Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ромео Райчев - диригентът, прекроил работата на оперните ентусиазисти в Стара Загора

"1943 година Старозагорската оперна трупа била изправена пред тежък проблем – липса на художествен ръководител. След напускането на Димитър Христов, и дълги проучвания Музикалният комитет на Общинската опера кани Ромео Райчев, учител по музика в Девическата гимназия, да заеме мястото на главен диригент. В комитета Ромео Райчев поема функциите си редом с Йоско Йосифов, Петър Спиридонов, Борис Фетваджиев и Георги Стоянов.

Независимо от младежката си неопитност, още с постъпването си в театъра той налага категорично своя артистичен авторитет. С удивителна енергия се втурва в работата и поема всички репертоарни заглавия. Райчев е първият между старозагорските оперни диригенти, който надвишава с качествата си всички свои предшественици. Под негово ръководство за първи път на старозагорска сцена се осъществяват оперите "Лучия ди Ламермур", "Кармен", "Бохеми", "Евгений Онегин" и "Княз Игор". Той е натоварен и с по-голямата част от репертоарните италиански заглавия "Травиата", "Севилския бръснар" и "Риголето", "Тоска" и "Мадам Бътерфлай".

Появил се в момент, в който трупата търпи преустройство в метода и стил на работа, период, в който крехкият пламък на любителският ентусиазъм лесно би могъл да угасне от трудностите, с които се сблъсква вече държавният институт, Ромео Райчев е диригентът, който успява да даде тласък на музикалното развитие на солисти, хор и оркестър. Дирижираните от него спектакли остават в паметта на публиката и в съзнанието на старозагорци, като една златна епоха на взаимна любов на зрители и изпълнители.", пише в книгата си "Първата извънстолична опера" Румяна Апостолова.

След напускането му, през 1954 година, Старозагорската опера изживява нов период на тежка криза.

През 1975 година Ромео Райчев е поканен в Стара Загора да постави в новата оперна сграда „Цар Калоян“ от Панчо Владигеров, творба, която той първи е поставил на извънстолична сцена преди години – в Русе, получавайки висока обществена оценка за работата си. 

Ромео Райчев е роден на 26 януари 1913 година в Лом. Баща му Иван Райчев се занимава с шивачество, но обича музиката и след като гледа премиерата на „Ромео и Жулиета“ от Шекспир решава да нарече сина си Ромео. Съдбата е благосклонна към него и го дарява с трима сина. Първородния нарича Ромео. От семейството на майка му – Кина Милева, идва музикалният талант. Нейните братя са тясно свързани с музикалното и оперно изкуство – Асен Милев е цигулар, Крум Милев – тенор, Петър Милев – цигулар и художник. Този талант е наследен и от другите две момчета в семейството – Александър Райчев е композитор, а Виктор Райчев – диригент и композитор.

Ромео учи в Ломската прогимназия и едновременно взема уроци по пиано. Продължава образованието си в класическия отдел на Софийска мъжка гимназия, като активно участва в музикалния живот. Свири в училищния оркестър на пиано и в духовата музика. В горните класове се отличава и с красив теноров глас. От гимназията тръгва и дългогодишното му приятелство с Парашкев Хаджиев, вече изявен пианист, с опити в композирането, който оказва голямо влияние върху музикалното образование и възгледите на приятеля си. 

След завършване на гимназията Ромео Райчев се записва да следва в юридическия факултет на Софийски университет, това е било желанието на баща му, а и не се е чувствал подготвен да кандидатства в Музикалната академия. Издържал всички по право през първата година, и вече музикално подготвен, той е приет в класа на Христина Морфова със специалност „Пеене“ и при Елена Хитрова по пиано. Приет е и в хор „Гусла“, където попада под благотворното влияние на майсторското дирижиране на Асен Димитров. Освен като хорист се изявява и като корепетитор – пианист. За да се упражнява и развива, както и да подпомага музикалното израстване на братята си, Ромео Райчев взема в къщи пиано под наем, който плаща от скромно припечелените средства като хорист в черковен хор и диригент на хора на едно сиропиталище. Вече завършил Академията и получил диплома е приет за солист в Софийската опера. В нея съдбата го среща с големите диригенти Асен Найденов, Асен Димитров, Венелин Бобчевски, Херман Щанге, Адам Должицки. Голямо е влиянието, което оказва върху него и известният италиански диригент Едмондо де Векки, при когото специализира.

