"Статистиката показва това нещо. А миналата година получихме и официални данни от Министерството на транспорта, където вече не гадаем колко са електромобилите. А към октомври месец, последната информация- 3500 електромобила, а мисля 17 000 бяха хибридите. Така че, това на годишна база е доста сериозен ръст. За предимствата- който не се е качвал и ако преодолее страха, че някъде ще му свърши на полето тока, мисля, че ще бъде невероятно изненадан положително за това, че тишината, ускорението, качеството на работа на самия автомобил са неща, които няма как да бъдат сравнявани със старите аналогови и пушещи популярни в България автомобили. Независимо, че скока на ел. енергията е доста солиден. Въпреки това, знаейки, че и КПД-то на електродвигателя е 98 % в сравнение с двигателя с вътрешно горене, който е 37 %, само тук, като ефективност може да направим сравнение. Преди скока на цените, ако човек зарежда вкъщи на нощна тарифа домашен ток, тоест за физически лица тарифата, 100 км. са около 2 лв. На фона на всяко едно друго гориво, е доста сериозна разлика... Един пример ще ви кажа, да кажем популярна марка електромобили, така нареченото годишно обслужване е 24 лв. Това е да се смени само филтъра на купето..."
Пробегът на електромобилите при по-новите модели постоянни се увеличава, поясни Илия Левков:
"Ако си вземе да кажем електромобил на 2 или на 3 години, ще измине 100-150 км. с едно зареждане. Говорим за електромобили, които са с така 22 KWh батерия. Новите модели вече имат 400-500 км., даже вече и 1000 км. пробег с едно зареждане... За зарядната инфраструктура- България е уникален пример за това нещо, защото без да има натиск от броя на електромобилите, които имат нужда от зареждане, инфраструктурата се развива по много интересен начин. Различни компании инвестират в изграждане на зарядна инфраструктура..."
Някои видинчани биха управлявали електрически коли, но когато станат по-достъпни, сочи анкета на Радио ВИДИН.
"Индийците ли почнаха сега леките коли с това, е с тия зарядни. Само, че трябва да има вместо бензиностанции заряден пункт... Има и лоши, и добри отзиви за тях. Трябва да се съобразяваме с бъдещето... Аз си карам ретро автомобил... Кой какво ми даде, всичко карам. Той, електромобила, май 50 км. караш на ток. Трябва да подсигурят първо зарядни устройства по бензиностанции, не навсякъде може. Аз не съм видял тук на някоя видинска бензиностанция да има за електромобил зарядно. Ако имам възможност, да бих карал електромобил... Шофьор съм, но засега се задоволявам с по-стара кола. Вероятно ще е бъдещето, няма да стане толкова бързо това нещо. Освен това, не може да се подменят толкова коли наведнъж. Предимството е чистотата, няма замърсяване. Бих карал такава кола..."
В сравнение с масовите автомобили електромобилите остават относителни скъпи. Ниският пробег при някои от тях също е проблем. Липсва развита мрежа от станции за зареждане. Около 10 са зарядните станции за електромобили в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. А относно тяхното влияние върху околната среда, батериите на електромобилите изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници. Предвид всичко това големите автомобилни компании, все пак плануват превозните средства в следващите десетилетия плавно да преминат от двигатели с вътрешно горене към електродвигатели.
Врачанските археолози се натъкнаха на впечатляваща находка - градеж, характерен за престижните тракийски домове. Според директора на Регионалния исторически музей във Враца Георги Ганецовски той е първият по рода си на територията на Северозападна България. Екипът му попаднал на градежа при спасителни археологически проучвания в границите на..
Ден след като отбелязахме Световния ден на младежките умения , ще потърсим отговор на въпросите как младите виждат бъдещето си у нас. Наскоро Агенцията за маркетингови проучвания JTN и Bulgaria Wants You обяви резултатите от съвместното си национално представително изследване "Живот и работа в България“ , реализирано през юни 2025г...
Лятото обикновено е времето за ремонтите в дома, но как да се освободим от строителните отпадъци и ненужните стари мебели? За това има установен ред. За строителните отпадъци е необходимо да се наеме контейнер или пък, ако са малко количество, за целта могат да се ползват контейнерите за едрогабаритни отпадъци, които са поставени в жилищните..
Ракът на гърдата е най-честото онкологично заболяване при жените. Според статистиката, засяга всяка осма жена, което го прави социално значимо и е необходимо вниманието всички институции. Това обясни д-р Тодор Тодоров, ординатор в хирургичното отделение на Комплексен онкологичен център /КОЦ/ Враца. Той обърна внимание и на подмладяването на..
Споразумение за увеличение на заплатите от 1 юли подписаха синдикатите към земеделието с ресорния министър Георги Тахов. Документът спря насрочения за днес протест, каза в "Земята, която ни храни" Валентина Васильонова , председател на Федерацията на независимите синдикати в земеделието към КНСБ. По думите й това е първата и много важна стъпка за..
154 млн. детски живота са спасени през последните 50 години с помощта на ваксини, което прави по 6 деца на минута. Напоследък обаче институциите алармират за спад на ваксинацията срещу някои сериозни заболявания, каза в "Направление здраве" вирусологът от БАН проф. Радостина Александрова. По думите ѝ принос за това имат пандемията от COVID-19 и..
Научният доклад на тема изкуствен интелект на видинския преподавател по професионална подготовка в ПГ по туризъм „Михалаки Георгиев“ - Видин Цецка Александрова се класира сред първите 6 от общо 31 участници на Х Национален форум на младите педагогически специалисти 2024-2025 година, провел се в Арбанаси. На форума участниците..