събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Мястото на действието е сградата на Чешки Розхлас (Český rozhlas) на улица Vinohradská 12, Прага. На входа на радиото има пиано със столче. На пианото пише Umění slyšet (Изкуството да се слуша) и името на културната програма Vltava („Вълтава“). Пианото е в..
Всяка сутрин животът тече, разпродаден, изяден и изпит на парче. се пее в песента на „Веселите момчета”, група слепи музиканти от подлезите на София. Всяко нещо в живота има своята противоположност. Всяко нещо има антипод. Няма нищо, което да няма..
Тази събота в рубриката ни „Третото ухо” ви предлагаме „Господи, помилуй” от Михаил Величков. Участват артистите: Наум Шопов, Васил Михайлов, Невена Симеонова, Дияна Челебиева. Режисьор: Мария Нанчева. Михаил Величков (1917-1993) е български писател и..
Българският глас в ролята на посредник. Българският глас в ролята на инструмент за комуникация. Радиото е най-големият цивилизационен елемент , казва Петър Увалиев, който се определя самия себе си като професионален българин и главното измерение на това..
Гласовете преодоляват пространства. Българският глас, чут по радиото, преодолява разстояния и не е затворен единствено в хронотопа на България. Радиото като феномен довежда до втори феномен - културологична взаимопроницаемост, медиен интерес към друга..
В две поредни съботи Радиотеатърът ще излъчи документалната пиеса „Мъртъвци в отпуск”. Тя разказва историята и подготовката на кървавия атентат през пролетта на 1925 година в църквата „Св. Неделя”. Подготвен от болшевишкия агент и председател на военния..
Стълба, стъпала, изкачване, движение. Изкачване на стълби като аеробно упражнение - упражнение на тялото. Стълба към небето - сладък десерт, упражняващ синтеза на рецепторите за вкуса към изтънченост. И другата стълба - творческата, изкачването на която..
Тази събота в Документално студио ще звучи фичър, направен преди много години, който по никакъв начин обаче не е отживял, остарял или овехтял. Напротив, отдалечаването във времето от конкретните събития, предадени сами по себе си с проникновеност, точност и..
Картината е сцена, романът - предизвикан през слуха образ, музиката - онази, за която дори не знаете, че съществува. Изкуството ще ви посрещне по пантофи в единадесетия епизод на документалния сериал „Радиото”. Другите домакини: доц. Вяра Ангелова,..
Преди време Даниела Манолова, редактор в Радиотеатъра, бе поканена на католически младежки фестивал в Белозем. Тя отиде там по работа, но се върна с нещо неочаквано. Донесе силни впечатления и вълнения, които дълго пази в себе си, докато накрая ги превърна..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg