Филмът не е сън, не е и мечта, макар много често да носи усещане точно за това. Филмът е произведение на изкуството и като такова осигурява пряк път до човешкото съзнание. Особено до това на децата. Те имат нужда от кино, което да общува с тях, докато ги забавлява. Възможно ли е обаче да се възроди традицията в детските филми, в които водещи са именно децата и техните преживявания?
През април Националният филмов център обяви специална сесия за финансиране на филми за деца. Поводът е 40-годишнината от създаването на емблематичните "Куче в чекмедже" и "Рицарят на бялата дама" и 50-годишнината от създаването на "С деца на море". Все филми, които говорят за постиженията на българското кино и които колкото разкриват пред децата възможностите, които животът може да им предложи, толкова и доближават възрастните до света на малките, където всичко е някак по-истинско и чисто.
В "Какво се случва" въпросите бяха насочени към създателите на двата филми, представители на детското кино в тазгодишния 40-и фестивал на българския игрален филм.
"Случаят Тесла" на режисьора Андрей Хадживасилев е филмът, който спечели наградата на публиката на "Златна роза" тази година. Той събра 800 зрители в залата на Фестивалния и конгресен център във Варна. Филмът е продължение на "Случаят Кюри" и отново отдава почит на постиженията в науката, докато въвлича децата във всевъзможни игри и забавления. Този път освен животни са намесени и скаути.
Режисьорът и копродуцент на филма Андрей Хадживасилев тематично и тенденциозно се интересува от детското кино. Той работи главно в този жанр и е посветен на мисията си да го развие и популяризира. Той има идеи как може да бъде подкрепено развитието на българското детско игрално кино, като например с извънредни сесии и квоти. За него на първо място винаги е интересът на публиката. А неговата публика са децата.
След световната премиера на "Случаят Тесла" на фестивала на българския игрален филм за режисьора и екипа на продукцията предстоят детски филмов фестивал в Германия и участие в други европейски страни.
Заснет за 21 дни, без репетиции, а само с кастинг и едно четене на маса с насоки върху сюжета, филмът подчертава интересната връзка на създаване на изкуство за деца от деца. Защо това е важно – Андрей Хадживасилев разказва в звуковия файл.
Мартин Паунов и Поли Иванова влизат в ролите на Тони и Рая – главните герои в "Случаят Тесла". Те разказват какво кино искат да гледат децата. Разговорът с тях започва от работата им на терен и приключението, в което се е превърнал филмът за тях.
Дете потъва в истините за живота и смъртта във филма "Български кораб потъва в бурно море" на Петринел Гочев. Дебютът в киното на познатия ни иначе театрален режисьор беше другият детски филм в конкурсната програма на "Златна роза" 2022.
Според Гочев макар и да бъде определян като детски, филмът всъщност е много повече за възрастните, които са забравили какво означава да си дете в този суров свят и имат нужда да си припомнят как да общуват с малките, но много по-емоционални, чувствителни и чисти хора – децата.
"Български кораб потъва в бурно море" прониква в психиката на детето, докато го среща със смъртта и го лекува от травмата, която тя му нанася. Това се случва на фона на историята за две момчета, заобикалящия ги свят и изправянето им лице в лице пред важните неща в техния живот. Филмът гласи, че седемгодишният Петьо няма търпение да стане голям и брои дните до започване на учебната година, когато в една слънчева сутрин майка му му съобщава, че баща му е заминал в чужбина… Петьо е изпратен в принудителна ваканция на село, където открива приятелството в лицето на шестгодишния Филип и двамата се изправят срещу Тайфата и истината.
Филмът носи посланието, че в дълбокото се осъзнава живота, а в очите на децата той е в пъти по-смислен, свободен и натоварен както с очаквания, така и с възможности. Петринел Гочев разказва повече.
В новата книга на писателя "Убийство на булевард "Стамболийски" отново се срещаме с познатия характерен почерк, но бавната му и наситена с нюанси проза тук е ускорена, историята е разказана с динамика и с типично Чавдар-Ценовия неподражаем хумор. Преплитането на "криминалната" история, която уж е главна, ако съдим по заглавието, с драмата на средния..
В Драматичен театър – Пловдив тази вечер отново ще се играе "Одисей", една от най-мащабните постановки на творческия тандем Диана Добрева – режисьор и Александър Секулов – драматург. Повече за пътя на човека към себе си, срещу себе си и отвъд себе си в постановката разказва Александър Секулов – чуйте:
В "Нашият ден" проф. д-р Николай Ненов представя проекта на Регионален исторически музей – Русе "Българският Модерн – изложба и каталог". Интерактивната експозиция представя изявите на сецесионното изкуство в българското предметно битие през периода между двете световни войни. "Българският Модерн е специфично явление, слабо познато у..
Националният исторически музей представя изложбата "Древни находки и нови открития. Археологически сезон 2024" с над 1400 находки от 22 обекта в страната. В "Нашият ден" гостуват д-р Мариела Инкова , ръководител на отдел "История на България през средните векове VII-XVII в." и Михаил Ваклинов от отдел "История на българските земи в..
Регионална библиотека "Любен Каравелов" - Русе търси любовта в нас и около нас с фотоконкурса "Любовта е навсякъде". В "Нашият ден" Цветелина Шанова , библиотечен специалист, разказва, че фотоконкурсът е посветен на Деня на любовта и виното – 14 февруари . Снимките могат да интерпретират темата свободно – от отражението на обичта в..
Предаването е посветено на 90-годишнината от основаването на Българското национално радио и на изработената по този повод дигитална платформа за неговата..
Във Военномедицинска академия бе представен апарат за роботизирана хирургия Da Vinci Xi от ново поколение. Апаратът комбинира високотехнологични иновации..
"Лазарица" е първата премиера за новата година в Драматично-кукления театър във Враца. Постановката по прочутата пиеса на Йордан Радичков е дело на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg