След края на източно-европейската обиколка на френския президент Еманюел Макрон, разговаряме с Адриян Николов, икономист в Института за пазарна икономика. Интервю на Емилия Николова в предаването "POST FACTUM"
- Каква е конкретната цел на Макрон, какви са измеренията на исканията му и възможно ли е това да се случи?
Това, което прави Макрон е насочено не толкова към българската публика, колкото към френската. Той изпълнява едно предизборно обещание и се опитва да демонстрира своето желание да разсъждава и да действа по въпроса, отколкото да очаква да достигне до реално политическо действие за ограничаване периода на командировките до една година. Неговото предложение е много по-умерено от това, което представителите в България са очаквали, включително на организациите на шофьорите се опитаха да представят т.е. в никакъв случай няма да стане дума за изтегляне на каквито и да било командировани работници, а за съкращаване на максималната продължителност, която могат да прекарат в друга европейска държава в рамките на една година.
- Намеренията, които визира Макрон в България, за цяла Европа ли се отнасят?
- Именно, да. Тук става въпрос за промяна на европейска регулация, която вече съществува. Настоящият режим казва, че командировани работници, които работят във фирма в изпращаща страна са задължени да получават поне минималната работна заплата на приемащата страна, но имат право да плащат своите социални осигуровки в страната, която ги изпраща. Това е елемента, който Макрон се опитва да представи като социален дъмпинг, т.е. предоставя конкурентно предимство пред местните работници, които работят на френския пазар в неговия случай. Дали това е така, е доста съмнителна тема. Лично аз не съм виждал убедителни доказателства, че подобен социален дъмпинг изобщо се случва.
- Числата говорят сами по себе си. Колко са командированите работещи българи във Франция и да видим дали е сериозно влиянието им на пазара на труда?
- Има около 2 милиона души, които са изпратени от Източна в Западна Европа. Около 14 хиляди българи работят по този тип командировъчни отношения в Западна Европа, но дори те до един да са на френския пазар, макар да не е така /само в Германия има два пъти повече командировани работници, отколкото във Франция/, те не са в състояние да повлияят по какъвто и било начин на местния пазар, пък било то и да са в един сектор.
- В кой сектор са съсредоточени?
- Според данни на Евростат това най-често се случва в строителството. Второто място е транспортът, но тук говорим за много по-кратки командировки. Строителят отива в друга държава и работи между четири и шест месеца, а шофьорите на камиони пътуват за много по-кратки периоди от време "от и до" дестинацията си, но времето, през което са извън страната си, се води командировка. Затова техните организации се изказаха най-остро за тези регулации.
- Само че синдикалните организации у нас казаха "да" на това предложение.
- Аз лично не можах да си обясня реакцията на синдикатите. По-скоро ми се струва, че те се опитват да играят на нотата "честно заплащане", което е много лесно продаваемо съобщение за техните членове и хората, които ги подкрепят. Тяхната реакция беше много бърза, в рамките на няколко часа след първоначалните разговори. По-скоро синдикатите се опитват да защитават позицията си за равно заплащане в рамките на ЕС.
- Да, но ако беше еднакво заплащането, едва ли щяхме да имаме тази тема.
- ЕС изобщо не включва идея за равно заплащане. Няма го в начина, по който сме се конституирали тази политическа организация.
Има ли бъдеще тази идея и как източно-европейските държави гледат на тази идея, чуйте в интервюто на Емилия Николова с икономиста Адриян Николов:
След решението на Върховния административен съд, който определи като незаконни екостикерите в автомобилите, следва да бъде върнат стария вариант на тези стикери. Това съобщи в предаването на Радио Варна „Позиция“ адвокат Петър Славов. Той е един от авторите на жалбите срещу промените в наредбата, с които бяха въведени новите стикери с чип...
Дарина Минчева от школата по модерен балет "Вива денс" при ЦПЛР - Общински детски комплекс, град Варна, завоюва двоен голям успех на провелия се в курорта "Златни пясъци" Международен детско-юношески фестивал-конкурс "Свят, изкуство и море". Възпитаничката на Ирма Каспарян беше удостоена с два приза "Лауреат първа степен". Те ѝ бяха връчени в..
Сигурно си спомняте култовото списание за разкази в картини "Дъга"? И сигурно си спомняте, че една от комиксовите поредици в него беше за "Елемаг, воинът на хан Тервел"? Може би най-популярният исторически стрип у нас, излизал през 80-те години на миналия век. Автор на комикса "Елемаг, войнът на хан Тервел" е Любомир Манолов. Десетилетия по-късно или..
Водещи експерти, анализатори и професионалисти от имотния сектор дебатираха във Варна тенденциите на пазара. Форумът бе част от проекта Real Estate Business Forums and Awards, който за десета поредна година събира браншовиците. Целта е да се видят добрите практики и начините за достъп на потребителите до надеждна информация. Ние..
Не се очакват проблеми при производството на пшеница за вътрешно потребление у нас, тъй като България произвежда изключително големи количества. Това съобщи за Радио Варна Радостина Жекова, председател на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите , в деня, в който Националната асоциация на зърнопроизводителите официално открива жътвената кампания...
Интервю с Jim Müller (KISSIN’ DYNAMITE, LEAGUE OF DISTORTION) KISSIN’ DYNAMITE се събират в Германия през 2006 година. Те са банда, която съчетава духа на класическия хард рок, глема и модерната енергия на хеви метъла. С албуми като „Ecstasy“ (2018), „Not the End of the Road“ (2022) и най-новия „Back with a Bang!“ (2024), бандата не спира да..
H!GH 5IVE е музикален проект, идеята за който се ражда след един разговор в късните часове между Костадин Цветков-Кобо и Ясен Цеков-Фенги преди 12 години. Двамата на момента разбират, че гледат в една посока по отношение на интересите си в музиката и решават да се съберат в студиото, за да нахвърлят някои музикални идеи. Комбинацията между..