събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Обществото, казва френският философ Жан-Франсоа Лиотар, е изградено върху основите на мета-наративи – големите истории на общите възгледи към действителността. Мета-наративите действат по силата на колективната вяра на разказа за това как изглежда..
Тази програма представя един от образцовите модели на жанра фичър. Същевременно е демонстрация на свойството му едновременно да не бъде и да бъде актуален, да прилича на журналистика, но да не е журналистика, да бъде глобален и поради точно тази причина е в..
Отец Николай Петков е извървял дълъг път от светския живот до вярата. И накрая някак ги е слял, по най-добрия начин ги е обединил. Дали светлия му поглед към живота е въпрос на лек характер или на усилна вътрешна работа, разберете сами, като чуете..
Михаил Колони (1817-1893) е сред българските възрожденци, малко познати на широката публика. А неговият жизнен път е забележителен: в Букурещ - след завършване на гръцкото училище, става възпитател на синовете на румънския княз Гика, заминава след това за..
Не знам дали съм обичал майка ми. Това са първите думи на фийчъра „Нередактирани сцени от живота”. Всъщност думите са на режисьора Антоний Дончев. Те и останалите, онези на хората, които споделят за себе си, за същността си - пред микрофона на..
В рубриката „Документално студио” на 17 и 24 февруари ще покажем съответно първа и втора част на премиерния спектакъл на Радиотеатъра „Кота 506”. Това е пиеса по документи, неин автор е Ясен Атанасов. Изградена е изцяло върху документални..
Документално студио представя „Пророкувам предателство“. Автор – писателката Майя Динева, наша дългогодишна колежка и приятелка. Подзаглавието е „Въображаем разговор с Апостола“. Можем да наречем произведението на Майя Динева още миниатюра по писма на Васил..
„Наследството е голямата история на един обикновен човек, моя прадядо – Стоян Иванов Беслимов, носител на Георгиевски кръст, участник в пет войни и наследник на преселени в Делиормана през далечния 16 век от Арбанаси наследници на някогашни боляри“, казва..
Голямата българска актриса Домна Ганева е в ролята на изповядваща се пред изповедника – драматуржката от „Радиотеатъра“ Яна Добрева. В едно скромно и откровено признание Домна говори за любовта си с Николай Бинев, за починалия си син Боян, за живота без..
Големите заплашително – застращаващи и пагубно – вредни гранули станаха част от комфортното ни ежедневие, в коeто хем трябва да има място за домашни гальовници, хем грижите около тях трябва да са някак лесни, светкави. Този фичър разказва една подобна..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Русия обяви, че ще пази своите граждани и мироопазващите сили в молдовския сепаратистки регион Приднестровие, заяви Мария Захарова, говорителката на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg