Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има ли място изкуственият интелект в училище

Снимка: pixabay.com

Изкуственият интелект променя пазара на труда, сочи анализ на Икономическия и социален съвет.  Препоръката е да се инвестира в обучение, но готово ли е образованието за това? Говорим с преподаватели по информатика в Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I" във Видин. Попитахме какво мислят и учениците.

Държавата трябва да има активна роля в образованието и обучението с цел придобиване и развитие на дигиталните умения, свързани с изкуствения интелект, препоръчват от Икономическия и социален съвет в анализ за влиянието на новата технология на пазара труда. Според доклада, масовото прилагане на мерки за повишаване на грамотността в областта на изкуствения интелект и въвеждането на подходящи последващи действия биха могли да допринесат за подобряване на условията на труд и в крайна сметка да поддържат процеса на утвърждаване и иновации в ЕС. 


Според преподавателя по информатика, Даниела Цветкова, от технологиите трябва да се възползваме по най-добрия начин. 

"Училището е готово да посрещне тази необходимост да запознае учениците от средното образование с изкуствен интелект. Примерно, в нашето училище се изучава профил "Информатика". Това е програмиране и ние показваме основните неща, които са необходими за създаване на софтуер, който може да бъде използван като основа на изкуствен интелект. Това знание не е заложено в учебните програми по информатика, но чрез странични занимания и допълнителни занимания ние запознаваме част от учениците."

Даниела Цветкова посочва за пример видео уроци, които започват още през 2017 година с Огнян Кабранов от екипа на Apple в Калифорния. Идеята е да запознаят дванайсетокласниците с възможностите на изкуствения интелект, за да разберат видинските ученици как се развиват технологиите извън страната ни. Темата, която Огнян Кабранов представя е за автономните автомобили. По онова време колите, които се движат без шофьор са все още нещо като мираж за видинските ученици.   

"Накрая се получи едно много хубаво помагало, което кръстихме "Въведение в изкуствения интелект - за гимназисти". Успяхме в него да включим няколко глави, с които запознавахме учениците, примерно с автономните превозни средства и изкуствения интелект. Показвахме им автомобил, компютър - сензори и какви алгоритми действат, за да може да се превърне в автономно превозно средство. След това ги запознахме с езика за програмиране Python, за което през 2017 година в училище все още не се говореше и на учениците стана много интересно. След това ги запознахме с това как да анализираме и класифицираме сантименти в текст, което също е част от изкуствения интелект, използван за анализ на ревютата на дадени продукти. Също така могат да се направят и изводи, да речем за дадени ресторанти, като се направят анализи на настроенията и нагласите на клиентите. Също така сме правили разпознаване на ръкописен текст, за който също се ползва изкуствен интелект за превръщането му в графика, за де се установи това ръкописно нещо на коя буква или цифра прилича. Много беше интересно за учениците."

Според учителя по информатика и информационни технологии Светослав Иванов, от новите технологии, включително и изкуствения интелект, сме засегнати всички. Като преподавател вече му се е налагало да разплита казуси.

"Така се развива светът глобалистично и технологично, че дори професии, които до момента не бяха обвързани с ползването на компютърна технология, вече и те използват. Аз вече срещам разни казуси в работата си, на които в най-скорошен срок, говоря за седмици или месеци напред, ще трябва да търся адекватно решение и то точно в метода на преподаване и взаимодействие с учениците. В такива компютърни предмети като програмиране, информационни технологии, примерно операционни системи, там има доста практика. И теорията, и практиката вече с много бърз достъп до интернет може да бъде намерена от различни източници и да бъде ползвана наготово. Сега вече всичко е на два клика разстояние, както се казва. Това е положителното. Платформите с изкуствен интелект, може да се напише даден въпрос, дори се води диалог с отсрещния така наречен "модел на изкуствен интелект", той ни връща много бързо отговор на най-различни въпроси, от най-различни сфери на живота. Това е много хубаво и много полезно до един момент. Проблемът за нас като преподаватели, а и като хора е, че ние се превръщаме в консуматори на готова информация, готови идеи дори. Технологиите могат да бъдат полезни, но по отношение на информацията, която получаваме има един голям проблем. Аз лично го срещам в училище. Това е отнемането на умението за мислене и логическо разсъждение. Ще се наложи да измислям нови задачи, с нови предизвикателства, за да може учениците да имат нуждата и предизвикателството да помислят върху дадения им проблем и този проблем да не може да бъде решен с едно копиране на въпроса в онлайн платформата. Конвенционалните задачи, които предишни години аз съм решавал и съм давал на ученици, сега могат за 20, 30 секунди, в зависимост от скоростта на интернета, да получат наготово решение от платформите за изкуствен интелект. Налага се да се борим с платформите, като даваме странни изисквания на задачите, за които изкуственият интелект не би се досетил."

Според дванайсетокласници в профилираната природо-математическа гимназия, изкуственият интелект би могъл да е от помощ за учениците, но има и рискове.

"Изкуственият интелект може да бъде полезен, зависи за какво го използваш. Ако го използваш, за да видиш нови неща, които не можеш да намериш в интернет, а ги няма в учебниците, могат да свършат доста работа... Смятам, че със сигурност трябва по някакъв начин да се въведе тази нова технология, защото би могла да бъде много полезна на учениците. Също трябва да се отбележи, че понякога можем да се натъкнем на подвеждаща информация от изкуствения интелект, но определено е технология, която трябва да се използва и развива."

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45