На 31 март в Дубай ще бъде закрито Експо 2020, на което държавите показват иновативните си постижения. Световното изложение, което тази година навършва 170 години, е първото организирано в Близкия изток и първото за цялата история на тези прояви, където всички страни-участници имат собствени павилиони – 192 на брой. Като добавите тематичните палати, се получава грандиозен град от бъдещето, сътворен насред пустинята. А пред вратата му акостира специално построеното метро, което се управлява не от машинист, а от компютър. На нас вагоните само за жени и деца ни звучат сензационно, но за тукашните нрави са нещо напълно нормално. Освен това има и луксозни купета, билетът за които е шесторно по-скъп.
За да обходите обстойно всички павилиони, ще ви е нужна поне седмица. С наета предварително електрическа количка с шофьор за по-бързо придвижване из палатите можете да изпълните амбициозната си програма за три дни с препускане.
Колкото и да търчите обаче, не пропускайте инсталацията „Водата“. В Дубай са обсебени от живителната течност и са създали феерия от вълни, пръски и потоци.
И докато от павилионите на домакините и развитите в технологично отношение държави очаквах разюздан полет на фантазията, голямата изненада за мен бе палатата на Саудитска Арабия. Със своите 13 хиляди квадратни метра тя се оказа втората по големина след тази на Обединените арабски емирства.
Очевидно саудитците ревнуват комшиите си от шеметния напредък и също искат да бъдат привлекателна в туристическо и технологично отношение страна. На Експото научих, че строят футуристичен град Неом, който е 33 пъти по-голям от Ню Йорк!
Палатата е квинтесенция на огромните им кроежи. Отвън тя прилича на косо поставена книга. По едната ѝ страна пробягват надписи в зелено, предполагам цитати от Корана. А на централния екран тече увлекателно шоу. Приключението започва още от входа. И изолираната доскоро Саудитска Арабия отваря границите си за всички, пожелали да я посетят без виза. Движеща се пътека, като на летище, плавно ги повежда по серпантината надолу. А за да не им е скучно, над главите им има огромно огледало, в което могат да потърсят лицата си.
Четирите стълба, на които се опира концепцията на саудитския павилион, са: хора, природа, наследство и възможности. Екипът на архитект Борис Мика умишлено избягва криволичещите и прекалено сложни форми, които са трудни за възприемане от посетителите.
„Призматичният обем внушава мисли за солидна, решителна и надеждна страна. Красиво изработената структура се издига нагоре като символ на сплотено общество с неограничени амбиции“, разкриват архитектите. Простотата на линиите на павилиона, съчетана с фасадата му, която се отваря като прозорец към бъдещето, излъчва приветлив жест и предизвиква интереса на минувачите.
Мащабни извити екрани потапят посетителите в пейзажите, които показват 22 различни места, разпрострели се върху 11 хиляди километра. Палатата е получила платинен сертификат, най-високата международно призната оценка за устойчивост. Със своите 650 слънчеви панела мястото се нарежда сред най-устойчивите сгради в света.
Не се минава и без поставени рекорди на Гинес. В павилиона на кралство Саудитска Арабия са цели три – за най-голям интерактивен под с около 8 хиляди LED светлини, най-дълъг интерактивен воден обект – 32 метра и най-голям LED огледален екран с площ 1300 кв.м.
Щом влезете, стъпвате върху „Пътеката на наследството“, която всъщност е мултисензорен ескалатор. Той ви придвижва не само от зала в зала, ами и през различни епохи. Да, съзнаваш, че крепостите, които виждаш, са вписани в съкровищницата на ЮНЕСКО, но холограмите на древни арабски войни и отрудени селяни сякаш вграждат сянката ти в тях. И пътешествието сред историята и природата на тази страна продължава с помощта на технологията IMAX.
Край мен профучават болидите на пистата за Формула-1 в Джеда. Ескалаторът ме води към бъдещето, заобиколен от кристали от 2030 г.
Няма грешка. Saudi Vision 2030 разкрива дългосрочния национален план за промяна. Акцентът на изложбата е плаваща виртуална сфера с диаметър почти 30 метра. Тази колосална артинсталация е създадена от група саудитски художници. В залата по-чувствителните могат да изгубят ориентация, а любителите на социалните мрежи да нащракат безброй снимки за Инстаграм.
Снимки и видео – Магдалена Гигова
Знaчим пpoбив в ĸвaнтoвитe изчиcлeния бeшe пocтигнaт, cлeд ĸaтo изcлeдoвaтeли oт Oĸcфopдcĸия yнивepcитeт cъздaдoxa мaщaбиpyeм ĸвaнтoв cyпepĸoмпютъp, cпocoбeн нa ĸвaнтoвa тeлeпopтaция, написа преди дни "Индипeндънт". Какво е значението му за развитието на квантовата технология, разяснява докторантът по квантова механика Иво Михов. "Един квантов..
Мария Аргирова. Тя е млад учен с дълга професионална биография. Мечтае да стане археолог, но се запалва по химията. Д-р Мария Аргирова съвсем наскоро получи наградата "Еврика" за постижения в науката, но преди това е носител на съвместната награда на фондация "Еврика" и Съюза на учените в България за отличната защита на дисертационния си труд. Освен..
Третият епизод от поредицата акцентира на различните категории, през които антропологията разглежда света. На вярванията на дадени култури, сформирани и обуславяни от тяхното битие. Както религиозни, така и онези, свързани с някои митологизирани образи, всяващи страх и служещи като възпитателна мярка до ден днешен. Анатомия на страха: Епизод 1 –..
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния археологически институт с музей на Българската академия на науките. Представени са над 500 експоната от 32 обекта, различни като вид и хронология – от праисторията до Късното средновековие. Находките..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент Охридски". Доц. Стойно Стойнов от Института по молекулярна биология на БАН е един от двамата делегати за България в Лабораторията. "В Института по молекулярна биология имаме доста лаборатории, които..
Колкото е необяснимо абсолютното, толкова е необяснимо и това, което ни подтиква към неговото търсене, смята актьорът Стелиан Радев. Той влиза в ролята на..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на..
Кои са митовете за страшния интернет? Каква е представата на родителя за неговото дете в социалните мрежи? Къде е то – в страшната гора, в която са..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg