Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви са причините за агресията сред учениците

Денят на розовата фланелка е една от инициативите срещу насилието в училище.
Снимка: Петя Генова, архив

Видински ученици казват, че по поведението може да бъде разпознат насилникът. Причините: възпитанието вкъщи и агресивно поведение на някой от родителите, което детето копира. Младежите могат и да разпознаят жертвите на насилие, защото те са подтиснати, не говорят с никого и обикновено избягват контакти с други ученици.

"Ако оставят детето само, започва да прави грешки... В повечето случаи боевете се дължат на провокация или от обиди, аз съм виждал и от завист... Някои излизат извън контрол и се случват такива неща... Според мен зависи и от компанията, с която се събират... То става от бъзик... Повечето от моите съученици- момчета, когато някой изкара по- висока оценка, започват да се шегуват с него... По-скоро заради завист...", коментират причините за агресията и на какви случаи са станали свидетели видински деца.

Ролята на семейството при възпитанието на подрастващите е най- важна. Когато има проблем, обаче, и родителят не може да се справи сам, би могъл да потърси съдействие от специалистите в училище- педагогическия съветник и училищния психолог.

Педагогически съветник с 18 години стаж е Мария Митева, във видинското Основно училище "Любен Каравелов". Основните функции на специалиста са няколко- диагностична, консултативна, превантивна и корекционно- развиваща, която има за цел да подпомага подрастващите в осъзнаването на техните особености, да се подпомагат в преодоляване на кризи. Това са конфликти с родители, развод, смърт на близък, както и прояви с девиантен характер, като агресия, кражби и други.

СнимкаВ такива случаи обикновено съдействие търсят самите ученици, към педагогическия съветник се обръщат и класните ръководители, които са най- близо до децата.

"Когато е налице някаква по- инцидентна ситуация, в която се налага работа с ученик, тогава аз съм човекът или класният ръководител, който извиква родителя в училище за среща. Посредническата функция на педагогическия съветник не е лесна задача, защото трябва да е в ползва и на двете страни", каза Мария Митева.

Според нея агресивното поведение не се появява светкавично. За неговите прояви роля играят различни фактори:

"Ако в семейството детето е потиснато или ако в семейството моделите на поведение са агресивни- т.е. родителите постоянно се карат. То копира един модел на поведение, който смята за "правилен" и го прилага сред връстници или сред по- малки от него. Обикновено жертвата е такова дете, което е по- слабо, по- потиснато, по- свито."

Женя Симеонова е психолог в Основно училище "Любен Каравелов"- Видин от година и половина. Започнала работа с деца със специални образователни потребности по училищен проект - "Подкрепа за равен достъп и личностно развитие". Работи в три направления- психодиагностична дейност, която е обвързана с проучване и оценяване на индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности; оценяване на тяхното интелектуално развитие; на когнитивните процеси; терапевтична дейност, която е насочена към корекция на тези процеси и консултативна дейност, насочена към ученици, родители и учители. Едни от родителите са отворени към проблемите и готови да помогнат на детето си с каквото могат и детето им да се развива все по- добре, други все още не са приели факта, че детето им има проблем.

Снимка"Наличието и осигуряването на психолози и педагогически съветници в училищата е доста важен момент и би било добре да има и единия, и другия специалист, за да могат да бъдат обхванати колкото може повече деца", каза Женя Симеонова.

Училищният психолог ще продължи да работи с педагогическия съветник, защото агресията е наболял въпрос:

"Един от основните фактори е и ситуацията в семейството. В повечето от случаите, когато някой се обръща към нас със заявка за проблем, голяма част от случаите нещата в семейството не вървят добре- има или конфликти, или родителите са разделени. В други случаи, самото време е такова, че дори и по телевизията сме заляти с новини за насилие и агресия, също така и това съсредоточаване на децата в мобилните средства ограничава социалните им контакти, междуличностните отношения. Ценностите също са останали някъде назад. Те просто нямат това уважение, нямат този респект към авторитетите- както в училище, така и вкъщи."

Когато психологът започва работа в конкретен случай, първо се запознава с проблема и какво е провокирало ситуацията, търсят се гледните точки на двете страни. Работата на специалиста е и може да накара ученика да осъзнае тежестта на това, което е извършил и евентуалните последици.

Много често споделяна реплика на родителя е- "Той не се държи така вкъщи". Причината за едно поведение у дома и за друго в училище, е че вкъщи детето не е оставено да бъде себе си и търси внимание, което понякога привлича като се държи провокативно.

СнимкаНезачитането на другия, като че ли предизвиква толкова силни агресивни прояви. Стимулите от външния свят също имат своето влияние върху децата- насилието по телевизията, компютърните игри, затруднената комуникация на живо с другия човек, смята психотерапевтът Дора Прангаджийска:

"Моето поколение, едни 20-30 години назад ние, учениците бяхме доста ограничавани от гледна точка на поведението си, имаше прекалено силна и сериозна рамка от страна на семейството, на училището, на различните институции и структури и тъй като започна да се говори, включително и ние- психолозите, че тази рамка е изключително вредна, което е така, някак си, като че ли днешният български родител може би така крайно възприе да бъде разчупена рамката. Винаги в комуникацията има едно "аз" и едно "ти". Това съм аз самият и другият срещу мен. Като че преди години нямаше значение аз как се чувствам, основно правехме за другия- другият да е  добре, да е щастлив. Сега има една тенденция през последните години към едно фокусиране върху аз, върху себе си, аз как се чувствам, без да зачитам границите на другия, това как се чувства другият. Като че от едната крайност някак си се мина в другия. И това незачитане на "ти" като че ли предизвика толкова силни, агресивни прояви."

Живата комуникация човек- човек е доста стеснена, децата общуват повече с компютъра, отколкото с връстници или с родители. И това в един момент започва да оказва въздействие върху поведението на подрастващите. Един родител винаги може да види индикациите и да разпознае, ако неговото дете е жертва на насилие.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Външната политика на Тръмп може да извади ЕС от летаргията

"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра". Той е с..

публикувано на 25.02.25 в 13:17

Защо расте броят на работещите пенсионери

Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..

публикувано на 24.02.25 в 14:31

Правителството с опит да гарантира адекватни минимални работни заплати

Въвеждането на европейската директива за адекватни минимални работни заплати ще стане факт, увериха от социалното министерство. В момента се разработват промени в Кодекса на труда, включващи новата формула, по която ще се определя минималното възнаграждение. Намерението е в нормативния акт да запишат критериите, въз основа на които ще се определя..

публикувано на 24.02.25 в 12:18

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59