събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Епизод 4 на документалния сериал Берлин е изцяло и целеустремено фокусиран върху моментния звуков портрет на Берлин от октомври 1997 г., фиксиран и осмислен през гледните точки на няколко творци на филми, радио и телевизия, пристигнали от различни..
Lichtung е немското название на онова малко светло петно, което слънчевите лъчи, пробиващи гъста гора, оставят върху тревата. Lichtung е ключова дума и основно понятие в Епизод 3 на сериала Берлин , майсторско документално творение от аналоговите..
Фразата е казана на английски, с норвежки акцент, през един октомврийски ден на 1997-а в едно просторно студио на едно радио, чийто под е сглобен от изненадващо малки и тънки летвички паркет, пред една група хора, вторачили се в книжки с преводи и..
… на 12 октомври 1997-а, когато по току-що именувания булевард ЕВРОПА имаше улични телефони… все още… Документално студио този път се връща назад във времето към собствените си архиви и поводът за това е календарен. Календарно-съдбоносен...
Последният (засега) епизод на документалния сериал Радиото , този, който носи номер 20 в най-дългата (засега) документална аудио продукция, направена в България, е фактически поглед назад, към кухнята на целия сериал и на още хиляди артистични аудио..
Епизод 19 на документалния сериал Радиото следи 3 паралелни истории, случили се в настоящето на радиото и БНР. Записите са направени през 2015 и изминалите 4 години от онези интензивни дни на идеи, интервюта, продукция и постпродукция не са достатъчно..
Епизод 18: „Един средно напрегнат работен ден“ е направен след 5-годишно прекъсване на сериала "Радиото" и представлява своеобразно продължение на историята, разказана във вече направените през 2010 година 17 епизода. Новите 5 години от историята на..
„Човешкият глас“ на Жан Кокто, на Ингрид Бергман, на Ана Маняни, на Франсис Пуленк, на Айнщайн и Татяна Лолова, на Толстой и Иван Добчев, на Дарина Такова и нейните ученички, на Виза Недялкова и Вяра Ангелова е обект и субект и средство за изображение в..
Историята на музиката по радиото е история, събрала всякакви истории, и на тази същностна за радиото история задължително и трябва философски контекст. …музиката е говор… В епизод 16 Музиката, Каролина и малките секунди имаме време да разкажем три от тези..
Фразата е взета от интервю с Рей Чарлз. Интервюиращият Ед Бърнстейн още в първото си изречение използва думата гений и незабавната реакция на Рей Чарлз е да внимава с езика, който използва. Той самият смята, че е много далеч от това да бъде гений, но се..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg