събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
През 2015 г. авторката на все още неродения, но вече сериозно обмислен фичър тръгва по следите на едно разследване, разследване, което само по себе си продължава около 8 години, приключва 2005 и търси причините, обстоятелствата и виновните за трагичното..
В „Децата на Нонатола“ авторката Маргарита Благиева интервюира български малчугани, играещи във филм, описващ как еврейски деца предприемат рискован поход, за да се спасят от депортация в концентрационните лагери. Историята се е случила в италианския град..
Прекрасната Анита Кристи представя ромската съдба в документалния разказ „Роми, цигани, мануши“ на режисьора Милан Огнянов . Слушателите ще чуят неподражаемата циганска музика, ще се вслушат в мъдрите гласове на представители на етноса, ще се разходят..
„Отново за таралежчетата“ е документална радиопиеса от Майя Динева, създадена през 1992 година. Разказва за беззащитните и изоставени деца в България. Безспорно от тогава до сега ситуацията с децата, отхвърлени от родителите си с основателни или..
На 16 септември, събота, в рубриката „Документално студио” от 19.30 часа слушателите на програма „Христо Ботев” ще имат щастието да се срещнат с неподражаемия Джони Пенков и неговият собствен разказ за живота му. С типичното си чувство за хумор, с лекия..
На 9 септември от 19.30 до 20.00 часа в традиционната територия на говора – радиото – не ще чуете и една изговорена дума. В два експериментални проекта звукът ще е единственият пътеводител на историята. Възможно ли е звукови ефекти, подбрани и комбинирани..
...или „Двамата Ивановци” – това слушателите на Българското национално радио, програма „Христо Ботев”, могат да слушат в рубриката на редакция „Радиотеатър” „Документално студио”. В две поредни съботи – 26 август и 2 септември от 19.30 до 20 часа ще чуят..
Какво си казваме, когато видим на улицата незрящи хора? Питаме се: „Тия пък как се справят?” Тази почти цинична истина е цитат от документалния разказ „Веселите момчета” на Светослав Драганов. Отговорите на въпроса са в трийсетте минути, които имате..
„От другата страна на стъклото”. Или може би „От другата страна на радиоапарата”, както също би могла да се казва документалната „приказка” на Мая Бениеш, разказваща за Радиотеатъра отвътре. Разказва как се създава една постановка, а пред микрофона застават..
Темата за клошарите като клише, която Документално студио започна миналата седмица, продължава. Тази събота ще чуете „Монолози на скитника“ – от Николай Станков. Отново поглед към хората, които живеят на улицата и ровят в кофите за боклук. Този път авторът..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg