Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виртуози и приятели – Джон Уилямс и Джон Етеридж

Джон Уилямс и Джон Етеридж
Снимка: Архив
Неделният следобед ще започне с великолепна интерпретация на Джон Уилямс – голямо име в съвременната музика, свързано с един от най-магическите и съблазнителни инструменти – китарата. Наскоро благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия получихме съвместен рецитал на „класика” Джон Уилямс и прочутия британски джаз-фюжън китарист Джон Етеридж, състоял се през август миналата година в рамките на Единбургския фестивал, от който ще предложим най-впечатляващите изпълнения.
Само след два месеца роденият в Австралия, но всъщност британец по баща и местожителство Джон Кристофър Уилямс ще навърши 72 години, но концертната и звукозаписната му дейност са все тъй интензивни и енергични. Успехът на съвместния му рецитал с Джон Етеридж е предизвестен, след като още през 2006 г. се появи албумът на Sony Places Between: John Williams, John Etheridge – Live in Dublin. Записът е направен на концерт, състоял се през юли 2006 година на Китарния фестивал в Дъблин и това всъщност е първият документален запис на Джон Уилямс. Концертът включва аранжименти на фолклорна музика от Африка, Южна Америка и Кабо Верде, вдъхновения от Бах и Били Холидей и авторски творби на съвременни композитори, а названието „Места помежду” внушава идеята за безкрайния брой на възможните места за срещи на изпълнители, творци и жанрове.
Рециталът от миналото лято в Единбург предлага различна програма от тази в Дъблин, която не може да се чуе никъде, освен на нашите вълни. Една от най-любопитните творби в програмата е на британския цигулар, контрабасист и композитор Пол Харт, роден през 1945 година. Започнал като басист в Националния младежки джазоркестър, а малко след това – като цигулар и пианист в състава на джаззвездата Клио Лейн, днес Пол Харт е известен като талантлив композитор и автор на аранжименти, който интензивно работи за киното и телевизията в жанрове, обхващащи от рекламни джингли до цялостни филмови партитури и теми за телевизионни сериали. В последните години Пол Харт се изявява и като сериозен класик. Написал е концерт за китара специално за Джон Уйлямс, както и творби за духови ансамбли, симфонични оркестри и джаз-групи. В началото на 80-те години на ХХ век Харт създава сюитата „Тема и Отклонения”, вдъхновена от и структурирана в стила на бетовеновата „На Елизе”, а пиесата, която свирят Уилямс и Етеридж, е още по-впечатляваща. Нарича се „Конят на Лудвиг” и цитира тема от соната на Лудвиг ван Бетовен. Какво общо има конят тук? Оказва се, че Бетовен посветил три от своите клавирни сонати на някоя си графиня ван Бруно, чийто съпруг бил висш офицер в армията на Наполеон. Както е известно, в един кратък период от живота си Бетовен е бил искрено възхитен от Наполеон и идеите за свобода и братство, докато не се разочаровал горчиво. Когато съпругът разбрал за посвещението, за благодарност той изпратил на Бетовен скъп подарък – въпросния кон. Както разказва самият Джон Уилямс на публиката от Единбърг, бедният Бетовен съвсем не знаел какво да прави с подаръка, тъй че го дал на някакъв свой познат да го гледа. Въпросният човек спечелил доста пари с помощта на коня, но не пропускал всеки месец да праща на Бетовен сметка с изхарчените средства за храна на животинчето. Какво се е случило по-нататък, не се знае. Важното е, че Джон Уилямс и Пол Харт се вдъхновили от историята и композиторът създал „Коня на Лудвиг” за две китари в две части.
И във връзка с този прекрасен китарен рецитал, да не пропуснем да напомним, че на 21 февруари се навършиха 120 години от рождението на „бащата на съвременната класическа китара” – виртуозния испански китарист Андрес Сеговия, който между другото е учил и напътствал и самия Джон Уилямс, макар между двамата да е имало напрегнати моменти. Е, от днешна гледна точка вероятно Джон Уилямс вече не се сърди на великия Сеговия, каквото и да е преживял на майсторските му класове в младежките си години. Тъй че, в памет на Андре Сеговия ще прозвучи финалът на „Фантазия концертанте” от Ейтор Вилла Лобос, създадена специално за Сеговия през 1951 година. Записът е на Джон Уилямс с Английския камерен оркестър, дирижиран от Даниел Баренбойм.

неделя, 24 февруари, от 14.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Маринов

Дирижира Иван Маринов

"Нямах намерение да ставам професионален музикант. Майка ми не искаше да тръгвам по този път. Когато бях студент в Юридическия факултет, аз се занимавах тайно от нея с композиция. Парашкев Хаджиев, Панчо Владигеров и Веселин Стоянов я убедиха, че има смисъл да се посветя професионално на изкуството… Присъствието на авторитетни личности около теб, когато..

публикувано на 11.10.25 в 08:15

Def Leppard получиха звезда на Холивудската алея на славата

Британската рок група Def Leppard получи звезда на Холивудската алея на славата, предаде испанската агенция EFE . На церемонията присъства и американският изпълнител Джон Бон Джоуви , с когото ги свързва приятелство още от 1986 година. В изказването си той изтъкна, че е техен фен още преди да се запознаят и че тяхното влияние върху..

публикувано на 10.10.25 в 14:18

"Радиодеца" откриват сезона с песен и усмивка

В рубриката "Културният ни компас" отправяме една покана за събитие на Българско национално радио . Вокалната група "Радиодеца" ще открие сезона с много песни и настроение днес от 19 часа в Първо студио на БНР . В програмата ще прозвучат познати и незабравими детски песни като "Зайченцето бяло" и "Есен в гората" на Петър Ступел ,..

обновено на 10.10.25 в 10:32

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

Cantenac Dagar и Масацугу Хатори в София

"Една уста, едно банджо, един стол, двама души"  – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar  от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..

обновено на 08.10.25 в 21:31