв, показват данните за издръжка на живот на КНСБ за юни. В сравнение с миналата година издръжката на тричленно семейство е нараснала със 133 лв., а за сам човек - със 73 лв., обясни..

публикувано на 25.07.25 в 13:05