Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безопасни ли са пътищата ни през лятото?

Заради уличните ремонти във Видин, на пътното платно са и пешеходците
Снимка: Полина Тодорова
През летните месеци, по време на отпуските движението по пътищата става по-интензивно, и за съжаление жертвите на пътни инциденти се увеличават. Това е статистиката, която отчитат от МВР. През месеците юни, юли и август на 2013 година на територията на област Видин са регистрирани 114 пътнотранспортни произшествия с четири жертви и 37 ранени.

Институтът за изследвания, образование и развитие "Отворена младеж" представи резултатите от анализ на ситуацията по пътищата. 85% от анкетирани смятат, че не се чувстват сигурни на пътя- независимо дали зад волана или като пътници.

"Направихме допитване сред водачи и пътници- да кажат доколко са безопасни пътищата. Оказа се, че около 85% от хората смятат, че пътищата ни не са безопасни. Същите тези хора ги попитахме правят ли всичко възможно да избегнат риска от пътнотранспортни произшествия- дали си слагат колана, дали спазват ограничението за скоростта. По-големият процент от отговорите са, че винаги слагат предпазния колан на предната седалка- такъв отговор са дали 90% от анкетираните. При колана на задната седалка обаче процентът драстично спада... Направихме с полицията и акция "Шофирай отговорно и толерантно", като най-често се констатираха нередовни документи. Плашещото е, че имахме около 10% технически неизправни автомобили
"- каза за Радио ВИДИН Костадин Кръстев, сътрудник във Видин на "Отворена младеж".

Сред другите често констатирани нарушения по българските пътища са неспазването на дистанция. От наблюдаваните близо 4000 превозни средства, 16% от водачите не са спазили дистанция, наблюдавали са и поведението на пешеходците.

"При водачите освен неспазването на дистанция, 15% се престрояват без мигачи, 14% спират неправилно, 13% са без колани. Изучихме поведението на около 2000 пешеходци, от които 709 направиха нарушение- 24% от тях пресякоха на необозначено място"- уточни Костадин Кръстев:

През летните месеци движението по пътищата е по-интензивно, включват се мотористи, велосипедисти, водачи на пътни превозни средства, теглени от животинска тяга и много селскостопански машини. Като се добавят и многото затворени улици, заради изпълнението на проекта за водния цикъл, ситуацията става още по-изнервяща за шофьорите. Писането на sms-и и говоренето по телефона е сред най-честите причини за отвличането на вниманието на водача от ставащото на пътя. Затова е важно всички да бъдат отговорни зад волана, и да тръгват пет минути по-рано от предвиденото, каза още Костадин Кръстев. Според някои от участниците в допитването, най-ефективните мерки за намаляване на жертвите по пътищата са ремонт на пътната инфраструктура и увеличаване на размера на глобите.

 "Шофирането е една отговорност, която е споделена от цялото общество и за да успеем да се запазим, трябва всеки да допринесе със своето отговорно поведение"
- допълни нашият събеседник.

Още за безопасността на пътя, за констатираните нарушения и мерките за намаляването им може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28