Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проверки на пътя за вредни емисии - мисия не/възможна

Снимка: Радио ВИДИН
Седем газ-анализатора са предоставени на "Пътна полиция" към Столичната дирекция на вътрешните работи за проверка на превозните средства. Новите уреди са закупени от Столична община във връзка с покриването на техническите изисквания за замърсяване на въздуха. Проверките с новите газ-анализатори на столичната пътна полиция са крачка в посока на подобряване качеството на атмосферния въздух, обясниха от екоминистерството. Ако при автомобил се установят стойности на отработените газове над допустимите, няма да бъде регистриран, а при проверка по улиците в София - ще бъде спиран от движение. Да очакваме ли проверки на пътя в цялата страна за вредни емисии?

В сектор "Пътна полиция"- Видин са регистрирани около 90 000 автомобила. Всеки ден пред гишетата за регистрация има чакащи граждани. Какви коли са си купили?

"Нов, вкаран от Германия, втора употреба... Производство 2011 година, минал е на преглед. Трябва да е екологично чист. Нали ще ги проверяват за газовете и ще ги спират от движение... По- стар модел, защото нямам пари за по-нов. Нека да направят стандарта малко по- хубав и всеки да може да си позволи нова кола..."

СнимкаПо-старите автомобили също са произвеждани съгласно изискванията към годината на производство, въпреки че замърсяват повече въздуха. Данъкът на новите коли е по-висок от този на старите. Те са и по-скъпи и съответно не са по джоба на повечето хора.  

По-малко от 5 на сто са колите до 5 години у нас. Над 69 процента са по- стари от 15 години, а средната възраст на автопарка е 18 години. Данните са на Асоциацията на автомобилните производители. Изпълнителният директор на асоциацията Татяна Груева посочи пред БНР, че през последните 25 години у нас няма държавна политика за подобряване на състоянието на автопарка и това е сред причините за увеличаването на катастрофите и замърсяването на околната среда.
 
Министърът на околната среда и водите Нено Димов ще преговаря с Европейската комисия за възможността да се финансира осигуряването на газ-анализатори за пунктовете на КАТ в цялата страна. Според него това е възможно да се осъществи до края на тази или началото на следващата година.

Снимка: МВРПотърсихме за коментар представител на министерството на околната среда и водите /МОСВ/ и попитахме колко ще са допустимите стойности на вредните газове, поставихме и още въпроси. От там обясниха, че част от въпросите са към институцията, която ще прилага мярката - МВР. Няма обаче законов акт към момента, който да посочва, че вменява на ведомството да изпълнява такава мярка. От пресцентъра на МОСВ съобщиха, че поставените въпроси са разглеждани в рамките на работната група за транспорта и има решение мерките да се прилагат.  Намеренията са да се прави проверка и при първа регистрация на територията на страната, и по пътищата. Допустимите стойности за вредни газове са различни, в зависимост от това, кога е произведен даден автомобил (например ЕВРО 4 е в сила от 2005 до 2009 година). Намеренията са при отчитане на стойности на отработените газове над допустимите, на превозното средство да бъде служебно отнемана регистрацията, до успешно преминаване на контролен преглед за нивата на емисиите.

Вредните емисии и сега се следят. При първоначалната регистрация на автомобил, превозното средства преминава технически преглед в КАТ. Проверката е регламентирана в Наредба No I-45 от 24 март 2000 година. В Приложение No 3 към чл. 32 в, ал. 3 на тази Наредба, са посочени проверките, които задължително се извършват при първоначалните технически прегледи. Не пише обаче какви трябва да са нормите, по които да се преценяват показателите - високи, ниски или в норма.

СнимкаПо друга наредба работят пунктовете за технически прегледи, които извършват периодичен контрол и които се проверяват от областните отдели на "Автомобилна администрация". Това е Наредба №32 от 16 декември 2011 година. В тази наредба има методика за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства и в нея подробно е описано какви са изискванията, наред с това какви са възможните причини за установените нередности. Максимално допустимите стойности се определят от производителя на моторното превозно средство и се посочват в техническите му характеристики от свидетелството за регистрация. При липса на такава информация максимално допустимите стойности са:
- за МПС, регистрирани или пуснати в експлоатация преди 1 октомври 1986 г. - съдържание на въглероден оксид /СО/ - е 4,5 %;
- за МПС, регистрирани или пуснати в експлоатация след 1 октомври 1986 г. - съдържание на въглероден оксид /СО/ - е 3,5 %.

Видинчани продължават да си купуват втора употреба автомобили, внос, предимно от Европа.

"Голяма част от тях са в добро техническо състояние, защото там явно по-строги са изискванията към автомобилите, за да могат да бъдат допуснати да се движат по техните пътища. Когато вече са извън тези норми, те се продават от чужденците, българите ги купуват, и не само българите, населението на страните с по-нисък стандарт на живот купуваме тези автомобили. При нас изискванията са занижени и това се използва и се регистрират в България", каза началникът на сектор "Пътна полиция"- Видин главен инспектор Владимир Герасимов.

При новите автомобили изискванията са съотносими към тези в Европа.

"За старите автомобили, когато е посочено в чуждестранното свидетелство за регистрация някаква евро категория, която е имало превозното средство към момента на първоначалната регистрация в Германия, например, 2012 година, ние тази категория я преповтаряме в нашето свидетелство - българското."

СнимкаВсеки автомобил подлежи на периодичен технически преглед в пунктове за технически преглед, работата на които се контролира от областните отдели на "Автомобилна администрация".

"Тук не говорим за стари и нови, говорим за изправни и неизправни. По отношение на изгорелите газове има определи норми, които ние не определяме, определя наредбата, чрез съответните уреди се извършва проверка на качеството на изгорелите газове- димомер и газоанализатор. Поставя се специално уредче в тръбата на изгорелите газове, температурата на двигателя, измерва се оборотите на двигателя и самата система определя дали автомобилът е годен или има наличие на вредни емисии, които не отговарят на нашите стандарти. Самата система ги определя за изправни или неизправни", обясни Фидан Ангелов- собственик на пункт за технически прегледи на фирма "Воф инс".

Съюзът на българските автомобилисти /СБА/ също има пунктове за технически преглед. Митко Стаменов е председател на съюза на българските автомобилисти в град Враца. Казва, че в развитите индустриални райони в България, хората могат да си позволят лизингови автомобили, но при нас хората едва свързват двата края:

"Явяват се при нас автомобили лади и жигули, които са на 30- 40 години, но след като са в нормите и хората си ги поддържат, значи всичко е нормално. Всички по-съвременни автомобили, всеки един производител се стреми да намаля разхода на гориво, да повишава надеждността, безопасността и по-малко вредни газове."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Защо расте броят на работещите пенсионери

Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..

публикувано на 24.02.25 в 14:31

Правителството с опит да гарантира адекватни минимални работни заплати

Въвеждането на европейската директива за адекватни минимални работни заплати ще стане факт, увериха от социалното министерство. В момента се разработват промени в Кодекса на труда, включващи новата формула, по която ще се определя минималното възнаграждение. Намерението е в нормативния акт да запишат критериите, въз основа на които ще се определя..

публикувано на 24.02.25 в 12:18

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49