Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Представлението "Макбет Мюе" от Канада гостува у нас

Снимка: Столичен куклен театър

Представлението "Макбет Мюе" по Шекспир на канадската трупа за куклен театър "La fille du laitier“ представя историята на войник, верен на страната си. Той среща 3 вещици на бойното поле, които му казват, че ще бъде крал. Сега Макбет и партньорката му в престъпленията – лейди Макбет, вървят по кървавия път на амбицията, силата и предателството. Макбет Мюе напълно деконструира трагедията на Шекспир и я превръща в бързо развиващо се действие. В дълбоко театрално преживяване, което използва тялото, предметите като образи и тонове изкуствена кръв. Цели сцени са редуцирани в просто един миг, а сложната и красива поезия на Шекспир е приглушена. По пътя двойката се трансформира безвъзвратно. Светът на нашия Макбет е напълно лишен от морал и мисъл. Той е толкова обсебен от действията и резултатите, към които се стреми, че сякаш човешките животи са за еднократна употреба като чаши от стиропор. А жестокостта, кръвта, останките, боклукът ще останат за бъдещите царе, разказва актрисата Мари Елен Беланж:

"Думите на Шекспир звучат толкова силно, текстът е пълен с метафори и символи, които са толкова широкоразпространени и докосващи. Открихме, че дори когато лишим нашето представление от всички глаголи, пак е много лесно да предадем силата на историята. Решихме да я предадем и репрезентираме като символ през нашите тела и чрез някои обекти, които използваме като символи. И така дори посланието е още по-силно, защото на моменти излизат и животински чувства и усещания. Това е история за магията, за кръвта, за детската смъртност. И някак естествено за нас, като трупа, е да пресъздадем това без думи. Разбира се, използваме и текста, добавили сме няколко пролога. Вмъкнали сме ги, за да обособим важността и образа на всеки в семейството. 

Има много хумор в историята, въпреки че това е трагедия. Случва се на публиката, докато се смее на някакъв момент, да се замисля за него и да си каже – да, това е лудост, това е нещо глупаво. Боравим много и с тишината като символ. Например чупим яйце на сцената, преди това е тихо и след това чуваме възклицанията на публиката. Но това е силата на кукления театър и начинът, по който той може да работи с обектите. Искахме всеки да разбере историята, даже и ако не е запознат с Шекспир и Макбет, защото в крайна сметка това е история за прекаленото желание за власт и сила, за самозабравата да искаш всичко за себе си и да не оставяш нищо за другите, за желанието да убиваш всеки друг, само за да не се изпречва на пътя ти и да бъдеш на власт. Така че това послание е много лесно да се разбере и е много валидно за всяко едно време. Така че ако публиката е запозната с основния сюжет, ще хване някои от шегите и мислите, които сме закодирали като символи. Ако пък не са чели Макбет, пак ще разберат идеята.“

В Канада представлението на трупата основно е насочено към тийнейджъри. В представлението има съревнования и битки като символи и изкуствена кръв за тях, има и сексуални сцени, но са представени хумористично. Трупата "La fille du laitier" е театрална компания в Канада и типично за нея е преносима театрална сцена, доста голяма, прикрепена към камион за доставка, театърът пътува така и играе навън на различни места. "В Канада, в Монреал, не много хора посещават театрите, затова ние отиваме при тях. Понякога театърът за тях е твърде скъпо удоволствие, твърде сложен." Мари си обещава, когато е учила театралната си специалност, че наистина трябва да направи нещо, за да може театърът да достига до повече хора и това да е безплатно за тях. И това да се превърне като зависимост от храна за тях, като душевна храна. И така стига до идеята за пътуващ театър, трупата започва през 2016 година и през лятото прави много семейни представления навън. Работи и с театъра на предметите, залага повече на движения и хореография, друг път на обекти, или пък на текст.

Най-новото представление на групата се казва "Преди да стана дърво". То е за болестите при децата. Работят с метода на звуците и поезията.

Представлението беше част от 12-ото издание на Международния фестивал за уличен и куклен театър "Панаир на куклите" на Столичния куклен театър.

Чуйте интервюто с Мари Елен Беланж в звуковия файл.

Снимка – Столичен куклен театър


По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00