В поредния предизборен период и няколко дни до началото на учебната година отвсякъде изникват предложения за забрани. Предлага се да бъдат забранени рекламите на хазарт сред малолетните, въпреки че те вече са забранени. Предлага се забрана за консумиране на енергийни напитки от подрастващите – сякаш за първи път става ясно, че съществува ограничение за децата. За пореден път се заговаря и за забраната на смартфони в училищната среда.
Полезна мярка за подобряване на образованието в училище ли е готвената забрана на мобилните телефони – коментар във "Време за наука" на Ирина Манушева, преводач, граждански активист, родител и бивш учител.
По думите на Манушева най-важно е децата да бъдат върнати към смисъла на образованието и ползата от развитието в интелектуален план – нещо, което няма да се случи чрез поредица от назидателни забрани. Училището не бива да се превръща в изкуствена среда, в която учениците нямат връзка със своя свят. Подобни забрани водят до неспособността да се различават смислените от безсмислените правила и до тяхното пълно отрицание, допълва гостът.
Манушева подчертава, че прекомерната употреба на телефони не е уместна, но насочва вниманието към въпроса защо децата изпитват такава потребност. Денонощното използване на мобилни устройства е световен проблем, който у нас придобива голям мащаб, а коренът му е психологически, смята Манушева.
Децата от самото си раждане се нуждаят от близка връзка със зрели възрастни до себе си. Вместо това те биват отделяни в ясли, детски градини, училища, където семейството отсъства, а учителят демонстрира незаинтересованост от тяхното личностно развитие. Обезличаването в нашата учебна система е неминуемо, подчертава Манушева.
Този глад за привързаност и одобрение децата запълват чрез постоянната свързаност помежду си – през телефона. Доказано е, че връзката с мобилното устройство наподобява механизма на зависимостите, заявява Манушева.
Когато говорим за училището, трябва да мислим за това как привличаме вниманието на децата отвъд екрана на телефона, убедена е Манушева. Много учители преподават механично, замествайки по аналогов начин сухата информация от учебниците и екраните. Забраните, строгите учебни планове, системите за оценяване на резултатите не насърчават учителите да бъдат интересни на децата, смята Манушева.
В заключение гостът казва: "Ако има какво по-интересно да правят децата, разбира се, че няма да си гледат телефоните."
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
На 20 февруари тази година Фондация "За Доброто" и МБАЛ-Добрич официално откриха изцяло обновеното детско отделение в добруджанския град. Това се случва по проекта на Фондацията, наречен "Светулка". Ремонтът е на стойност около 550 000 лева и се случва благодарение на много различни дарители – както институции и организации, така и на частни лица. Как..
Най-големият враг на съвременната демокрация е нарушаването на човешките права. Използвайки ксенофобията, нацизмът извърши едно от най-големите престъпления на ХХ век, довело до унищожаването на милиони хора. Крачката от погазване на правата на една група хора към това, правата на друга група и на всеки отделен човек да бъдат погазени, е понякога..
Гост в рубриката "Тийнейджърът в мен" е Емил Джасим . Той е учител по история и създател е на платформа за тийнейджърски каузи "Репортийн". Активист за квалификацията на учителите и въвеждането на иновативни образователни методи, човек с отношение и личен граждански ангажимент към съдбата на България. Емил гостува в "Тийн Тайм" в навечерието..
Тормозът и насилието на работното място са сериозни проблеми, които изискват спешно внимание. Утре ще се проведе конференцията "Тормоз и насилие на работното място: да нарушим мълчанието", където ще бъдат представени резултатите от съвместно проучване на Фондация "Фридрих Еберт" и КНСБ. Повече информация за изследването и самото събитие ще бъде..
Възможно ли е в България да съществува енергиен кооператив, в който хората сами произвеждат нужната им електроенергия и дори продават излишъка? А още по-важният въпрос – могат ли българите да се обединят около такава идея, при положение, че дори в рамките на етажната собственост често не постигаме съгласие? STEM и соларни технологии:..
Тракийския университет има свое учебно стопанство, което се развива и расте в последните години. Това стопанство от своя страна има и малка мандра, която..
Црънча се намира в община Пазарджик и в него живеят около 1000 човека. Край селото са разкрити останки от антично селище, с трикорабна църква в югозападния..
Проф. Георги Дюлгеров е единственият български кинотворец, който се приобщава към имената от световното кино, носители на специалната награда ФИПРЕССИ..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg