Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В „Резиденцията“ на Георги Тенев

Снимка: @TenevOfficialPage

Субективна ли е реалността и относителен ли е моралът? В хладнокръвната жестокост на младите ли се ражда истината и кое подклажда надеждата за утрешния по-добър ден?

Животът в една държава, която много прилича на нашата, но съществува в нов ред и очертания, изпитва „правилния възглед“ на хората за света и поставя под въпрос съществуването на абсолютната стойност, буди питания от този вид, които започват да се прокрадват в създанието на читателите. Тези, които са спрели поглед върху черната книга с белия надпис „Резиденцията“.

Новият роман на Георги Тенев изследва бъдещето и значението на истината в него. Това бъдеще, което в известна степен е и съвремие. „Резиденцията“ му се простира в страна, разделена между Планинската република и Свободната зона, в която има Министерство на последствията, Дом на истината и един Рилски урок. Там, някъде в средата на 21 век, авторът се опитва да разгадае мистерията около човешката трансформация – параболата, в която от революционера с перчем, който обича и може да бъде обичан, човек се превръща в репресиращ диктатор, потънал в самота.

„Това е толкова очевидно и се случва толкова постоянно, включително пред нашите очи, и същевременно не знаем каква е тази магия, какъв е този демон. Дали това е порастването, дали това е неизбежното стареене, включително и на политиката? Не знам, но за мен това е интересно. По-скоро мен ме е страх дали всеки един от нас, в своя частен живот, личен живот, семеен живот, романтичен живот, не минава през такава парабола. Може би минава и това е доста страшно“, сподели в „Артефир“ писателят.

Темата на историята в „Резиденцията“ не е толкова политиката в една държава, колкото екологията в нея, защото хората започват да виждат провала на една система именно чрез екологичните катастрофи, до които тя води, смята Георги Тенев.

В звуковия файл той разказва и защо гледа на изкуството като на „мигове на риск в една контролирана среда“, която води до реакция и съхранява паметта ни за непосредствено важните неща.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература" в СУ "Св. Климент Охридски"

На 3 октомври от 18.00 ч. в Конферентната зала в Ректората ще се проведе Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература". Събитието се провежда в рамките на Празниците на културата на Доминиканската република (1-6 октомври) в Българския културен център в София. Гости ще бъдат четирима изтъкнати писатели и общественици от далечната карибска..

публикувано на 02.10.24 в 17:55

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45