Проектът се осъществява с подкрепата на Национален фонд Култура – Национален план за възстановяване и устойчивост.

По публикацията работи: Мила Маринова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Никола Кутин: Без съавторството на публиката артистът не може да твори

Никола Кутин е роден през 1936 година в град Белица. През 1956-та завършва Учителски институт в София. Заниманията му по музика започват на 10 годишна възраст в духовия училищен оркестър на родното му място и продължават в художествената самодейност в..

публикувано на 23.11.25 в 19:05

За Любомир Пипков старозагорската постановка на "Момчил" е най-добрата

Любомир Пипков  е син е Панайот Пипков, един от първите български композитори, автор на химна за светите братя Кирил и Методий - „Върви, народе възродени“. Като малък  учи пиано при видния наш педагог проф. Иван Торчанов. Още в ученическите си години..

публикувано на 16.11.25 в 16:05

Хоровата диригентка Богдана Попова: Част от сърцето ми е в Старозагорската опера

Богдана Попова прави своя дебют през 1965 година. Завършилата класа по хорово дирижиране при професорите Георги Димитров и Димитър Русков млада хормайсторка поема старозагорския оперен хор и успява не само да съхрани богатите му изпълнителски..

публикувано на 15.11.25 в 18:05

Маестро Димитър Димитров превърна операта в свой олтар

Димитър Димитров е роден в Кюстендил, през 1929 година, в семейството на музикант в духов оркестър. От 14 годишна възраст живее в Стара Загора в дома на дългогодишния заслужил оперен деятел Георги Стоянов. От малък свири на цигулка, а като юноша е..

публикувано на 09.11.25 в 19:05

Милкана Николова печели сърцата на публиката у нас и по света

Родената в Русе Милкана Николова е израснала в семейство с музикални интереси . Тя учи две години пеене в родния си град при Катя Спиридонова. През април 1961 година е поканена да се яви на конкурсен изпит в Старозагорската опера . Изпява арията на..

публикувано на 03.11.25 в 19:05

Басът Георги Енев - национално богатство за Старозагорската опера

През 1951 година 35-годишният Георги Енев дебютира на сцената на Старозагорската народна опера в партията на Ферандо в операта „Трубадур“от Джузепе Верди. Неговият красив, плътен, и мащабен глас му помага бързо да навлезе в централния басов репертоар..

публикувано на 03.11.25 в 18:05

За Миньо Минев оперната сцена е сбъдната любов

Непосредствено след одържавяването на Старозагорската опера изгрява звездата на Миньо Минев, за да освети едно уникално в своята интензивност, значимост и жизненост творческо дълголетие която се задържа на хоризонта. Миньо Минев започва работа в..

публикувано на 27.10.25 в 17:45

Рене Йорданова никога не изневерява на старозагорската публика

Рене Йорданова е певица с особено голям принос в развитието и професионалното израстване на трупата на Старозагорската опера в първите години от съществуването й.  Рене (истинското й име е Райна) Йорданова е родена в София на  20 октомври 1911 година...

публикувано на 27.10.25 в 15:15

В зенита на своя талант Елисавета Йовович стъпва на Старозагорска сцена

" Колкото и откъснато от политическия живот да е съществуването на една оперна трупа, 1944 година, е преломна  и за живота на старозагорските оперни ентусиасти . Те дочуват гръмогласния рев на войната през звуците на "Фауст" от Гуно- нейната премиера на 18..

публикувано на 19.10.25 в 15:15

Адвокатът Лазар Владиславов отразявал в пресата спектаклите на операта

Вековната история на първата извънстолична опера е свързана с имената на много личности . По-голяма част от тях познати и останали в паметта на публиката , а други забравени в летописните й страници. Един от тях е Лазар Владиславов. Роденият през..

публикувано на 12.10.25 в 13:10