Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Забрана на мобилните телефони в училище: Полезна мярка или безсмислено правило?

Снимка: Pixabay

В поредния предизборен период и няколко дни до началото на учебната година отвсякъде изникват предложения за забрани. Предлага се да бъдат забранени рекламите на хазарт сред малолетните, въпреки че те вече са забранени. Предлага се забрана за консумиране на енергийни напитки от подрастващите – сякаш за първи път става ясно, че съществува ограничение за децата. За пореден път се заговаря и за забраната на смартфони в училищната среда.

Полезна мярка за подобряване на образованието в училище ли е готвената забрана на мобилните телефони – коментар във "Време за наука" на Ирина Манушева, преводач, граждански активист, родител и бивш учител.

По думите на Манушева най-важно е децата да бъдат върнати към смисъла на образованието и ползата от развитието в интелектуален план – нещо, което няма да се случи чрез поредица от назидателни забрани. Училището не бива да се превръща в изкуствена среда, в която учениците нямат връзка със своя свят. Подобни забрани водят до неспособността да се различават смислените от безсмислените правила и до тяхното пълно отрицание, допълва гостът.

Манушева подчертава, че прекомерната употреба на телефони не е уместна, но насочва вниманието към въпроса защо децата изпитват такава потребност. Денонощното използване на мобилни устройства е световен проблем, който у нас придобива голям мащаб, а коренът му е психологически, смята Манушева.

Децата от самото си раждане се нуждаят от близка връзка със зрели възрастни до себе си. Вместо това те биват отделяни в ясли, детски градини, училища, където семейството отсъства, а учителят демонстрира незаинтересованост от тяхното личностно развитие. Обезличаването в нашата учебна система е неминуемо, подчертава Манушева.

Този глад за привързаност и одобрение децата запълват чрез постоянната свързаност помежду си – през телефона. Доказано е, че връзката с мобилното устройство наподобява механизма на зависимостите, заявява Манушева.

Когато говорим за училището, трябва да мислим за това как привличаме вниманието на децата отвъд екрана на телефона, убедена е Манушева. Много учители преподават механично, замествайки по аналогов начин сухата информация от учебниците и екраните. Забраните, строгите учебни планове, системите за оценяване на резултатите не насърчават учителите да бъдат интересни на децата, смята Манушева.

В заключение гостът казва: "Ако има какво по-интересно да правят децата, разбира се, че няма да си гледат телефоните."

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Петрова

Кои са правните предизвикателства пред електронното здравеопазване

Медицинското право е известно в обществото най-вече с т.нар. "дела за лекарски грешки". Медицинското право обаче включва много по-широк аспект от дейности – като започнем от електронното здравеопазване, минем през употребата на изкуствен интелект в здравеопазването, разчитането на всички изследвания – образни и лабораторни, медицинския туризъм,..

публикувано на 24.01.25 в 12:40

За "Шенген", "дубайски шоколад" и "санитарен кордон" – знаковите думи на 2024 година

"Шенген" с 37%, "дубайски шоколад" с 26 на сто и "санитарен кордон" с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази на 2024 година за България. Така гласуваха хората в традиционното проучване на обществените нагласи "Думи на годината с Как се пише?"  След тях сред първите десет са "Гунди", която беше на косъм да влезе в челната тройка, "избори",..

публикувано на 24.01.25 в 12:07

Бърдарски геран – сърцето на банатската българска култура

Село Бърдарски геран, разположено в сърцето на България, е известно като културен център на банатските българи. Със своята уникална история, архитектура и традиции, то продължава да бъде място, където миналото и бъдещето се срещат. Ето какво разказаха Ралица Моллова и Мариела Калчева за живота, инициативите и мечтите на общността в селото...

обновено на 24.01.25 в 11:35

Гайдарят от Украйна, който вдъхновява ново поколение музиканти в България

Венсан Гайо от Франция: В България се чувствам свободен! От Варшава до София: Историята на преводача, който владее и езика на музиката Едина Жолчак-Димитрова от Унгария: Чувствам се прекрасно в България! Животът на една френска бизнесдама в България Стивън Монтгомъри: Англичанинът, който обикна България Полският рапър..

обновено на 24.01.25 в 09:31

"Цветове и светове": Проект за приемственост между поколенията

Фондация "Писаният камък" реализира значим проект, наречен "Цветове и светове", който поставя акцент върху връзката между поколенията чрез разнообразни културни и образователни дейности. Целта на инициативата е да сближи възрастните хора и младото поколение, като предоставя платформа за обмен на опит и ценности. Проектът включва творчески ателиета,..

публикувано на 24.01.25 в 09:03